ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Cirkus Rolando  (läst 1325 gånger)

2005-01-28, 15:43
läst 1325 gånger

Ingrid Wikberg

På 50-talet turnerade en Cirkus Rolando i bl a Jämtland och det var ju sommarens höjpunkt när den slog upp sitt tält och vi ungar sprang omkring och drömde om att bli cirkusartister...
Ibland fick man hjälpa till och kunde då få titta gratis på deras gen.rep  
Oftast var det samma personer med som jobbade med uppsättning av tält etc, så vi blev lite bekant med dem ( de var bl a från Sverige, Danmark, Tyskland) och vi kände igen dem sommar efter sommar. Det märkliga är att jag aldrig haft så enormt starka och roliga cirkusupplevelser som när jag såg Cirkus Rolando -trots att jag varit på flera stora & internationella  som vuxen. Men känslan är inte densamma.
Vem, vilka stod för denna lilla cirkus, och vart tog den vägen?

2005-01-29, 00:09
Svar #1

Utloggad Jan-Christer Strahlert

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1111
  • Senast inloggad: 2015-01-12, 17:43
    • Visa profil
    • hem.bredband.net/strjan/
Hej Ingrid
Det fiins en bok som heterCirkus i Sverige, bidrag till vårt lands kulturhistoria-1992- författare Per Arne Wåhlberg..
sid 297-313 upptages utav denna cirkus historia, sedan följer lite utav avknoppingarna mm på följnde sidor. Jag rekomenderar alla att läsa boken, den ger en mkt bra tidsbild för varje tidsperiod, hur cirkuslivet var i Sverige under tidernas förlopp.
Jan-Christer

2005-01-29, 13:00
Svar #2

Ingrid Wikberg

TACK för informationen Jan-Christer. Så cirkusen har även fått sin historia. Det blir intressant att läsa. Det var ju en kulturinsats de gjorde! De väckte intresse, tankar och känslor för ett kreativare liv med spänning  och annorlunda sätt att leva, hos oss ungar.  Samt - oj vad fantasin fick gödning. Jag minns att jag tränade gymnastik och lärde mig hjula, gå i brygga samt gå ned i spagat samt även gå på tå som en balettdansös -enbart för att cirkusupplevelserna satte id?er i mig om att jag nu skulle rymma med en cirkus... Det var ljuva tider då allt var möjligt  Tyvärr klarade jag aldrig av att gå på lina -trots idogt övande på en hässjestång som vi satt upp mellan två träd.
Detta var ju innan TV:n med hela världen fanns i våra vardagsrum.

2005-01-29, 13:36
Svar #3

Utloggad Eva Dahlberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4039
  • Senast inloggad: 2024-03-12, 18:31
    • Visa profil
Det finns en del tips om forskning kring cirkusyrket även här under Anbytarforum: Yrken: Yrken A-E: Cirkusartist/cirkusdirektör där det i korthet nämns en bok - samma bok/Ingrid? - men även adress till Cirkusakademien och Cirkusarkivet.
 
Hälsningar,
Eva

2005-01-29, 13:56
Svar #4

Ingrid Wikberg

Tack Eva -jag hade tappat bort den rubriken under Yrken. Minns nu att jag hörde talas om en bok om Cirkusliv i ett radioprogram  en gång. Men titel föll bort och så även pinnen i mitt minne. Nu blir det besök på biblioteket igen.
 
Har det inte varit någon program på TV om Cirkusliv/historia? Är det någon som vet?

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna