ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 16 februari, 2006  (läst 2702 gånger)

1999-03-29, 20:18
läst 2702 gånger

Utloggad Björn Frisborg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 198
  • Senast inloggad: 2019-01-28, 12:09
    • Visa profil
Vad gjorde en rusthållare i slutet på 1700-talet?

1999-03-29, 20:35
Svar #1

Ulf Cronqvist (Uffe)

Hej Björn!
Rusthållare var kavalleriets motsvarighet till
infanteriets rotemästare.Rusthållaren hadde kontrakt med kronan att ansvara för en häst med ryttare och utrustning.Kronan bestod med musköter, värjor, pistoler eller pikar etc. Övrig utrustning som uniformspersedlar,sadel och remtyg bestods av rustmästaren och rusthållet. Rusthållaren var skattebefriad.
Mvh
Uffe

1999-05-18, 08:44
Svar #2

Utloggad Kent Andersson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 93
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Om rusthållare: Han äger rusthållsstamen, det vill säga det hemman som med egna räntor, eller med stöd av augmenthemman, underhåller häst, sadelmundering och ryttare med mundering och betalar konungstionde. Han är befriad från jordeboks- och mantalsränta och deltar inte i roteringen.

1999-06-19, 18:25
Svar #3

Patrik Andersson

Vad gjorde en rustmästare?
 
Tacksam för svar!

1999-06-19, 23:08
Svar #4

Peter Kristensson

Rustmästare var den lägsta underofficersgraden inom infanteriet (åtminstone under 1700-talet, senare var den högre). Varje kompani hade en rustmästare som ansvarade för ammunitionen samt visitation av soldaternas vapen.

1999-06-19, 23:11
Svar #5

Peter Kristensson

Rustmästare var den lägsta underofficersgraden inom infanteriet (åtminstone under 1700-talet, senare var den högre). Varje kompani hade en rustmästare som ansvarade för ammunitionen samt visitation av soldaternas vapen.

1999-07-15, 11:00
Svar #6

Oscar Isaksson

Min morfars morfaars farfar hette Jonas Silfverduk och var rusthållare, livgrenadier och bonde. Först visste jag inte vad det var riktigt, men sen gick jag in här och då fattade jag.
 
          Tack hälsningar Oscar isaksson

1999-08-14, 16:53
Svar #7

lotte

Finns det någonstans där man kan finna information på vart enskilda personer varit Rusthållare?

1999-08-14, 17:02
Svar #8

lotte

Jag har en anfader, född 1626, som var Rusthållare i Uppland. efter det är han Länsman och Tingsdomare på Gotland.  
Kan någon se och förklara hur detta kan vara möjligt. Han lär ska ha fått barn 1644, då Gotland ännu var danskt. Vad får någon att flytta från Sverige till Danmark vid den här tiden och få en så hög befattning i det nya landet ?

2000-10-16, 23:52
Svar #9

Utloggad Karin Jegelius

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 716
  • Senast inloggad: 2023-04-04, 09:54
    • Visa profil
Kan man hitta information om rusthållare i militära rullor om man vet vad rusthållaren hette och bodde?
Tack på förhand!
Karin Jegelius

2000-10-17, 11:01
Svar #10

Utloggad Torbjörn Norman

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1384
  • Senast inloggad: 2008-07-08, 22:32
    • Visa profil
Hej  
Rusthållare skall ju utrusta och underhålla en ryttare. Leta i Grills böcker efter lämpligt ryttarförband. Det kan finnas uppgifter om ägarbyten bl a.

2000-10-17, 20:10
Svar #11

Utloggad Niclas Rosenbalck

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5027
  • Senast inloggad: 2020-09-05, 21:07
    • Visa profil
Det finns militiejordeböcker i Krigsarkivet för alla rusthållen, det finns även för äldre indelningsverket (1620-talet o framåt) såväl som det yngre. I dessa nämns de olika ägarna och ansvariga för brukningsdelarna som uppbar rustandet. Nämns som regel med både för och efternamn, vilket således är en bättre källa än mantalslängderna, och ibland vilka ägoövergångar som skett på gården.  Dessa längder är troligen inte filmade, åtminstone går de ej att låna hem.

2000-10-18, 10:23
Svar #12

Utloggad Karin Jegelius

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 716
  • Senast inloggad: 2023-04-04, 09:54
    • Visa profil
Tack Torbjörn och Niclas, då får det nog bli en utflykt till Krigsarkivet om jag skall hitta fler uppgifter om min rusthållare från Nora, Uppland.
Hälsningar
Karin Jegelius

2000-10-28, 23:49
Svar #13

Utloggad Torbjörn Norman

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1384
  • Senast inloggad: 2008-07-08, 22:32
    • Visa profil
Vad är en vanlig bonde?
Jag nämner några rusthållare ur rullorna för Livregementet till häst, Kruses eller Norra Upplands kompani.
Vaksala socken Åhrsta: Superintendent Doctor Micrander. Vendel socken Hålvarbo: Länsman Jacob Faggot 1746 Cammarherre Carl de Geer köpt av Faggots barn. Vendel Kättslinge: Häradshövding Herman Edenberg. Vendel Åkra: Slåttsfogde Albrecht Stahre. Viksta Jellsta: Befallningsman Erik Jeller. Viksta Risby: Ryttmästare Spihlhammar. Dito Ryttmästare Spihlhammar som efteträds av Bonde! Mats Andersson och Viksta Uflunge: Löjtnant Jöns Orm som efterträds av Bonde! Olof Månsson.
De som tituleras Bonde i detta kompani är få.

2000-10-29, 00:37
Svar #14

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Det var värst. Det skilde sig nog mellan olika platser och regementen. Mina rusthållaranor vid Norra Skånska Kavalleriregementet var definitivt till 100% bönder.

2000-10-29, 10:44
Svar #15

Utloggad Karin Jegelius

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 716
  • Senast inloggad: 2023-04-04, 09:54
    • Visa profil
Hej Torbjörn! Har Du koll på flera rusthållare i Uppland? I sådana fall undrar jag om Du har några uppgifter om Rusthållare Johan Carlsson som dör 1715 i Skärsjö, Nora. Han anges i dödsnotisen vara 78 år gammal och mycket hedersam. Alla uppgifter om honom och Skärsjö emottages tacksamt.
Hälsningar
Karin Jegelius

2000-10-29, 14:49
Svar #16

Utloggad Henrik Mosén

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1228
  • Senast inloggad: 2018-10-22, 19:16
    • Visa profil
    • www.vifolka.se
Hej Torbjörn!
 
Vad gäller rusthållare och bönder, så kan man väl enkelt säga det som så att bönder kunde vara rusthållare, medan de som innehade rusthåll inte behövde vara bönder.
 
Det är som du noterat inte ovanligt att inte minst militärer och andra dignitärer innehar rusthåll. För den skull behöver de inte ha brukat sitt rusthåll. Det som framgår av rullorna är vem som äger rusthållet. När man kommer in på högre ståndspersoner är det inte så sällan som de hade någon person som brukade själva rusthållet.
 
Det samma kan dock sägas om bönderna. I vissa fall råkar en bonde äga mer än ett rusthåll och då brukar de inte bruka mer än ett av dem.
 
Vem som egentligen brukar rusthållet kan man t ex få reda på genom att titta i mantalslängderna. Där brukar det även stå ifall rusthållet brukas av någon som inte är skriven på rusthållet (t ex brukas av Olof Persson i Glyttebohult)
 
Träffar man alltså på personer som tituleras rusthållare i kyrkböckerna, så behöver dessa nödvändigtvis inte själva äga det rusthåll de brukar. Detta kan nog variera mellan olika regioner.
 
Jag är t ex inte säker på att alla skånska rusthållare ägde de rusthåll som de brukade. De kan nog ändå stå som rusthållare i kyrkböckerna.
Henrik Mosén

2000-10-29, 15:30
Svar #17

Utloggad Torbjörn Norman

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1384
  • Senast inloggad: 2008-07-08, 22:32
    • Visa profil
Tyvärr Karin
Rusthållen i Nora tillhör ett annat kompani.
 
I övrigt så av de nämnda rusthållarna så bodde troligen Faggot på sit rusthåll. Efter jämförelse med kyrkböckerna. de Geer  bodde troligtvis på Löfstabruk men han var mycket angelägen att säkra sina bruks tillgång på skog för kolning. Edenberg fanns inte nämnd i kyrkböckerna. Stahre hade 3 barn som var födda i Vendel.
Beträffande Viksta har jag även koll på mantalslängden Jeller och hans änka bodde på Jällsta. Men jag tror inte de tog någon större del i jordens brukande. Spihlhammar efterträddes i mantalslängden av en bonde Mats Andersson som förmodligen inte ägde gården. Likaså efterträddes Orm av bonden Olof Månssonsom som förmodligen inte heller ägde gården.

2000-10-29, 16:40
Svar #18

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
En snabb koll i databasen visar att rusthållarna, som Henrik antar, inte behövde äga sina gårdar. Jag har ett flertal kronobönder som kallas rusthållare.
 
Visserligen finns rusthållsinnehavare både bland brukande bönder och högre dignitärer, men det var dock i egenskapen av innehavare av en jordbruksenhet som de var rusthållare. Lantbrukare alltså, om än inte alltid med skit under naglarna...
 
När släktforskaren stöter på en ana som är rusthållare i kyrkboken, så är sannolikheten mycket stor att det är en bonde. De rusthållande högre ståndspersonerna titulerades nämligen knappast i första hand rusthållare, utan med sina andra titlar som ryttmästare, häradshövding eller kammarherre enligt exemplet från Uppland.

2000-12-11, 23:05
Svar #19

Utloggad John Tengberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 224
  • Senast inloggad: 2013-02-23, 17:14
    • Visa profil
Till Peter K: Hej, ett kort tillägg angående sidospåret rustmästare. Du skriver att rustmästare var lägsta underofficersgraden under 1700-talet och senare blev högre. Så kanske det var, jag vet inte. Men när jag gjorde lumpen i infanteriet 1970 var det så här, nerifrån och upp:
- underbefäl: vice korpral, korpral, furir, överfurir, rustmästare.
- underofficerare: sergeant, fanjunkare, förvaltare.
- officerare: fänrik, löjtnant, kapten, major, överstelöjtnant, överste, generalmajor, generallöjtnant, general.

2001-06-26, 11:52
Svar #20

Utloggad Anita Norrblom

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 13
  • Senast inloggad: 2010-01-23, 18:15
    • Visa profil
Rustmästare eller rusthållare?
 
Jag har en ana, som står som rusthållare ända till sin död, då han i dödsnotisen (1768)står uppsatt som rustmästare. Om vi bortser från att prästen kan ha blandat ihop eller skrivit fel: Kunde man vara både och? Eller kanske avancera från rusthållare till rustmästare eller tvärtom?

2001-06-26, 12:52
Svar #21

Utloggad Torbjörn Norman

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1384
  • Senast inloggad: 2008-07-08, 22:32
    • Visa profil
Man kan vara både ock. Rustmästare är en underbefälstitel. Som rusthållare är man innehavare av en fastighet som ofta tillsammans med en annan fastighet (så kallat augment) har skyldigheten att utrusta en krigsduglig ryttare. Rusthållaren kan endera äga eller arrendera hemmanet.
Förväxla inte med ryttmästare som är en högre befälstitel inom kavalleriet.

2002-01-05, 16:48
Svar #22

Utloggad Marie Josefson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 905
  • Senast inloggad: 2022-10-18, 19:56
    • Visa profil
Har problem med en soldat, Måns Allard, som tycks ha bott och varit rusthållare i Torbjörntorp i Värsås (R), samtidigt som han var ryttare för Svennaskogen i samma socken. Är detta troligt? Uppgifterna har jag bland annat från militärrullor och barnens födelseböcker. Tiden är 1700-talets senare hälft.
 
Tacksam för svar
MVH Marie
 
Inlägget har flyttats hit från den numera raderade rubriken Övriga ämnen » 46 Ordet är fritt om släktforskning » Soldat och rusthållare - samtidigt?. / Moderator Yrken

2002-01-05, 18:47
Svar #23

Utloggad Henrik Mosén

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1228
  • Senast inloggad: 2018-10-22, 19:16
    • Visa profil
    • www.vifolka.se
Hade Måns varit ryttare och rusthållare enbart så verkar det mycket möjligt. Men eftersom du även kallar honom soldat (dvs vid infanteriet) så blir det lite underligt. Menar du att han omnämns som både ryttare och rusthållare men inte som soldat så är det bara så att Måns Allard själv rider för sin gård som det kan heta.
 
Mvh, Henrik
 
Inlägget har flyttats hit från den numera raderade rubriken Övriga ämnen » 46 Ordet är fritt om släktforskning » Soldat och rusthållare - samtidigt?. / Moderator Yrken
Henrik Mosén

2002-01-05, 18:51
Svar #24

Utloggad Henrik Mosén

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1228
  • Senast inloggad: 2018-10-22, 19:16
    • Visa profil
    • www.vifolka.se
Ser nu när jag tittar lite noggrannare på vad du skrivit att han rider för en annan gård än den han är rusthållare för. Det gör det hela lite mindre troligt skulle jag själv gissa på, inte minst eftersom det rör sig om 1700-talets senare hälft. Då var statusen som ryttare inte lika hög som den var vid slutet av 1600-talet och delvis in på början av 1700-talet. Kanske rör det sig ändå om två olika personer? Det finns väl dock inget som hindrar att Måns samtidigt var ryttare för en gård och rusthållare för en annan (man behöver ju inte nödvändigtvis bruka det rusthåll man äger t ex).
 
Nya vänliga hälsningar, Henrik
 
Inlägget har flyttats hit från den numera raderade rubriken Övriga ämnen » 46 Ordet är fritt om släktforskning » Soldat och rusthållare - samtidigt?. / Moderator Yrken
Henrik Mosén

2002-01-05, 19:15
Svar #25

Utloggad Anders Ryberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2648
  • Senast inloggad: 2013-08-23, 23:49
    • Visa profil
Efter Karl XII:s krig var det däremot vanligt med rusthållare som soldater, enligt Lars Ericson i Svenska knektar fick 535 rusthållare själva ställa sig i Jämtlands dragonregementes led 1720.
 
Anders Ryberg
 
Inlägget har flyttats hit från den numera raderade rubriken Övriga ämnen » 46 Ordet är fritt om släktforskning » Soldat och rusthållare - samtidigt?. / Moderator Yrken

2002-01-05, 19:48
Svar #26

Utloggad Marie Josefson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 905
  • Senast inloggad: 2022-10-18, 19:56
    • Visa profil
Jag uttryckte mig fel, Måns var ryttare, inte soldat.
På soldatregistret i Skara ser det faktiskt ut som om det skulle röra sig om två olika personer, men efter att ha gått igenom militärrullorna så har jag sett att det inte fanns någon Måns Allard som ryttare i Torbjörntorp.
 
MVH Marie
 
Inlägget har flyttats hit från den numera raderade rubriken Övriga ämnen » 46 Ordet är fritt om släktforskning » Soldat och rusthållare - samtidigt?. / Moderator Yrken

2002-09-10, 12:15
Svar #27

Rolf Ek

Jag har en anfader Anders Larsson Källman i Källunga sn (P) som var rusthållare samtidigt som han var soldat (Äb läns reg). Tiden är 2:a kvarten av 1700-talet.
 
Så nog är det möjligt.
 
Inlägget har flyttats hit från den numera raderade rubriken Övriga ämnen » 46 Ordet är fritt om släktforskning » Soldat och rusthållare - samtidigt?. / Moderator Yrken

2002-09-10, 12:47
Svar #28

Utloggad Gabriel Wallgren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1054
  • Senast inloggad: 2024-03-18, 12:06
    • Visa profil
Min farfars farfars morfar Jan Wallgren (1757-1808) antogs 1779 11/2 som ryttare för för Nr 60 Bäckgården, Jättene rote, Friggeråker sn, transporterad 1788 7/7 till Nr 70 Bångegården, Åsle sn (R), vilket han ännu mönstrade för 1807. Samtidigt var han från åtminstone 1788 fram till sin död 1808 var rusthållare för Nr 80 Flittorp 3 Hovmanskagården, Tiarp sn (R). Alla nummer syftar på kompaninumret i Gudhems kompani, Västgöta regemente.
 
Inlägget har flyttats hit från den numera raderade rubriken Övriga ämnen » 46 Ordet är fritt om släktforskning » Soldat och rusthållare - samtidigt?. / Moderator Yrken

2003-08-03, 12:02
Svar #29

Ingeborg Jönsson

Hej!
 
Kan någon reda ut begreppet rusthållare för mig. Jag vet att socknarna var indelade i rotar, där bönderna var skyldiga att underhålla en soldat/ryttare. Gällde det alla bönder i roten?  
 
Det jag kanske mest funderar över är varför jag har hittat många uppgifter om rusthållare i min forskning i Skåne, men inte i Ångermanland, Jämtland och Värmland. Det är i dödböckerna och husförhörslängderna jag sett uppgifterna. Var det helt enkelt godtycklighet från prästens sida om han skrev in sådana uppgifter? Var har ni andra för erfarenheter?
 
Ingeborg Jönsson
 
Inlägget har flyttats hit från den numera raderade rubriken Övriga ämnen » 46 Ordet är fritt om släktforskning » Rusthållare. / Moderator Yrken

2003-08-03, 12:25
Svar #30

Utloggad Ann Little

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1252
  • Senast inloggad: 2024-02-23, 20:10
    • Visa profil
Hej Ingeborg!
 
Om du går till rubriken 'Yrken' och 'rusthållare' så får du säkert svar på det du undrar över!  
 
Mvh
Ann
 
Inlägget har flyttats hit från den numera raderade rubriken Övriga ämnen » 46 Ordet är fritt om släktforskning » Rusthållare. / Moderator Yrken

2003-08-03, 12:30
Svar #31

Utloggad Bo Berndtsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3221
  • Senast inloggad: 2024-03-29, 10:35
    • Visa profil
Det finns lite att läsa här också.
 
Inlägget har flyttats hit från den numera raderade rubriken Övriga ämnen » 46 Ordet är fritt om släktforskning » Rusthållare. / Moderator Yrken

2003-08-04, 09:55
Svar #32

Utloggad Hans Högman

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 519
  • Senast inloggad: 2023-10-27, 09:40
  • Hans Högman
    • Visa profil
    • www.hhogman.se/
Hej Ingeborg,
 
Jag antar att du läst de refererade sidorna och rett ut skillnaderna mellan roetbönderna som ingick i det ständiga knekthållet (roteringen) och de frivilliga rusthållare som försåg kavalleriet med ryttare.
Roteringen försåg infanteriet med knektar och flottan med båtsmän. Ryttarna som rusthållarna försåg kavalleriet med var indelta. Det fanns även indelta båtsmän med den stora majoriteten av båtsmännen var roterade.
 
Mer finns att läsa om Indelningsverket på: http://www.algonet.se/~hogman/slsoldat.htm
 
Vad gäller din fråga om förekomsten av referenser till rusthållare i kyrkoböckerna i olika landskap beror på om det i landskapet (under det yngre indelningsverket) fanns något kavalleriregemente eller ej.
Skåne hade kavalleriregementen så där fanns rusthållare.
Västernorrland, dvs Medelpad och Ångermanland, tillhörde enbart båtsmanshållet och hade därför varken knektar eller ryttare utan enbart roterade båtsmän och därmed enbart rotebönder ingående i båtsmanshållet.
Värmland har enbart haft infanteri, inga kavalleri regementen. Därför hittar du där enbart rotebönder.
Jämtland har haft ett infanteriregemente. Detta regemente har dock haft ett kavallerikompani. Styrkan på kavallerikompaniet har varierat som mest var de 200 man.
Om du vill se hur de olika truppslagen fördelat sig på de olika landskapen kan du titta på följande sida: http://www.algonet.se/~hogman/regementen_oversikt_alla.htm
 
Vid sidan av de regementen som ingick i indelningsverket fanns även värvade regementen. Artilleriet exempelvis hade värvade soldater.
Hans Högman
 
Inlägget har flyttats hit från den numera raderade rubriken Övriga ämnen » 46 Ordet är fritt om släktforskning » Rusthållare. / Moderator Yrken

2006-02-15, 21:17
Svar #33

Gunilla Jonsson

Söker någon som känner till:
ERIK LARSSON, RUSTHÅLLARE, hustru Maria Jönsdotter. De bodde i Almäs socken, Sörby By, Närke.
Vet ej var han tjänstgjorde.  
 
Son: Per Johan Söderberg,född 1714,Sörby,Almby eller född 1715-12.26, Almnäs socken och Sörby By.  
Per Johan var komminister i Viby och Tångesta socknar och i Södertälje.
Han blev prästvigd 1741-03-15.  
 
MVH: Gunilla Jonsson.

2006-02-16, 08:24
Svar #34

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11052
  • Senast inloggad: 2024-03-29, 21:53
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Gunilla Jonsson,
En rusthållare tjänstgjorde hemma. Läs om hans uppgifter i de två första svaren i den här diskussionen. Du får troligen fler svar om Du ställer frågan under: Landskap, Närke, Almnäs.
Vänligen,
Olle Elm
Vänligen,
Olle Elm

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna