ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Pettersson, Per Teodor (1865- ), akrobat  (läst 582 gånger)

2011-04-24, 19:24
läst 582 gånger

Utloggad Erika Jonsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 63
  • Senast inloggad: 2019-04-28, 17:02
    • Visa profil
Har hittat en Akrobat Per Teodor Pettersson som är far till en flicka född 1899, i Umeå. PTP skrivs som inflyttad från Maria församling. Är det ngn som känner till denne man? Jag har försökt hitta honom i Maria, men är inte säker på om jag hittar rätt....

2011-04-24, 20:22
Svar #1

Utloggad Markus Gunshaga

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5047
  • Senast inloggad: 2024-04-19, 20:14
    • Visa profil
Hej Erika!
 
I Maria församling finner man vid samma tid en Per Teodor Petersson, som emellertid inte anges vara akrobat utan skjutbaneägare. Min erfarenhet är dock att även skjutbanor vid denna tid hörde samman med cirkus- och marknadskretsar, så det kan vara rätt person. Skjutbanan var kanske hans huvudsakliga inkomstkälla - jag har själv i min forskning en person som nästan alltid kallas teaterdirektör i källorna, men som huvudsakligen ägnade sig åt skådespeleriet. Per Teodor Petersson är född 1865 24/11 i Söderåkra, Kalmar län, och bodde mellan 1895 6/12 - 1902 9/4 i kvarteret Småland (adress S:t Pålsgatan 25-Björngårdsgatan 1) i Maria församling på Södermalm. Sistnämnda datum flyttar han dessutom till Umeå landsförsamling (allt enligt Rotemansarkivet på Stockholms Stadsarkivs hemsida), så det bör väl vara rätt.  
 
Mvh, Markus
Med vänlig hälsning
Markus Gunshaga

2011-04-24, 22:56
Svar #2

Utloggad Erika Jonsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 63
  • Senast inloggad: 2019-04-28, 17:02
    • Visa profil
Tackar, och jag har tänkt samma tanke kring denna person som jag också hittat som skjutbaneägare och artist. Modern till den dotter han har...(han kanske har fler barn) är angiven som skjutbaneägarinna så det kan finnas en koppling. Nu ska vi bara hitta deras ursprung också...
/Erika

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna