ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Gatufogde  (läst 1040 gånger)

2004-11-10, 13:06
läst 1040 gånger

Utloggad Kerstin Ericsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 33
  • Senast inloggad: 2013-11-29, 19:56
    • Visa profil
Min far hade titeln Gatufogde och var verksam i Eslöv, Skåne. Är/var denna titel vanlig?
 
Mvh
Kerstin

2004-11-10, 18:16
Svar #1

Utloggad Bengt Rur

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 305
  • Senast inloggad: 2023-10-20, 19:12
    • Visa profil
Kerstin! Den av dig omtalade (kommunala) yrkestiteln gatufogde gjorde mig konfunderad.  
 
Är du säker på att denna titel verkligen var officiell? Har du sett den på någon officiell eller endast officiös handling? Eller i telefonkatalogen? Eller kanske på ett adresserat postkuvert?
 
Funktionen som gatufogde låter väl rimlig. I Stockholm - och kanske i andra städer - fanns åtminstone förr en gatudirektör.
 
Kanske denna förmodade titel gatufogde i Eslöv var skämtsamt menad. I skämtet kan då också ligga ett uppskattande omdöme om din fars insatser. Det fanns ju kronofogdar, stadsfogdar, landsfogdar, slottsfogdar, lappfogdar. Så varför inte, en gatufogde (om än inte på riktigt).
 
Hälsning, Bengt

2004-11-10, 22:53
Svar #2

Utloggad Margareta Danielsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1568
  • Senast inloggad: 2024-04-18, 22:55
    • Visa profil
Hej
 
Vid sökning i Google kommer bara en länk upp. Där kommer man till kommunala befattningskoder per 1 november 2003.
 
KOD   BEF BENÄMNING
6425     Gatufogde
 
Mvh Margareta

2004-11-11, 10:10
Svar #3

Michaël Lehman (Philippos)

En fogde kan enligt  Svenska Akademiens Ordbok över svenska språket betyda exempelvis ?i allm.: uppsyningsman? och ?person som har att öva uppsikt över underhållet av väg l. bro; i sht ss. senare led i ssgr [...] jfr BRO-, PLOG-, SNÖ-, SNÖPLOGS-, SPÅNG-, VÄGFOGDE?. Enligt  Nationalencyklopediens ordbok förekommer fogde ?numera endast i sms.: kronofogde [...] ibl. äv. om arbetsledare på gård el. vid vissa arbeten: gatufogde; gårdsfogde?.

2004-11-16, 10:41
Svar #4

Utloggad Kerstin Ericsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 33
  • Senast inloggad: 2013-11-29, 19:56
    • Visa profil
Hej!
 
Jo du, Bengt Rur, det var verkligen officiell. Han sökte den tjänsten och efterträdde en gatufogde. Han ansvarade för kommunens gatunät bl a (så det stämmer vad du skriver, Michael Lehman). Var jag undrar är främst om titeln förkom allmänt i Sverige, eller om det var en lokal titel?  
 
Mvh
kerstin

2004-11-16, 11:00
Svar #5

Utloggad Bengt Rur

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 305
  • Senast inloggad: 2023-10-20, 19:12
    • Visa profil
Kerstin! Jo du, nu har jag fått lära mig. Under mellantiden har också jag varit ute på nätet och tittat på sajten Kommunala befattningskoder där gatufogde fanns med. Hälsning, Bengt

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna