ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Galanterihandlare  (läst 1724 gånger)

2004-01-20, 15:32
läst 1724 gånger

Utloggad Kaj Lindfors

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 180
  • Senast inloggad: 2015-10-26, 10:21
    • Visa profil
Hej. Jag hade några förfäder som var galanteri handlanden. Vad gjorde dom?
Hälsn. Kaj Lindfors.

2004-01-20, 22:13
Svar #1

Utloggad Håkan Skogsjö

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1443
  • Senast inloggad: 2013-04-24, 08:42
    • Visa profil
    • www.bokhandeln.ax
Jag skulle tro att det är ungefär detsamma som nipperhandlare. Nipper är enligt SAOB ”mindre, särsk. dyrbarare prydnadsföremål, numera nästan bl. om smycken, ringar, örhängen o. andra småprydnader (i sht sådana som bäras av kvinnor)”. Ordet galanteri kunde jag konstigt nog inte hitta i SAOB (kanske letade jag slarvigt), däremot finns bland exemplen på hur orden kan användas följande från 1731 under uppslagsordet ”nipp” (singular för nipper):
 
Allehanda Nipper, Galanterie och Granlåt, såsom Muffar, Bragar, Halskläden, kåstbare Sol-fiädrar .. och allehanda slags Dosor, Plumer, Gehäng, .. med mera .. äro .. til införsel förbudne. PH 2: 926 (1731).
 
Så här har du fått en rad exempel på vad dina förfäder kan ha handlat med.

2004-01-20, 22:19
Svar #2

Utloggad Håkan Skogsjö

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1443
  • Senast inloggad: 2013-04-24, 08:42
    • Visa profil
    • www.bokhandeln.ax
Ett litet tillägg: Fler exempel hittade jag i Köpenhamns diplomatarium från 1698, som kan läsas direkt på nätet, klicka här.

2004-01-21, 12:30
Svar #3

Utloggad Jan Jutefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4731
  • Senast inloggad: 2014-07-06, 10:38
    • Visa profil
Ur Nationalencyklopedin:
 
galanterivaror  (jfr ty. Galanteriewaren, av fr. galanterie, av galant 'elegant', 'fin', 'smakfull'), benämning på de lyxvaror som förknippades med personlig flärd och som genom industriell framställning blev billiga och lättillgängliga. De såldes vid sekelskiftet i galanteriaffärer. Dit räknades t.ex. handväskor, kammar, speglar, bijouterier, parfymerivaror och karnevalsmasker.

2010-01-10, 04:27
Svar #4

Utloggad Stefan Simander

  • Stefan Simander
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7197
  • Senast inloggad: 2024-04-14, 05:12
  • Stefan Simander www.freewebs.com/simander
    • Visa profil
    • www.freewebs.com/simander, Simanderska palatset
För nipperhandlerska och nipper se
Stefan Simander
Gamla Uppsala + Järlåsa, Sweden
www.freewebs.com/simander
076 - 228 94 22

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna