ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Ladufogde  (läst 4995 gånger)

2001-11-22, 19:41
läst 4995 gånger

Måns Andersson

Hej.
Från en bouppteckning i gärds härad (1771)är en bror till den avlidne benämnd ladufogde, vad är detta för ett yrke?

2001-11-23, 08:06
Svar #1

Utloggad Gustaf Rooth

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 106
  • Senast inloggad: 2018-09-01, 11:17
    • Visa profil
En ladufogde, eller ladugårdsfogde var snarast en motsvarighet till rättaren, med den skillnaden att rättaren var bas över utesysslorna medan ladufogden var den som var chef över det som hände i ladugården, med kalvning, mjölkning osv.
I stora besättningar fanns ofta ett antal kvinnor som handmjölkade tre gånger varje dag.
MVH
Gustaf i Kalmar

2008-04-02, 20:59
Svar #2

Utloggad Lennart Andersson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 112
  • Senast inloggad: 2024-03-20, 13:21
    • Visa profil
Vad heter ladufogde på engelska?
 
/Lennart

2012-04-11, 17:56
Svar #3

Utloggad Carl Johan H. Ljungquist

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 290
  • Senast inloggad: 2016-03-12, 21:01
    • Visa profil
Vilken rang och status hade egentligen de skånska (slotts)ladufogdarna på 1700-talet? Är de likställa med inspektorn eller är de underställda honom? Min ladufogde benämns både ladufogde och betjänt, vilket bör indikera att han han var någon form av slottsfogde/vaktmästare eller rent av hade en inspektors rang? Någon som kan besvara dessa frågor?  
 
CJ

2012-04-14, 18:32
Svar #4

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Hej CJ, utan att ha någon annan hänvisning än min egen erfarenhet, skulle jag vilja hävda att en ladufogde i den miljö du beskriver inte kan likställas med en inspektor. Jag menar att en ladufogde var underställd gårdens inspektor.

2012-04-14, 22:03
Svar #5

Utloggad Per Thorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1827
  • Senast inloggad: 2022-09-04, 21:36
    • Visa profil
Det kan tilläggas att benämningen betjänt är litet lurig. En av mina anor var bruksbokhållare vid ett mindre bruk i Sörmland och bruksägarens högste tjänsteman. Han ägde egen gård i en grannsocken. I papper av juridisk natur kallas han ändå betjänt när han förde bruksägarens talan vid tinget.

2012-04-17, 21:40
Svar #6

Utloggad Carl Johan H. Ljungquist

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 290
  • Senast inloggad: 2016-03-12, 21:01
    • Visa profil
Tack för svaren Anders och Per. Ladufogde och betjänt är knepiga titlar. Som Gustav Rotth skriver härovan om ladufogde är det en synonym till rättare, vilket är en form av förman. En annan synonym till ladufogde är befallningsman, som i vissa bygder är en synonym för inspektor. Och som jag uppfattat det verkar betjänt i vissa fall avse en lägre anställd och andra en högre anställd. Svårt att veta egentligen hur man skall förhålla sig!

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna