ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Strandfogde  (läst 2635 gånger)

2001-08-12, 15:23
läst 2635 gånger

Utloggad Ylva Silverbern

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 514
  • Senast inloggad: 2021-12-27, 17:57
    • Visa profil
Hej!
Är det någon som vet vad en strandfogde sysslade med, vem som var hans arbetsgivare, hur man blev anställd/antagen? Lön och övriga villkor? Under vilken period och i vilka delar av landet har denna syssla funnits?
Hälsningar
Ylva Silverbern

2001-08-12, 17:40
Svar #1

Utloggad Calle Lindström

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1951
  • Senast inloggad: 2024-04-19, 21:37
    • Visa profil
Hej Ylva,
Jag skulle tro, utan total säkerhet, att strandfogde är samma som strandridare. Dvs en tullare. Strandridaren var anställd av tullverket.Kolla hos Anneli: http://www.kallisti.se/anneli/ som bygger en tulldatabas på sin hemsida.
Calle

2001-08-12, 21:39
Svar #2

Utloggad Håkan Skogsjö

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1443
  • Senast inloggad: 2013-04-24, 08:42
    • Visa profil
    • www.bokhandeln.ax
En strandfogde hade till uppgift att rapportera om gjorda strandfynd och havererade fartyg. Till strandfogdar utsågs personer som bodde i skärgården eller i byar belägna vid kusten. Ofta var det fiskare eller torpare som på detta sätt fick en liten extra inkomst eftersom de hade rätt till ersättning för det arbete de utförde med att rädda vrakgods. Detta kan man läsa i artikeln Dykeriverksamhet på Åland under 1700-talet av Bertil Lindqvist, publicerad i Sjöhistorisk årsskift för Åland 1997-98. Vad jag förstår vad dykeri- och bärgningsverksamheten organiserad i privata bolag eller kompanier, som hade kungligt privilegium att bedriva arbetet inom ett visst område (bolagen och områdena verkar ha skiftat över tiden). Exempelvis bildades 1729 Norra Dykerikompaniet, vars område omfattade kusten från Kalmar, Öland och Gotland, Bottenviken och Finska viken samt Åland. Kompaniet var indelat i distrikt, och varje distrikt leddes av en dykerikommissarie. Han kunde sedan ha dykeriuppsyningsmän till sin hjälp, medan de som hade den direkta uppsikten utmed kusterna var strandfogdarna, som hade sig tilldelat ett visst område av lämplig storlek. Strandfogdarna skulle hålla uppsikt i sitt område och rapportera vrakfynd till uppsyningsmannen eller kommissarien. Strandfogden skulle också vid haverier bevaka ägarnas intressen så att godset inte blev stulet eller försvann på annat sätt. Och om godset togs tillvara fick fogden ersättning för det som bärgades.

2001-08-12, 21:56
Svar #3

Utloggad Håkan Skogsjö

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1443
  • Senast inloggad: 2013-04-24, 08:42
    • Visa profil
    • www.bokhandeln.ax
Ett tillägg med uppgifter ur Svenska akademiens ordbok (http://g3.spraakdata.gu.se/saob/index.html), denna outtömliga källa till kunskap.
 
Strandfogde: ?(om ä. l. utländska förh.) kunglig ämbetsman med uppgift att ha uppsyn över stranden (med fiskeri l. dyl.) o. de intäkter (t. ex. från stranda de vrak l. i form av skatter) som tillkom kungen därifrån; i Sv. åtminstone på 1700-talet o. i början av 1800-talet äv. om tjänsteman hos dykerikompanier; i Danmark numera bl. om tjänsteman med uppgift att övervaka bärgning av strandade fartyg o. strandat gods.?
 
Strandridare: ?om beriden lägre tjänsteman vid tullverkets kustbevakning med uppgift att avpatrullera strand vid l. nära rikets sjögräns (sedan år 1832 ersatt av kustupp syningsman)?
 
Alltså kan en strandfogde i äldre tider (troligen 1500-tal) också ha en annan betydelse än den som nämndes i mitt förra inlägg. Men strandridare är synbarligen en annan titel, som precis som Calle Lindström nämnde, är knuten till tullen.

2001-08-13, 18:38
Svar #4

Utloggad Mikael Edberg

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 532
  • Senast inloggad: 2016-01-19, 21:32
    • Visa profil
    • hem.bredband.net/mikedb/slaktindex.htm
Om Strandridarens uppgifter på Gotland kan man läsa här:
http://hem.passagen.se/tunnbindaren/Yrken/Strandridare.html
 
Instruktion för Strandridarna, utfärdad 5/12 1724
 
En av mina förfädrar var Hamnfogde.
Var det något liknande månne?
 
mvh/Mikael

2004-05-26, 23:34
Svar #5

Utloggad Anneli Hagman

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 196
  • Senast inloggad: 2020-02-27, 13:29
    • Visa profil
    • akha.se
Mikael!
 
Det är ett tag sedan du frågade och kanske har du fått svar på annat håll redan. Men jag svarar här ändå:
 
Under den danska tiden fanns haffnefogdar på Gotland. De var strandridarnas föregångare.
 
Källa: Gotländska strandridare. Biografiska anteckningar. Av Gunnar och Bo Bergström.
 
/Anneli

2006-07-09, 13:24
Svar #6

Utloggad Hans Olsson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 16
  • Senast inloggad: 2022-09-15, 21:10
    • Visa profil
Län:Skåne Socken:Östra Nöbbelöv Ort: Brantevik
 
Hej!
Nils Tufvasson, min förfader, var fiskare och strandfogde på Brantevik och född 1782 i Gislöf. Han flyttade med sina föräldrar från Gislöv till Brantevik 1784. Efter ett antal år med fiske blev han också strandfogde. Nu undrar jag, om det finns något ställe där man kan hitta uppgifter om, när han började som strandfogde?
 
Med vänlig hälsning
Hans Olsson

2009-06-14, 17:27
Svar #7

Utloggad Jan Jutefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4731
  • Senast inloggad: 2014-07-06, 10:38
    • Visa profil
En skarprättare byter titel till strandfogde på Öland under 1800-talet. Jag upplever det som ganska ovanligt.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna