ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Strandfiskare  (läst 1980 gånger)

2006-06-28, 09:15
läst 1980 gånger

Utloggad Kaj Larsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 583
  • Senast inloggad: 2022-04-21, 20:44
    • Visa profil
I Hamrånge har jag stött på många personer med yrkesbeteckningen Strandfiskare. Betyder det att man fiskade från strand eller nära stranden?
 
Kaj L

2006-06-28, 12:15
Svar #1

Utloggad Urban Sikeborg

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 655
  • Senast inloggad: 2024-04-08, 01:52
    • Visa profil
Kaj: I Svenska Akademiens Ordbok hänvisas för ordet strandfiskare till strandfiske, där det sägs följande:
 
BETYDELSE: fiske bedrivet från l. längs en strand (l. stränderna) (utan farkost l. i små öppna båtar o. med red skap som dras till land l. förankras i strandkan ten l. i bottnen intill stranden); särsk. motsatt: havsfiske.
 
Hälsningar
 
Urban

2006-06-28, 16:40
Svar #2

Utloggad Kaj Larsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 583
  • Senast inloggad: 2022-04-21, 20:44
    • Visa profil
Hej Urban
 
Ja, det var väl ungefär vad jag tänkte mig att det kunde vara.
 
Hälsningar
 
Kaj

2006-06-28, 23:49
Svar #3

Utloggad Göran Löfstedt

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1126
  • Senast inloggad: 2019-01-23, 03:44
    • Visa profil
Hej Kaj
 
Jag tycker beskrivningen är oklar !
 
Strandfiskare är vad jag förstår, en person som bedriver fiske nära stranden (förmodligen nära sitt hem) med fasta redskap, ryssjor, och nät. Fisket bedrevs med hjälp av små båtar.
 
Slå på Google strandfiskare. Där finns en bouppteckning efter en strandfiskare. De fiskeredskap och båtar som finns med där, gör att man förstår hur han fick sitt uppehälle.
 
Mvh Göran

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna