ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Fästebonde / Fästebrukare  (läst 1833 gånger)

2005-04-18, 14:41
läst 1833 gånger

Lars Nilsson

Vid genomgång av kyrkoböcker från Vitaby från slutet av 1700-talet, tycker jag mig kunna läsa titeln 'Fästebrukare' på en del personer .
Frågan är; läser jag rätt och i så fall vad är en dylik, eller läser jag fel och vad skall det annars vara?
 
Lars

2005-04-18, 16:08
Svar #1

Utloggad Gunlög Ström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 199
  • Senast inloggad: 2023-08-21, 08:15
    • Visa profil
Hej!
Skulle det kunna stå hälftenbrukare?
Vänliga hälsningar
Gunlög

2005-04-18, 21:18
Svar #2

Lennart Andersson

Begreppet fästebrukare (eller fästebönder) användes i Danmark (inklusive de gamla danska landskapen i nuvarande Sverige) för dagsverksskyldiga arrendebönder.
 
/Lennart Andersson

2005-05-09, 11:31
Svar #3

Lars Nilsson

Tack Lennart.
 
(Kan någon förklara hur denna fråga hamnade under 'S'? Har jag gjort något fel? Kanske anbytarvärden godhetsfullt kunde flytta den till 'F'.)

2007-06-30, 18:18
Svar #4

Anders Eriksson

Hejsan!
 
Har i en del gamla mantalslängder från Skåne under Dansktiden ofta träffat på uttrycket Festebönder och Halva Festebönder. Är det någon här som kan ge en godtagbar förklaring till namnen. Motsvaras de månntro av det senare under Svensktiden Åbo? Men vad menas då med Halva Festebönder? Skall det eventuellt tydas som Dräng? Skulle vara intressant om någon har någon uppgift om detta.
Mvh Anders!

2007-06-30, 20:15
Svar #5

Eva Leksell

Halva fästebönder kan gissningsvis vara de som hade en halv gård i fäste.
 
Exempel på att sådant förekom i Danmark hittade jag på nätet i en folket?lling (folkräkning) 1787:
Th?nnes Andreasen, husbonde, 34, givt 1 ste gang, halv selveier og halv f?ste M?ller.
Niels Michelsen, hosbonde, 51, givt 1 ste gang, har den halve Annexgaard i f?ste.
Jens Jensen, hosbonde, 38, givt 1 ste gang, har den halve Annexgård i f?ste.

2007-06-30, 22:14
Svar #6

Anders Eriksson

Hej!
Tack Eva, då var den frågan utredd. Var lite undrande innan om betydelsen. Men då är den ju ungefär detsamma som Åbo. För övrigt blev dessa bönder senare under Svensktiden benämnda just för Åbo inom samma områden, ja även på samma gårdar. Tack igen.
Mvh Anders!

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna