ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Klockgjutare  (läst 1384 gånger)

1999-02-14, 13:58
läst 1384 gånger

Inga-Lill Johansson

Jag håller på att skriva om klock-och krongjutarmästare i Norrköping. Är det någon annan som forskar kring detta yrke i någon annan stad?

1999-07-19, 07:17
Svar #1

Else-Britt Ericsson

Hej Inga-Lill!
Jag ser att du Skriver om Krongjutmästare
har själv hittat i Bjurfors Avesta 2 st
Krongjutmästare Erik Hägg Född 1745-03-25 i Landskrona och hans son Christopher F 1773
Men jag vet inget om vad en Krongjutmästare  
var för något, vad dom sysslade med
Hälsningar Else-Britt Ericsson

1999-08-15, 19:22
Svar #2

Christer Ranch

Hej Inga-Lill!
Jag kan väl inte påstå att jag forskat just kring
klockgjutaryrket, men min fffmmff var klockgjutare i Karlskorna och hans änka drev rörelsen vidare; hans son blev klockgjutare i Göteborg och hans svärson var klockgjutare i först Karlskrona och sedan Norrköping (!). Så visst har jag lite material om dessa yrkesutövare.
Om Din fråga fortfarande är aktuell, så återkom med en adress där jag når Dig.
Hälsningar
Christer Ranch
Göteborg

1999-09-17, 21:38
Svar #3

Inga-Lill Johansson

Visst är det fortfarande aktuellt! Jag har just avslutat mitt arbete om klock- och krongjutarna i Norrköping. Det har blivit en liten småskrift som ligger på tryckeriet. En gelbgjutare tillverkade mindre föremål till hushållet såsom mortlar, ljusstakar, strykjärn, vikter mm. En klock- och krongjutare tillverkade större saker såsom ljuskronor för tak och kyrkklockor. Var han dessutom styckgjutare fick han även tillverka kanoner. Svärsonen som var i Karlskrona och sedan i Norrköping måste ha varit Lars Öhman. jag är mycket intresserad av de uppgifter som du (Christer) har om honom. Jag är även intresserad av de andra klockgjutarna som du har. Det fanns ofta ett samband mellan de olika mästarna som verkade i Sverige under 1600-1800-talet.

2001-09-01, 22:02
Svar #4

Utloggad Stig Zetterkvist

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 47
  • Senast inloggad: 2021-10-28, 09:11
    • Visa profil
Hej Inga-Lill!
 
Har idag fått veta att det finns ett gravkors i järn med mässingskylt med Krongjutmästare på.
Den finns på Romfartuna kyrkogård i Västmanland.
Namn saknas...
 
Stig Zetterkvist
Munkfors 0563-50962
Stig Zetterkvist
Ransäter

2004-08-03, 19:09
Svar #5

Utloggad Kjell Åberg

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 22
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
    • www.kjellabergs.info
Jag har just fått veta att en lillebror till min stamfar, som antog släktnamnet Åberg 1740, även tog detta namn och senare blev klockgjutaren Erik Olsson Åberg. Erik var född 7/2 1728 i Saxån, Färnebo (S) och gick i lära hos klockgjutaren Petter Petraeus i Örebro 1752, det senare enl. bördsbevis i Färnebo härads dombok 23/1 1752 ? 101.
Jag undrar om någon vet var Erik Åberg var verksam som klockgjutare.
Kjell Åberg, Mellerud

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna