ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Niagaramannen (Harry Åkerman, 1899-1934)  (läst 518 gånger)

2007-04-17, 20:08
läst 518 gånger

Utloggad Jan Kvernby

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 84
  • Senast inloggad: 2024-01-29, 12:52
    • Visa profil
Niagaramannen, som dödsstörtade 1938 i Motala
 
Jag söker uppgifter om cirkusartist med artistnamnet Niagaramannen. Han skulle ha omkommit i en dödsstörtning vid uppträdande i Motala år 1938. Artistnamnet skall ha kommit av att han gick på lina över Niagarafallet. Han torde vara född omkring 1897-1898 och det är inte uteslutet att det var i Skåne.
 
Han skulle ha varit u.ä. barn till Maria Johansson och hette antagligen Harry Björk.... (exakt efternamn är osäkert.

2007-09-05, 23:04
Svar #1

Utloggad Jan Kvernby

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 84
  • Senast inloggad: 2024-01-29, 12:52
    • Visa profil
Niagaramannen
 
Jag har tidigare efterlyst uppgifter om den cirkusartist från Kristianstadstrakten som dödsstörtade när han i Motala körde motorcykel på lina. Nu vet jag att han hette Harry Hilding Åkerman, f. 1899-12-03 i Kiaby och avled 1934-08-19 och var då skriven i Kristianstad.
 
Bland hans bedrifter skulle ha varit en flygtur på Näsbyfältet hängandes i repstege under planet. Enligt bouppteckningen samägde han med Einar Friberg här i staden diverse artistutensilier.
 
Finns det någon som vet mer om Harry Åkerman eller hans artiskollega?
 
Jan Kvernby

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna