ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Haxkarl / Haxekarl  (läst 1056 gånger)

1999-01-30, 16:51
läst 1056 gånger

Björn Björne

Hej !
 
Jag har hittat en viss Per Andersson i Styrnäs fs i Ångermanland i en källa kallas han haxekarlen.
Vad betyder haxekarl ?

1999-02-09, 23:00
Svar #1

Eva Leksell

En hax eller haxe är ett slags platt, enmastat mindre fartyg (i Norrlands kusttrakter och Finland, i synnerhet förr), enligt Svenska akademiens ordbok. Bland mina släktpapper har jag en avskrift som behandlar fiskarborgare i Gävle på 1600- och 1700-talen och deras fiskefärder längs Norrlandskusten, Ångermanland bland annat. Där beskrivs mer ingående de haxar de färdades med liksom ägarförhållanden och sådant. Tyvärr har jag inte denna avskrift tillgänglig men skulle tro att den kommer ur någon bok om Gävles historia. En haxekarl skulle kunna vara en ur lokalbefolkningen som arbetade under fiskesäsongen på en sådan båt (bara en gissning).
 
För övrigt tycker jag att fler borde utnyttja Svenska akademiens ordbok så länge den finns gratis på nätet (se länklista i Rötter). Rätt som det är försvinner ju den möjligheten.

2000-01-27, 21:10
Svar #2

Eva Leksell

Haxkarlar kallades de som arbetade på haxar som fraktade järnmalm till Graninge bruk uppför Ångermanälven. Den här uppgiften hittade jag i en bildtext i Ångermanland, en stor bok (ingår i en serie landskapsböcker). Kanske någon har nytta av detta fast efterlysningen skrevs för väldigt länge sedan. Styrnäs som nämns där ligger just vid Ångermanälven.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna