ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Demoiselle  (läst 3022 gånger)

2001-02-18, 11:21
läst 3022 gånger

Utloggad Jan-olof Åhlén

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 32
  • Senast inloggad: 2008-07-19, 15:21
    • Visa profil
Kan någon tala om vad Demoiselle är?
Hälsningar
Jan-olof

2001-02-18, 12:40
Svar #1

Göran Fredriksson

Demoiselle betyder fröken och var den benämning som de ogifta ståndskvinnorna fick.
Alternativt kallades de även för jungfru, mademoiselle eller mamsell.
 
Mvh
Göran Fredriksson

2001-02-24, 11:02
Svar #2

Utloggad Jan-olof Åhlén

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 32
  • Senast inloggad: 2008-07-19, 15:21
    • Visa profil
Tack för hjälpen Göran.
Hälsningar
Jan-olof

2005-07-26, 01:27
Svar #3

Utloggad Åsa Harrison

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 112
  • Senast inloggad: 2019-03-12, 14:44
    • Visa profil
Hej Jag vet inte under vilken diskussion jag ska lägga detta men jag provar här. Är det fel så förlåt och visa mig tillrätta.
Jag vill fråga Vad är en demoiselle. Vilken funktion hade en sådan. Jag har sökt efter en ana och fick ett svar att det fanns en demoiselle ...
på den platsen.
Mvh
Åsa
 
Inlägget har flyttats hit från den numera raderade rubriken Övriga ämnen » 46 Ordet är fritt om släktforskning » Demoiselle?. / Moderator Yrken

2005-07-26, 03:13
Svar #4

Utloggad Ingela Martenius

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1489
  • Senast inloggad: 2013-10-25, 18:20
    • Visa profil
En demoiselle är franska för en ogift kvinna. I Sverige användes uttrycket framförallt på 1700-talet för att på 1800-talet oftast övergå till det slarvigare mamsell (förkortning av franskans mademoiselle, alltså min fröken).
Titeln demoiselle användes ursprungligen om ogifta kvinnor som inte kunde kallas fröken - fröken var man bara om man var adlig - men ändå var av finare familj. Ex vis döttrar till en kyrkoherde eller till en köpman som blivit så betydande att han var kommerseråd eller liknande.
Så småningom degenererade titeln - särskilt sedan den blivit mamsell - och användes om alla ogifta kvinnor som inte tillhörde bondeståndet eller de lägsta sociala skikten i städerna.
Mamsell kom också att bli titeln för kvinnor som yrkesarbetade i kvinnliga yrken; expediter i finare affärer som modister etc, lärarinnor, guvernanter - och detta oavsett om de var gifta eller inte (en gift kvinna - utom i de lägsta sociala skikten - yrkesarbetade inte, men om hon nu trots allt gjorde det så låtsades man som om hon inte var gift).
 
Ingela
 
Inlägget har flyttats hit från den numera raderade rubriken Övriga ämnen » 46 Ordet är fritt om släktforskning » Demoiselle?. / Moderator Yrken

2005-07-28, 02:43
Svar #5

Utloggad Åsa Harrison

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 112
  • Senast inloggad: 2019-03-12, 14:44
    • Visa profil
Hej Ingela
Tack så mycket för den förklaringen. Den person jag  undrade över kan vara dotter till en kyrkoherde eller något sånt. Jag har inte kunnat forska på henne men har hört muntligen att hon kan vara dotter till någon sorts präst. Jag visste ju att (ma)demoiselle betyder fröken men jag visste inte i vilka sammanhang som man kallades det. Tack igen.
Mvh  
Åsa
 
Inlägget har flyttats hit från den numera raderade rubriken Övriga ämnen » 46 Ordet är fritt om släktforskning » Demoiselle?. / Moderator Yrken

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna