ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Tändsticksfabriksägare  (läst 1551 gånger)

2000-07-08, 03:21
läst 1551 gånger

Chris Troy

Ludwik Alexander Rozycki de Rola ägde en Tändstiksfabrik någonstans i Sverige.  Han var av Polsk adel. Han gifte sig i Sverige circa 1850 med Grevinna Breveroni de Saint - Cyr.  Deras dotter Catherine var en artist (målare) vid Svenska Kungliga familjen.  Jag vet inte vilken socken dom bodde i eller var tändstiksfabriken var.  Kan någon snäll människa hjälpa att hitta dom?

2000-07-08, 15:58
Svar #1

Andreas Törnqvist

Hej Chris,
prova med att leta fram någon av dessa böcker via ett bibliotek:
*Cederschiöld-Feilitzen, Den svenska tändsticksindustrins historia, 1945
*Tejder, Arne, Svenska Tändsticksfabriker (är ej säker på årtal, men den kom ut ngn gång på 1960-70-talet.
mvh
Andreas Törnqvist

2000-07-09, 03:00
Svar #2

Chris Troy

Hej Andreas, Skulle gärna söka ut böckerna men jag bor i Australien och kan helt enkelt inte få tag på svenska böcker här.  Men jag skall spara din svar och, om jag någon gång i framtiden kommer til Sverige, söka dom i biblioteket.
 
Tack så mycket,
Chris

2000-07-09, 12:14
Svar #3

Per Ahlenius

Hej Chris!
 
Jag rekommenderar även läsning i De tände en eld - Svensk tändsticksindustri 1836 - 1996 av Walter Loewe, Arne Jansson, Carl Magnus Rosell. Utgiven av Wahlström & Widstrand 1997. ISBN 91-46-17184-3. Boken borde finnas att köpa fortfarande och är ett mycket gediget arbete. Dock kostar den en del. Jag kommer inte ihåg vad jag fick betala men jag gissar ett pris 400-500 kr.
 
Dessvärre kan jag inte hitta Dina namn i det ganska omfattande personregistret. Dock fanns på 1800-talet ett mycket stort antal tändsticksfabriker i Sverige. Många hade kort livslängd och konkurser var vanliga. Jag tror att De tände en eld har identifierat alla fabriker men det är säkert en omänsklig uppgift att klara ut alla ägareförhållanden. Kanske var Ludwik Alexander Rozycki de Rola inte huvudägare utan bara hade investerat kapital i någon fabrik?
 
Om Du bara kan finna ut var fabriken låg så har Du säkert god hjälp av boken i fråga. Den har ett stort avsnitt referenser som innehåller inte bara tryckta källor utan även referenser till olika arkiv.
 
Med vänlig hälsning Per Ahlenius, Vänersborg

2000-07-10, 03:22
Svar #4

Chris Troy

Hej Per
 
Jag försöker att hjälpa Herr Kazimierz Bem av Polska Huguenot Föreningen att hitta Polska adeln Calvinisten Ludwik Alexander Rozycki de Rola som gifte (i Sverige ca 1850) Countess Breveroni de Saint - Cyr och deras dotter Catherine som, enligt Kazimierz, was a royal painter at the Royal Swedish Court.  Jag skall upplysa honom av dessa svenska böcker men han kan inte läsa svenska och ni förstår nog att jag vill inte köpa böckerna själv, det blir litet för dyrt.
 
Tack alla för era svar,
Chris i Australien

2000-07-10, 20:17
Svar #5

Utloggad Christina Backman

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 833
  • Senast inloggad: 2017-04-22, 18:01
    • Visa profil
Chris! Nationalmuseum i Stockholm borde  
åtminstone kunna hjälpa dig identifiera  
målarinnan. Har du tur så finns det ytterligare  
uppgifter.
Lycka till Christina.    .

2000-10-07, 00:09
Svar #6

Utloggad Jan Jutefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4731
  • Senast inloggad: 2014-07-06, 10:38
    • Visa profil
Hej Chris!
 
Tyvärr finns det ingen tändsticksfabriksägare med det här namnet. Jag har kollat de böcker som nämns ovan och jag har t.o.m. kollat med Tändsticksmuseet i Jönköping. Det här namnet finns ingenstans. Var har han fått den här uppgiften från? Något är fel!!!

2000-10-07, 03:01
Svar #7

Chris Troy

Hej Jan, Det var ju väldigt snällt!  Jag vet faktist inte var han har fått denna uppgiften.  Det är förstås möjligt att dom har ändrat namnet i Sverige men det skulle nog vara mycket ovanligt för utländskt adel att förändra namnet.
 
Jag har skickat Kazimierz e-post och han skall kontakta Nationalmuseet om deras dotter, målarinnan.
 
Många Tack,
Chris Troy
Australien

2010-10-26, 23:48
Svar #8

Utloggad Stefan Zylberstein

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 334
  • Senast inloggad: 2021-05-12, 20:33
    • Visa profil
Håkan Dackman skriver detta i forumet för familjen St Cyr:
 
...2. Christina Maria, född 1827 13/6 i Skållerud. Gift 1862 med den polske baronen Ludwik Alexander Rozycki, född 1813 i Polen, som då ägde Kolmårdens marmorbruk i Krokeks socken. Han hade två barn i ett tidigare äktenskap (födda 1848 och 1854 i Frankrike) och blev änkling 1857.
Christina och han fick barnen Constance Zoë Kristina Maria Rozycka, född 1863 28/9 i Krokek och Henri Ludvig Joseph Rozycki, född 1864 22/12 i Krokek.
 
1866 flyttade mannen och hans två äldsta barn till Trollhättan, medan Christina och hennes barn flyttade till Steneby i Dalsland. Makarna skildes, hon står 1890 som ”frånskild hustru” i Hinden nr 5, Hedvig Eleonora rote 10 i Stockholm. Hon bodde då tillsammans med dottern Constance. Vad som hände med sonen vet jag inte, han finns inte på CD:n 1890. Modern levde 1898....
 
Så vissa uppgifter stämmer, medan andra tycks inte stämma / förväxlade.
Det verkar också vara ett marmorbruk, inte tändsticksfabrik.  Men han kan också varit minoritetsägare, som någon nämnde.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna