ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 1999-juni-5  (läst 4016 gånger)

1999-02-21, 20:40
läst 4016 gånger

Utloggad Karin Edvardsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 200
  • Senast inloggad: 2023-08-07, 18:38
    • Visa profil
Hej Harry!
Jag har efter ett tips här i spalten läst  boken Sandö Glasbruk 1750-1928 av Torbjörn Fogelberg, lånad på bilioteket och kände igen namnet Ditzler. På sid 61 finns omnämnd en Carl Wilhelm Ditzler arbetade på Sandö 1851,han var inflyttad från Skönvik, född 1819 i Dalarna (Johannisholm).
Christian Fillion finns omnämnd på flera ställen, på sid 55 står det att han kom inflyttad från Wyrtemburg, arbetade på Sandö mellan 1752-1757 och var hyttmästare. Kanske de är de personer du söker.
karin Edvardsson

1999-02-22, 20:20
Svar #1

Harry Holm

Hej Karin,
Tack för tipset. Boken om Sandö har jag kopierat valda delar av och den grenen har jag ganska väl dokumenterad. Däremot är jag intresserad av Nils Jörgen Torstensson, som var mästare vid Liljedals glasbruk, och hans hustru Margareta Ditzler. De uppges bägge vara födda i Norge 1765. Deras närmaste anor är jag inte säker på. Jag tror att deras föräldrar var verksamma vid Hurdal. Någon som vet?

1999-02-27, 19:08
Svar #2

Annsofi Sterner

Hej!
Apropå tidigare diskussion förd av mig, kom jag på att Kaufeldts släktbok finns att köpa för 150 kr hos:Kaufeldts förlag,Hyvelgränd 31,930 47 BYSKE. Boken är mycket detaljrik och skildrar familjens öden dom senaste 150 åren (1836-1986). Boken ger en bra inblick i hur glasbruken fungerade. En komplett släkttavla samt grenar med glasblåsarsläkter som Krafft,Wexell,Järnberg, Wenzel m fl. Även danska grenen av Kaufeldt ingår cirka 200 år tillbaka i tiden. Den tyska grenen finns sporadiskt i form av ett förenklat släktträd.

1999-03-18, 22:50
Svar #3

Utloggad Isa Kilsbo

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 69
  • Senast inloggad: 2009-06-13, 16:37
    • Visa profil
Glasblåsare Lundqvist på Kungsholmen och Sköns glasbruk.
 
Jag har på min morfars antavla tre generationer glasblåsare. Den tidigaste är Johan Petter Lundqvist, f o1752. Han återfinns på Kungsholmens glasbruk som lärling 1768. Jag har inte lyckats finna ut varifrån han kommer eller var han är född. Han dör 1806 som glasblåsmästare på Kungsholmen.
 
Han gifter sig med Beata Christina Berggren, f o1746, inte heller hennes bakgrund vet jag någonting om. Även hon dör 1806 på Kungsholmen. De får bl.a. sonen Per Gustav, f 1779 på Kungsholmen och som även han blir glasblåsare på Kungsholmens glasbruk.
 
Per Gustav gifter sig 1. Med Ulrika Dahlman, född 1775 (vet inte var), död 1809 på Kungsholmen. Han gifter om sig o1811 med Kristina Katarina Norberg, född 1790 i Stockholm, död 1847 i Skön. Jag har ingen kunskap om dessa båda hustrurs bakgrund.
 
1814-15 flyttar Per Gustav från Stockholm till Sköns glasbruk där bl a sonen Carl Ulrik, född 1811 på Kungsholmen blir fabrikör vid Sköns glasbruk. Per Gustav dör 1835 i Skön och sonen Carl Ulrik dör 1855 i Timrå.
 
Jag har Reinhold Olssons bok Skönviks Glasbruk 1811-1870 där både Per Gustav och hans son Carl Ulrik finns omnämnda.
 
Jag undrar nu: Finns det någon som vet någonting om dessa människors bakgrund?
 
Tacksam för minsta ledtråd, Isa

1999-04-07, 19:08
Svar #4

Morgan Nilsson

Hej intressant att så många forska på glasbrukarsläktena. Själv har vi glasblåsare som heter Larm i var släkt, från Bromö, Glava,  Finland Sandö glasbruk, Karlstad, ör Västfold i Norge, och Ramnåsa. Glasblåsarna var ganska rörliga. Någon som vet något om dessa glasbruk eller om Larm så blir jag tacksam för svar
 
Hälsningar
 
Morgan Nilsson

1999-04-09, 14:17
Svar #5

Jonas Ericsson

Hej!
 
Det verkar finnas många i detta forum som på ett eller annat sätt har anknytningar till Sandö Glasbruk. Jag undrar därför om någon har uppgifter om släkten Teilor (Taylor) som varit verksam bl. a. på Sandö. De personer som jag har funnit hittills är:
 
Hilda Maria Taylor, f. 1904-01-28 vid Sandö
hennes far:
 
Ernst Albin Teilor, f. 1871-07-17 i Nödinge, Elfsborgs län. Vid Sandö från 1893
dennes far:
 
Frans Johan Teiler, f. 1843-03-20 i Växjö, Kronobergs län. Vid Sandö från 1895
 
Enligt uppgift kommer släkten ursprungligen från Skottland.
 
Tacksam för svar//Jonas

1999-04-09, 19:58
Svar #6

Annsofi Sterner

Hej Jonas!
Eftersom jag just nu har lånat hem boken om Sandö glasbruk kan jag läsa fäljande:
 
In- och utflyttningar från Sandö glasbruk 1885-1907:
 
1. Tejler, Carl Fredrik, hyttmästare utfl t Sthlm 1900
2. Tejler, Carl Fridolf utfl t Amerika 1891
3. Tejler, Carl Ludvig f 1882, utfl t Forshaga 1906
4. Tejler, Ernst Albin,glasblåsare f 1871 infl fr Grava 1893, utfl t Hälleberga 1900,infl fr Hälleberga 1903
5. Tejler, Frans Johan, glasblåsare infl fr Grava 1895
6. Paul, anf, f 1881 infl fr Starrkärr 1903, utfl t Starrkärr 1901

1999-04-15, 19:24
Svar #7

Morgan Nilsson

Hej Annsofie har du lust att kolla i boken om Sandö Glasbruk om släkten Larm finns med. Det skulle vara väldigt roligt om du skrev ner samtliga Larm så som du gjorde till Jonas
 
Tack på förhand...
 
Morgan Nilsson

1999-05-04, 22:01
Svar #8

Utloggad Kjell Åberg

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 22
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
    • www.kjellabergs.info
Om man har svårt att hitta ett visst Glasbruk kan man få hjälp i: Svenska Pappersbruk och Glasbruk från Gustav Vasas tid till o. 1900, 1996, upprättad av Kjell G. Åberg, Mellerud. Till skillnad från så gott som alla andra böcker som upptar Glasbruk står de i bokstavsordning här och inte i kronologisk ordning.

1999-05-25, 16:04
Svar #9

Jenny Brohman

Hej Jag heter jenny Brohman, som har släktforskat i flera år i släkten Taylor, och blev aldeles överlycklig när jag hittade denna sida. Hilda Maria Taylor är min farmor, och jag har kommit fram till en Hartvig Taylor född 1720 tror jag. Det är mycket som är osäkert därimellan, men jag vore tacksam om någon vet något om honom. Jättekul med det här verkligen. Vore kul om någon visste något om vart i skottland släkten kommer från?

1999-05-26, 14:44
Svar #10

Vidar Flesland

Hei. Dere som søker Taylor kan kanskje ha nytte av å kikke på eldre etterlysninger i Røtter. #1311
gjelder Tejler. Dere finner spørsmålet under  
www.genealogi.se/eftlys3.htm og svaret under
www.genealogi.se/eftlysva.htm
 
Her er noen norske hjemmesider som kan være verdt et besøk for dere som arbeider med glassblåserslekter:
home.sol.no/~steineh
home.c2i.net/birislekt/index.htm
www.ringnett.no/home/bjornstad/hadeland/index.html
 
hilsen Vidar Flesland

1999-05-27, 22:43
Svar #11

Carl-Eric Malmström

Hej!
Jag har sedan en kort tid försökt finna uppgifter om Henrikstorps glasbruk eller Skånska Glasbruket i Perstorp. Det fanns där ett tiotal tyska glasblåsarfamiljer, som genom äktenskap blev inflätade i varandra på sätt att har man ana till en av dem så har man efter 3-4 generationer anor till 5-6 av familjerna. Det kan då röra sig om familjerna Kunckel, Kamph, Packman, Gundelach Giertz, Wentzel bl.a.. Är det någon av Er alla glasblåsarintresserade som har anor i dessa familjer är jag tacksam för information. Tiden är 1690-1770.
Hälsningar Carl-Eric Malmström

1999-05-28, 17:05
Svar #12

Christina Nygren

Hej Carl-Eric!
Det finns två bra böcker på biblioteket om glasbruket. Den ena heter Skånska Glasbruket av John Sundberg och den andra heter Henrikstorp, Det Skånska Glasbruket av S.E. Noreen & H. Graebe. Vidare finns det en artikel i Släkt och Hävd 1986:2 om Peter Kamphs ättlingar. Du har kanske redan läst dessa. Jag tillhör inte någon glasblåsarfamilj, utan min släkting var skomakare på bruket. Han hette Hans Jacob Beckman och hans hustru Anna Axelia. Du kanske känner till någon av dessa.
Tacksam för svar och hälsningar
Christina Nygren

1999-05-29, 21:56
Svar #13

Annsofi Sterner

Hej Carl-Eric!
 
Dorotea Elisabet Gundelach f ca 1742, död i  Biri (Norge) 27 aug 1822. Gift med glasmästare Bernt Kristoffer Danielsson Kauffeldt f 1740, död i Biri 5 jan 1791. Son t hyttmästare Daniel Kauffeldt. Dom fick 6 döttrar och 3 söner.
 
Ide Kristiane Johansdtr Wenzel f 1761. Gift m buteljglasblåsare Tomas Danielsson Kauffeldt f 1753 i Hurum, Buskerud i Norge, död 1809 i Hurum. Son t Daniel Kauffeldt (bror t Bernt Kristoffer här ovan). Dom fick 2 söner och 3 döttrar.
 
Anne Katrine Hansdtr Wenzel f 1760. Gift m  buteljglasblåsare Kristian Danielsson Kauffeldt f 1761 i Hurum, död i Hurum 1809. Son t Daniel och bröder till ovan nämnda. Dom fick 4 söner och 4 döttrar.
 
Kristian Kauffeldt är min mfffff.

1999-05-30, 10:40
Svar #14

Carl-Eric Malmström

Hej Annsofi och andra intresserade av Skånska Glsbruket Henrikstorp, Perstorp!
Din uppgift Annsofi om att ättlingar till Gundelach och Wentzel slog sig ned i Norge är intressant. Efter Skånska Glasbrukets upphörande skingrades alla glasblåsarna och jag har ett problem med Anna Maria Kunckel, född omkring 1752 i så måtto att det finns en Anna Maria Elisabeth Kunckel född 1752 och en Anna Maria Kunckel född 1753. Alla tre förnamnen är vanligt förekommande i glasblåsarfamiljerna i Perstorp. Själv hade Du Elisabeth Gundelach och Mattias Kamph var gift med en blasblåsardotter, som hette Anna Maria Gundelach. Dorothea hette glasblåsaren Anréas Packmans dotter, som var gift med Johan Kamph. Sammanvävningen mellan de olika glasblåsarfamiljerna är fullständig - men intressant. Jag är därför tacksam över fler inlägg, som pekar på var glasblåsarna tagit vägen från Perstorp, eftersom kyrkoböckerna i Perstorp är ofullständiga från den aktuella tiden.
Hälsningar Carl-Eric Malmström

1999-05-30, 20:31
Svar #15

Utloggad Barbro Peterson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 839
  • Senast inloggad: 2022-03-29, 14:14
    • Visa profil
Hej Carl-Erik  Jag härstammar från Claes Friedrich Kamph som var son till Mathias Peterson Kamph och Ann Maria Gündtlach. Claes Friedrich var glasblåsare och gift med Lena Axelia. Efter nedläggningen av Henrikstorps glasbruk flyttade de till Botilsäter i Värmland. Botilsäters församling ligger på Värmlandsnäs i Vänern, där det efterhand anlades flera glasbruk. Det var flera glasblåsarfamiljer som flyttade dit från Perstorp.                  Mvh/Barbro Peterson

1999-05-30, 20:39
Svar #16

Utloggad Barbro Peterson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 839
  • Senast inloggad: 2022-03-29, 14:14
    • Visa profil
Hej Christina Nygren  Jag undrar om du vet var Anna Petronella Axelia var född och vilka hennes föräldrar var. Jag har hittills förgäves sökt var Lena Axelia och hennes syster Anna var födda. Som du ser av ovanstående inlägg härstammar jag från Lena    Mvh/Barbro Peterson

1999-05-30, 20:40
Svar #17

Utloggad Barbro Peterson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 839
  • Senast inloggad: 2022-03-29, 14:14
    • Visa profil
Hej Carl-Erik  Jag härstammar från Claes Friedrich Kamph som var son till Mathias Peterson Kamph och Ann Maria Gündtlach. Claes Friedrich var glasblåsare och gift med Lena Axelia. Efter nedläggningen av Henrikstorps glasbruk flyttade de till Botilsäter i Värmland. Botilsäters församling ligger på Värmlandsnäs i Vänern, där det efterhand anlades flera glasbruk. Det var flera glasblåsarfamiljer som flyttade dit från Perstorp.                  Mvh/Barbro Peterson

1999-05-30, 22:22
Svar #18

Carl-Eric Malmström

Hej Barbro och Annsofi!
När Du tittat närmare på Botilsäter, där jag vet att Matthias Kamphs hustru Anna Maria Gundelach avled, hittade Du då någon av Kunckels ättlingar där, exempelvis någon av de av mig namngivan Anna Maria och Anna Maria Elisabeth Kunckel? Vet Du även namnen på de glasbruk, till vilka de flyttade i Värmland. Med tanke på Annsofis inlägg skulle jag gärna vilja veta var i Norge Biri och Hurum ligger. Vi håller igång diskussionen om vårt fina Skånska Glasbruket.
Hälsningar Carl-Eric

1999-05-30, 23:19
Svar #19

Utloggad Gabriel Wallgren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1054
  • Senast inloggad: 2024-03-18, 12:06
    • Visa profil
Jag har förstått att kunskapen om glasblåsaresläkter är stor i denna diskussionsgrupp. Jag tar därför chansen och provar med ett långskott.
I Acklinga sn, Skaraborgs län dör 1767 29/3 Greta Lisa Jubel, 67 år gammal. Om henne vet jag egentligen ingenting.
Jag har dock mina misstankar om att hon tillhör glasblåsarsläkten Göbel (Jubel) och att hon tidigare varit gift med en man med det något exotiska namnet Stanislaus Wojman (observera att detta bara är en hypotes från min sida). Om så är fallet är hon moder till den Sophia Stanislausdotter Wojman, som i Daretorp A I: 1, 1790-1812, s 119 anges som född 1744 i Skåne. Greta Lisa (Margareta Elisabet) Jubel skulle då också kunna tänkas vara moder till den Ulrika Christina Wojman, som gifter sig 1:o 1754 13/10 i Falköping (R) m Jan Östergren, f omkr 1734; glasförare (1754), borgare och handlande i Falköping 1758-1763, vid artilleriet i Kristianstad 1764, från vilken hon blev skild 1769 21/2 (Falköpings RR 1769 21/2; Skara domkapitel 1769 10/5], och 2:o 1770 20/5 i Ulricehamn (P) m Hans Påvelsson Lund, f omkr 1709 [åu]; handlande i Ulricehamn (P); d 1774 14/5 i Ulricehamn (P).
Alla uppgifter om Greta Lisa Jubel mottages tacksamt.

1999-05-31, 21:22
Svar #20

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Gabriel! Här kommer ett långskott som svar på ditt långskott.  
 
Den 21 juni 1719 vigs i Perstorp (hemsocknen för glasbruket alltså) pigan Elisabet Greta Giöbel med förridaren under ståndzdragonerna och Capitén Strömbergs [möjligen Strömborgs] Compagnie Giöran Malmquist.
 
Kan det vara din Greta Lisa Göbel som sedan gifter om sig med Stanislaus Wojman?

1999-06-01, 12:45
Svar #21

Utloggad Jonny Wernersson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 51
  • Senast inloggad: 2021-08-01, 08:40
    • Visa profil
Hej!
 
Jag har en anteckning om att en Anna Margareta  Jubel föddes(döptes?) år 17000416 i Perstorp (dotter till Erik Jubel och Greta Gundelach). Möjligtvis kan hon vara identisk med Greta Lisa??
 
Själv härstammar jag från Anna Greta Kunkel f. 1737 (syster till tidagare nämnd Anna Maria f.1753 ) och skomakarmäst. Johan Naumburg f. ca 1730. Dessa bodde i Kyrkhult (Hörby). Vet någon något om Johan N.:s tidigare hemvist/föräldrar?  
 
/Jonny

1999-06-01, 18:41
Svar #22

Utloggad Barbro Peterson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 839
  • Senast inloggad: 2022-03-29, 14:14
    • Visa profil
Hej Carl-Erik Malmström   I Botilsäter fanns Anna Maria Kunckel f. 1753, dotter till Hieronymus Kunckel och Anna Maria Kamph. Där fanns också Anna Maria Kunckel som var dotter till Joakim Kunckel och h.h. Anna Magdalena.Hon var också född på 1750-talet. Mvh/Barbro

1999-06-01, 19:38
Svar #23

Annsofi Sterner

Hej Carl-Eric!
Biri är beläget längs fjorden Mjösen ca 2 mil norr om Gjövik och det är nästan lika långt till staden Lillehammer som till Gjövik.  
 
Hurum är beläget på en halvö som heter Hurumlandet ca 3,5 mil söder om Oslo.
 
Familjerna Kauffeldt, som var gifta med Gundelach och Wenzel verkade vid både Biri glasbruk och Hurums glasbruk.

1999-06-01, 20:48
Svar #24

Carl-Eric Malmström

Hej alla Ni som håller igång diskussionen om glasblåsarna vid Skånska Glasbruket!
Barbro, den Anna Magdalena Du nämner hette Wentzel och är också en av glasblåsardöttrarna. Wentzel förekom som Annsofi nämner också vid de norska glasbruken liksom Gundelach och detta vid en tid när såren mellan Danmark/Norge - Sverige fortfarande var oläkta. Till Jonny: Titta i Perstorps födelseböcker efter Naumburg.  
Frågan som brinner inom mig är om Du Barbro har uppgifter om Anna Maria och Anna Maria Elisabeth Kunckel som pekar på vem av dem som flyttade tillbaka till Skåne och  Boserup i Risekatslösa och 1776 gifte sig med Erich Sjöberg. Följde Erich med i flytten i samband med att han fick tjänsten som frälseskogvaktare på Boserups fidekommis Kanske vet Du också om någon av flickorna Kunckel stannade i Värmland efter 1776?
Slutligen i senaste Antik och auktion finns ett ölkrus som tillskrives Skånska Glasbruket.
Hälsningar Carl-Eric

1999-06-02, 21:51
Svar #25

Christina Nygren

Hej Carl-Eric!
Du undrade när min Anna Petronella Axelia levde. Jag vet inte säkert, men jag tror att hon skulle vara född omkring år 1721 men jag vet inte var. Hon dog i alla fall den 4 mars 1794 i Oderljunga (Perstorp) och var då 73 år gammal. Hennes make skomakaren Hans Jacob Beckman föddes den 11 mars 1709 på Glasbruket i Perstorp och han dog den 22 april 1786 i Tusjöholms hus, Perstorp. Dom hade tillsammans 7 barn (Anna Catharina f 1748, Pål f 1750, Helena Christina f 1753, Peter Lorantz f 1756, Christina f 1759, Samuel Hultberg f 1762 och Hans Peter f 1765, min ana). Hoppas som Du att vi kan hålla igång diskussionen om Glasbruket.  
Hälsningar Christina

1999-06-05, 12:16
Svar #26

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Det verkar som du satt en trepoängare, Gabriel! Vid en genomläsning av Perstorps kyrkobok fann jag att den av dig nämnde Jan Östergren från Falköping får ett barn i Perstorp 1756. Känner du till det?
28 maj 1756 föds borgaren och handlanden från Falköping Johan Östergrens och hans hustru Ulrica Weimans (sic!) dotter Maria Catharina. Bär barnet gör hustru Greta Olof Gröndahls, som är identiskt med Greta Elisabet Jubel! Dessutom förekommer som fadder jungfru Greta Jubel.
Gudmodern är dock inte identiskt med din Greta Lisa, eftersom hon och Gröndahl får barn åtminstone 1757 och 1760. En gissning är att hon är brorsdotter till din Greta Lisa och att barnets moder Ulrica Weiman, med din teori, är en kusin till gudmodern.
 
Resonemanget styrks av att åtminstone delar av släkten Jubel (Jöbel, Giöbel) i Perstorp är glasförare. Hieronymus Jubel nämns som glasförare 1730. Han gifter sig 1727 22/5 med Maria Catharina Menzel. Hieronymus är med all sannolikhet far till glasföraren Olof Gröndahls hustru Greta Lisa Jubel. En annan dotter till Hieronymus, Catharina f 1730, blev också gift med en glasförare, Otto Henrik Kamph.
 
Även släkten Men(t)zel är glasförare. Johan Menzel får flera barn på 40- och 50-talen. Dennes sannolika syster Beata Menzel är gift med Nicolaus Malmlöf (yrke nämns aldrig), som också är fadder till Johan Östergrens dotter 1756.
Vid Malmlöf och Beata Menzels dotter Fredrikas dop 1755 är bl a Johan Ekelund(-löf?? svårläst) från Falköping fadder. Niklas Malmlöf sägs första gången han nämns 1746 vara från Malmö.
 
Ytterligare en västgötakoppling ur Perstorps kyrkbok är ett barn fött 1746. Handelsmannen Johan Bronckman och hans hustru Petronella Lunds barn Jonas föds 1746 22/3. Gudmor då är hustru Eleonora Neimans från Vänersborg. En handelsman Lars Vir(?)man är fadder.
 
Jubel diskuteras också under Västergötland. Frågan är om den Christoffer f 1741 i Stockholm, d i Vänersborg, hör ihop med Perstorp-Jublarna.

1999-06-05, 12:43
Svar #27

Utloggad Gabriel Wallgren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1054
  • Senast inloggad: 2024-03-18, 12:06
    • Visa profil
Michael Jordan!  
 
Man bugar och tackar! Fullständigt ny information för mig! Det var väl inte jag som satte skottet, jag var väl snarare speluppbyggare...
 
Skämt å sido. Jag kände inte till födelseboksnotisen, men hade en anteckning om att hon var född i Skåne 1757. Hon blev senare gift med en tobaksfabrikör Luttrop i Ulricehamn. Av samtliga uppgifter som jag nu har borde man kunna sammafatta läget så här:
Stanislaus Weiman/Wejman/Wojman/Wågman (ännu fler varianter på efternamnet finns!) - G m Greta Lisa Jubel/Göbel med anknytning till Perstorps glasbruk, Perstorp sn, Skåne, f omkr 1700. d 1767 29/3 i Acklinga sn, Västergötland.
Barn:
Ulrika Christina, f 1730 +/- 5 år. - G 1:o m Jan/Johan Östergren. - G 2:o m Hans Påvelsson Lund.
Sophia, f 1741/1744 i Skåne. - G 1762 7/3 i Acklinga sn, Västergötland m Sven Gustafsson Åkerlund, f 1729, först brukare, sedan skytt på Ettak Brogården, Velinga sn, Västergötland, d där 1807 3/6.  
 
Nu återstår således att exakt försöka identifiera Greta Lisa Jubel/Göbel och hitta hennes föräldrar.
 
Tack Anders!

1999-06-05, 17:20
Svar #28

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Stanislaus dyker upp i Perstorps kyrkbok och gör vårt resonemang än mer sannolikt. Den 1 augusti 1741 avlider på Glasbruket Stanislaus Weimans ifrån Lövestad och Färs härad dotter Anna Marja, 10 år och 7 månader gammal. Barnets mor nämns inte vid namn, men det är ganska lätt att gissa varför hon (Greta Lisa Jubel) är på besök i Perstorp just då. Hennes sannolike far Hans Erik Jubel har avlidit 2 juli samma år (71 år) och hennes sannolike bror Hieronymus dog också i januari detta år (45 år).
 
Ytterligare ett Falköpingfynd i Perstorp:
8 juni föds och 15 samma månad 1740 begravs borgaren från Falköping Gudmund Persson Hults och Maria Andersdotters dotter Regina. Glasförare är faddrar, t ex Johan Mentzels hustru Annika Nilsdotter Helberg.

1999-06-05, 19:41
Svar #29

Utloggad Gert Påhlsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 337
  • Senast inloggad: 2016-01-30, 22:13
    • Visa profil
    • web.telia.com/~u41014270/
Gubel/Gübel/Jubel.
Angående släkten Jubel från Perstorps Glasbruk. Är det någon som har lyckats identifiera Catharina Gubel död 1752 i Södra Rörum (L) G 1. med mönsterskrivaren Fredrik Hiort G 2. med mönsterskrivaren Peter Runnerström. Kan hon vara identisk med den Catharina som döptes 3/10 1697 på Glasbruket i Perstorp sn (L) och dotter till Hans Erik Jubel och Margareta Gundelach. Ålder på henne kan stämma bra, någon vigsel finns inte i Perstorp.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna