ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Cirque Amar  (läst 903 gånger)

2014-01-21, 19:05
läst 903 gånger

Utloggad Ingeborg Arvastsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 53
  • Senast inloggad: 2014-02-12, 08:26
    • Visa profil
Hej,
 
Undrar om någon kan tyda och berätta lite om bifogat kort, bl a vad det var för Cirkus och vad det är för dokument/kontrakt, kan den heta cirkus Amar? Min morfar, Lennart Johansson, som cirkusartist kallad Mr Parkly, reste med denna cirkus (mest i Nordafrika tror jag), omkring 1952. Han utförde ett trick där man åkte i en liten bil nedför en ramp och avslutade med en volt/loop. Han turnerade också i de svenska folkparkerna omkring 1950-51. Enligt mamma så tror hon sig minnas att det var en tysk, eventuellt vid namn Hans, som lärde morfar detta trick. Hans själv omkom tragiskt i samband med att han utförde just detta trick. Är det någon som känner till denne Hans?
 
I övrigt så undrar jag också om det är någon här som vet något mer om denna cirkus, har fotografier eller så?  
I mina gömmor finns några fotografier och ett antal av dem är på cirkuskollegor som jag gärna delar med mig av om intresse finns!  
Bland de festligare upptäckterna är Fakiren Ali Baba en mörk mystisk man som minst sagt ser nästintill magisk ut, som på baksidan av sitt artistfotografi skrivit en klämmig hälsning på norska! Erkänner att det kom lite oväntat, jag hade inte riktigt tänkt mig att Norge skulle vara hans hemland. Så uppfriskande när ens förutfattade meningar kommer på skam
 
Tack på förhand
Ingeborg  
 

2014-01-21, 20:36
Svar #1

Utloggad Jan Jutefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4731
  • Senast inloggad: 2014-07-06, 10:38
    • Visa profil
Cirque Amar finns beskriven på franska Wikipedia  - - fr.wikipedia.org/wiki/Cirque_Amar
 
Cirkusen existerar fortfarande - - http://cirqueamar.free.fr/index2.php
 
Det finns en expert på cirkusar i Sverige, som har skrivit flera böcker, som heter Per Arne Wåhlberg
 
(Meddelandet ändrat av janj 2014-01-21 20:54)

2014-01-22, 11:42
Svar #2

Utloggad Ingeborg Arvastsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 53
  • Senast inloggad: 2014-02-12, 08:26
    • Visa profil
Hmm... med tanke på att min fråga blivit flyttad till en nytt ämne kallat just Cirque Amar och med svaret jag fått från Jan här, så får jag dra slutsatsen att dokumentet avser anställning vid cirkus Amar. Jag ser så klart att det står Amar, men jag var osäker om det var en del av en adress eller så, min franska lämnar en del att önska och google translate är inte att lite på alla gånger.  
 
Vart kan jag tänkas finna denne Per Arne Wåhlberg månne? Är det någon annan som vet något om denna cirkus Amar eller känner till någon som rest med dem?
 
Tackar Jan för det snabba svaret och informationen!  
 
Allt gott!  
 
/Ingeborg

2014-01-23, 01:08
Svar #3

Utloggad Tommy Petersson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1318
  • Senast inloggad: 2024-03-30, 20:27
    • Visa profil
Per-Arne kan nog kontaktas/hittas via http://www.cirkusakademien.se/

2014-01-23, 09:24
Svar #4

Utloggad Ingeborg Arvastsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 53
  • Senast inloggad: 2014-02-12, 08:26
    • Visa profil
Tack Tommy!  
 
Fått finfin hjälp av en annan anbytarforumanvändare så jag hoppas på napp hos cirkusakademien. Mailade dem på deras mailadress de uppgett på hemsidan, men mailet studsade tillbaka...!? Så om du Tommy har några känningar där, så kanske du kan nämna för dem att det är ngt knas med deras mail (man får bara ett felmeddelande)!?  
 
 
Ha en fin dag!
/Ingeborg

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna