ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Skattebonde  (läst 2459 gånger)

2000-12-19, 13:02
läst 2459 gånger

Helena Johansson

Hej! Vad innebar det att vara skattebonde?
Detta står i en husförhörslängd över en gård i
Kängstorp, Boo Socken, Närke. De kringliggande fastigheterna ägdes av Boo Egendom. Generationerna
vid aktuell gård i Kängstorp, har alla varit bonde- äger och brukar: men vid ett tillfälle i husförhörslängderna står det just Skattebonde. Kan någon förklara detta?
 
MVH Helena Johansson

2000-12-20, 08:43
Svar #1

Utloggad Hans Högman

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 519
  • Senast inloggad: 2023-10-27, 09:40
  • Hans Högman
    • Visa profil
    • www.hhogman.se/
Hej,
 
Man skiljer på Skatte-, krono- och frälsebönder. Dessa uttryck kommer från den typ av jord dessa bönder brukade.
Detta är inte helt okomplicerat och innebörden har ändrats under århundradena.
 
Förenklat kan de beskrivas enligt följande:
 
Skattebönder var brukare av skattejord, dvs de ägde jorden och betalade skatt till kronan.  
 
Kronobönder var brukare av kronojord, dvs de arrenderade jord som ägdes av kronan (staten) samt betalade skatt till kronan.
 
Frälsebönder var brukare av frälsejord, dvs de arrenderade jord av adeln och betalade skatt till adeln. Arrendet betalades i regel med dagsverken på markägarens gods.
 
Mer finns att läsa på: http://www.algonet.se/~hogman/torpare-bonder.htm
 
Hans

2000-12-20, 23:40
Svar #2

connylindström

Hej! Jag har fått för mej att när någon är Kronoskatte bonde så är det också en sk ägande skatte bonde.
Törs man gissa på att det var krono jord tidigare men sedan blev köpt till privat ägo ?
                           Conny

2000-12-21, 09:19
Svar #3

Utloggad Hans Högman

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 519
  • Senast inloggad: 2023-10-27, 09:40
  • Hans Högman
    • Visa profil
    • www.hhogman.se/
Hej Conny,
 
Under början av 1700-talet (förordningar 1701, 1719, 1723) fick kronobönder rätt att köpa loss sin jord. Dessa bönder blev därmed skattebönder och hemmanet skattehemman.
Det ät möjligt att man under en övergångstid kallades dessa bönder för kronoskattebönder?
 
Hans

2001-07-09, 20:45
Svar #4

Kristina van Tartwijk

Hej Hans!
Jag har i min forskning stött på några s k skattetorpare. På din utmärkta hemsida hittade jag dock inte svaret på detta. En torpare var ju som jag förstår brukare av jord  men inte ägare, medan en skattebonde ägde jorden och betalade skatt. Känner du till vad en skattetorpare var för en figur?
 
Kristina van Tartwijk

2001-07-10, 09:15
Svar #5

Utloggad Kaj Janzon

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1293
  • Senast inloggad: 2022-01-14, 10:41
    • Visa profil
    • www.medeltiden.st
Svar till Kristina van Tartwijk:
 
Du preciserar inte vilken tidsperiod du talar om, vilket har stor betydelse i sammanhanget. En torpare under 1500-talet är ingalunda samma sak som en torpare under 1800-talet. I äldre tid betecknar skattetorpare en brukare som innehar en liten skattlagd brukningsenhet. Under 1600-talet t ex kallas självägande brukare med gårdar om 1/4 mantal eller mindre i regel skattetorpare i stället för skattebönder. Det är alltså brukningsenhetens storlek som avgör vilken kameral beteckning som används. Dessa skattetorpare äger sin jord i stort sett på samma villkor som skattebönderna.
 
Med vänlig hälsning
Kaj Janzon

2001-07-10, 10:26
Svar #6

Kristina van Tartwijk

Hej Kaj och tack för ditt svar!
Mina skattetorpare förekommer under sent 1700-tal och under 1800-talet, i Värmland. De skulle alltså tillhöra kategorin småbrukare.
Hälsningar
Kristina v T

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna