ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Filare  (läst 5504 gånger)

2002-07-30, 02:56
läst 5504 gånger

Utloggad Yvonne Nilvé-Svensson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 183
  • Senast inloggad: 2021-06-29, 23:01
    • Visa profil
Hej.
Är det någon som kan upplysa mig om vad en filare arbetade med?
Yvonne

2002-07-30, 14:02
Svar #1

Utloggad Håkan Skogsjö

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1443
  • Senast inloggad: 2013-04-24, 08:42
    • Visa profil
    • www.bokhandeln.ax
Frågan har tidigare varit upp under Allmänna frågor i Nättidningen RÖTTER (#471, 5 februari 2001) och då svarade jag så här:
 
En filare var en person som arbetade i en verkstad eller tillverkningsindustri med att fila (kanske någon med erfarenhet kan berätta mer exakt hur detta arbete kunde gå till).

2002-07-30, 23:25
Svar #2

Utloggad Björn Engström

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1159
  • Senast inloggad: 2019-10-07, 10:24
    • Visa profil
En filare behöver inte arbeta i en verkstad eller tillverkningsindustri.
En filare kan också vara den som filar sågblad till svansar och bogsågar. Det var ett hantverk som inte var så ovanligt i närheten av städerna. I bland med kombinationen vedsågare.

2002-07-31, 21:35
Svar #3

Marianne Magnusson

Yvonne, min salig far arbetade i många år som Filare på Götaverkens fartygsvarv i Göteborg,vet dock inte vad det innebar, skall försöka ta reda på det.

2002-08-05, 14:16
Svar #4

Utloggad Yvonne Nilvé-Svensson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 183
  • Senast inloggad: 2021-06-29, 23:01
    • Visa profil
Tack till er alla. Jag misstänkte nog att det hade med verktyg att göra men säker kan man ju aldrig vara. Spännande är det i alla fall att få lära sig om de gamla yrkena tycker jag, alldeles för mycken kunskap har gått förlorad redan.  
Yvonne

2006-06-10, 08:55
Svar #5

Christer Nottberg

Nils Emil berättar i sin bok Nilse Emils matminnen om sin far, som var filare på Hedemora Verkstäder. Han var tydligen inte förtjust i sitt arbete för han säger: Mina barn ska inte behöva stå som slavar vid filarbänken. Nils Emil skriver vidare: På pappas tid var filare ett hantverk, man fick gå i lära. Arbetet handlade mest av allt om precision och det tog lång tid att bli skicklig. Citat från sid 17 i Nils Emils bok, ISBN 91-0-010450-7.

2006-08-08, 09:47
Svar #6

Utloggad Lennart Ekström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 463
  • Senast inloggad: 2023-09-22, 13:46
    • Visa profil
    • www.fryd.se
Yrkesbeteckningen Filare hade, som framgår av ovanstående inlägg, personer som utförde filningsarbete på ex varven, bänkarbete, fila sågblad vid större sågverk etc.  
 
Är det någon som känner till vad yrkesbeteckningen Filare heter på engelska?
 
MVH Lennart

2006-08-08, 14:48
Svar #7

Utloggad Åke Bjurström

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1191
  • Senast inloggad: 2024-03-25, 10:23
    • Visa profil
Filer, enl. mitt lexikon från 40-talet.

2006-08-09, 10:56
Svar #8

Utloggad Lennart Ekström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 463
  • Senast inloggad: 2023-09-22, 13:46
    • Visa profil
    • www.fryd.se

2007-01-06, 19:04
Svar #9

Mary Hag

Min fff var enligt gamla flyttningslängder nämnd filhuggare och enligt vad jag erfarit följde han de stora skogsbolagen vid avverkningar och filade de sågar som användes.Detta verkar varit en precisonsarbete man fick gå som lärling och gesäll innan man utnämndes. Han var född i Eskiltuna Fristad,fanns även en tid i Norrland.MVH Mary

2007-09-09, 19:11
Svar #10

jan karlsson

Filare heter numera Svarvare.
Den som svarvade gevärspipor tex var pipfilare
tex vid gevärsfaktoriet i Eskilstuna och resp Norrtälje fanns många sådana.

2007-09-09, 19:49
Svar #11

Lars Bergdahl

Jan!
Intressant uppgift! Vad har Du för källa till den?  
Filare har ju sålångt jag vet varit ett riktigt fint hantverksyrke. En filare vid en modellverkstad som blev kallad svarvare blev nog inte glad. Men, tiderna förändras uppenbarligen.
Bästa hälsningar,
Lasse Bergdahl

2007-09-09, 21:06
Svar #12

Utloggad Anna-Carin Betzén

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1112
  • Senast inloggad: 2019-10-28, 20:07
    • Visa profil
    • www.btz.se
Jan,  
Menar du inte tvärtom, dvs att de som idag kallas svarvare, tidigare kallades filare? Det är möjligt att det stämmer, men många (kanske de flesta) av de som kallades filare arbetade med just filar och inte svarvar. När jag läste teknikhistoria fick vi läsa en del om filarna, de var nämligen oundgängliga i hela den mekaniska industrin långt in på 1800-talet.  
 
När man gjorde delar som skulle sättas ihop till en mekanism kunde man till att börja med inte tillverka dem med sådan precision att de passade ihop på direkten, utan filarna fick fila på dem tills de passade ihop. I en del fall handlade det om att man inte kunde göra tillräckligt avancerade gjutformar, ett extremt exempel var en viss cykeldel som man först gjöt och sedan borrade ur och filade på så att till slut bara 10 % av materialet återstod. Problemet med metoden var att varje föremål blev unikt - det gick t.ex. inte för militären att ha reservdelar på lager till sina bössor; varje del i varje exemplar hade sin unika passform.  
 
Kring år 1800 började en amerikan att tillverka vapen med utbytbara delar, där filarna inte passade ihop delarna mot varandra utan anpassade varje del så att den stämde mot en enhetlig mall. Bra för kunden, som kunde beställa reservdelar vid behov, men lika mycket jobb för filarna som tidigare.
 
Nästa steg i utvecklingen var att man så småningom fick upp precisionen i första steget så att delarna passade ihop utan någon filning. Det möjliggjorde verklig massproduktion och gjorde filarna överflödiga.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna