ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Reimers, Edward Christian Anton (1862-1939)  (läst 835 gånger)

2005-01-14, 03:55
läst 835 gånger

Göran Reimers

Hej!
 
Enl uppgift från min åldriga mor skulle min morfars far Edward Christian Anton Reimers
*19/6 1862 i Stockholm,S:t Gertruds församling
+20/5 1939 i Gävle,varit cirkusdirektör för Cirkus
Reimers som på den tiden tydligen var en ganska så populär cirkus.
 
Då jag precis i dagarna börjat lära mig släktforskningens ädla konst vore jag tacksam för svar/hjälp med detta.
 
Mvh
 
Göran Reimers

2005-03-13, 14:09
Svar #1

Esme Andersson

Hej Göran !
 
  Jag har läst åtskilliga böcker om cirkus här i norra Europa. Den enda jag sett som omnämnt familjecirkusen Reimers är Kulturhistoriska föreningens i Gävle årsbok 1978. Den heter: Från Gästrikland 1978-Cirkusfamiljer i Gävle av Per Arne Wåhlberg. Där finns även en bild av cirkustältet.
  Jag hoppas att du har några artistbilder av din morfars far och mor (det finns ett antal) ! Det är alltid givande att bygga upp släktforskningen kring några bilder. Jag skulle tro att du hittar Edward, Matilda och barnen Ingeborg, Eugenia och Ludvig på affischer från Cirkus Möller, Matildas föräldracirkus, där dom förmodligen träffades från början. Det var ju ett äldre och något större företag.
  Att Edward Reimers dog i Gävle, kanske på lasarettet där, vill jag inte bestrida, men i släktforskningen anger vi mantalsskrivningsorten som dödsplats. Han var boende och skriven i Storvik (X) och har sin gravplats på Ovansjö kyrkogård i Kungsgården (X). Detta känner jag till eftersom jag med min mor hjälpte till att rensa  graven, när kyrkan tänkte återta den p.g.a. att ingen anhörig kunde spåras av dem. Efter mors kontakt med sonen Julius i Finland sköttes graven ett antal år av kyrkan. Hur det är nu, vet jag inte.  
               M.v.h. Esme

2005-04-24, 03:28
Svar #2

Göran Reimers (Superhusse)

Till Esme Andersson
 
Tack för den fina informationen. Har tyvärr ej haft tid med släktforskningen under dom senaste månaderna, men NU ges äntligen lite tid över. Har
fått tag i den fina boken. Har även fått tag i en gammal överlevande moster som försett mig med en mängd information samt även fotografier på Edwards grav som hon besökte så sent som 1993. Denne moster samt Ego har nu tagit över skötseln av graven så den bevaras åt våra ättlingar samt eftervärlden. ETT STORT TACK TILL DIG !!!
 
Göran Reimers
Medlem 8293

2006-05-15, 12:10
Svar #3

Göran Reimers (Superhusse)

Cirkusakademien är tydligen ett stort skämt.Mailade dem TVÅ gånger nämligen 2005-02-12 samt 2005-02-17 med frågor ang Cirkus Reimers. HAR FORTFARANDE EJ FÅTT SVAR!!!!

2006-05-15, 13:45
Svar #4

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Göran!
 
Jag fick efter en lång tid ett svar och man ursäktade sig med att man hade flyttat eller något sådant. Jag minns inte så noga, för det var något år sedan. Det kan väl ändå inte vara orsaken nu, om de inte svarar på e-post!
Ann-Mari Bäckman

2006-05-15, 18:28
Svar #5

Hans Svedberg (Hasses)

Cirkusakademiens museum flyttade för ett par tre år sedan från slussen. Verksamheten har så vitt jag vet drivits tack vare äldre oavlönade personers frivillga insatser. Personer med tidigare anknytning till cirkuslivet.
 
Den äldre man som mycket intresserat och tjänstvilligt visade mig runt samlingarna tror jag avled för något år sedan. Det är kanske inte så lätt att hitta ersättare.
 
Det i mitt tycke intressantaste är samlingen av gamla programblad samt en stor urklippssamling.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna