ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Landbonde  (läst 3473 gånger)

2000-04-17, 17:25
läst 3473 gånger

Margareta Hultman

Hej! Kan någon förklara för mig vad en landbonde gjorde? Jag har stött på ordet landbonde i samband med personer boende i bruksorter i Bergslagen. Tacksam för svar.

2000-04-17, 18:55
Svar #1

Göran Fredriksson

Hej Margareta!
Landbonden var inte självägande utan brukade någon annans jord; frälsebonden brukade adelns jord, kronobonden brukade kronans jord.  
Till skillnad mot skattebönder som ägde jorden de brukade.
 
Mvh
Göran Fredriksson

2000-04-18, 16:44
Svar #2

Utloggad Torbjörn Norman

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1384
  • Senast inloggad: 2008-07-08, 22:32
    • Visa profil
Hej Margareta
Bruksägarna behövde massor med kol till sin verksamhet. Bruksarbetarna behövde också mat. På olika sätt lyckades ägarna därför komma över angränsande fastigheter varefter förre ägaren eller någon annan fick bruka gården vidare fast på bruksägarens villkor som landbonde. Det uppstod givetvis mycket tvister som behandlades av i första instans häradsrätterna.
Hälsningar Torbjörn i Björklinge

2000-04-20, 23:35
Svar #3

Utloggad Karin Edvardsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 200
  • Senast inloggad: 2023-08-07, 18:38
    • Visa profil
En landbonde arrenderade fastigheten, ibland därför att den som genom arv var för ung att bruka den själv. I Ångermanland (som jag har läst lite om) gick en del landbönderna efter ett par år till en annan fastighet där de också blev landbönder. Så kunde en del byta boställe för en längre eller kortare tid. Ibland blev landbönderna nybyggare och eftersom de under sin landbondetid hade haft egna djur,jordbruksredskap och husgeråd mm fick de en lite bättre start under nybyggartiden än de som nybyggde med \tomma händer´

2006-08-17, 13:42
Svar #4

Anette Engström (Nettan)

Var kan man då få veta vem som ägde marken? I den by jag utreder så har två fastigheter dykt upp som brukas av landbönder. Dessa två fastigheter (nr 3 och nr 4) finns ej kvar idag, medan fastigheterna 1, 2, s.2, 5, s5 m fl finns kvar idag.

2006-08-17, 15:15
Svar #5

Utloggad Gunilla Johansson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 620
  • Senast inloggad: 2020-02-28, 23:51
    • Visa profil
Tips: Mantalsregistret, ev lantmäteriet om skifte ägt rum.
 
Mvh
Gunilla

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna