ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Cirkus du Nord  (läst 1853 gånger)

2006-06-14, 23:13
läst 1853 gånger

Utloggad Richard Brun

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 279
  • Senast inloggad: 2012-08-06, 13:00
    • Visa profil
Min pappa var kusin till Herman Möller, son till cirkusdirektör Josef Möller (M?ller) som drev Cirkus du Nord kring förrförra sekelskiftet. Jag har lyckats skrapa ihop en del artistfoton, och även ur böcker bilder av själva cirkustältet. Jag har också bra koll på släktrelationerna. Det jag aldrig har sett är däremot en affisch eller annons för denna rätt stora cirkus. Jah har läst Wåhlbergs Cirkus i Sverige och hans mindre bok om Gävlefamiljerna. Ingenstans dock något som visar själva programmet. Är det någon som har tips?
 
Richard Brun

2006-06-19, 23:42
Svar #1

Esme Andersson

Hej Richard ! Vi har brevväxlat tidigare angående släkterna Eisfeldt och Madigan. Jag nämnde nog då boken Sirkus kiertää Suomea 1800-1914 av Sven Hirn. I den finns på sidorna 196-197 ett reproducerat program från Grand Cirkus du Nord (1909). Cirkusdirektören var då Josef Möller. Deras tält (1908) finns även avbildat där.
    I programmet nämns bland annat dressören Herr Emil Brown ett par gånger. (Kan det kanske vara en herr Brun, som använder sig av ett artistnamn?), Julia Möller med parforceritt, bröderna Edwardos med luftakrobatik, miss Adelaide i trapets samt voltige à la Richard av Herr Möller jr .
    Förhoppningsvis kan du ha någon glädje av detta !  
                Hälsningar Esme.

2006-06-20, 01:52
Svar #2

Utloggad Richard Brun

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 279
  • Senast inloggad: 2012-08-06, 13:00
    • Visa profil
Tack Esme Andersson! Det ska Du veta att detta var en verkligen viktig upplysning Du kom med. Jag besöker Göteborgs universitetsbibliotek imorgon bitti. Jag har redan kollat att de har Sven Hirns bok. För övrigt söker jag också info om karusell- och tivoliägaren Alfred Johan Lindgren (Gotlands-Lindgren kallad). Har idag lyckats lokalisera ett foto av tivolit i en ganska ny bok bok om Klinte marknad (förf.Einar Smith) utgiven av Klinte Hembygdsförening. Jag nämner detta därför att Lindgren, son till fader Wallengren och moder Lindgren, ifråga (Lindgren finns med i Svenska Tivoliägareföreningens matrikel från 20-talet och omtalas utförligt av Brazil Jack i hans memoarer) hade en rad barn tillsammans med Julia Fransisca Melmblom, som var syster till såväl min farmor Elin Betty Melmblom som syster till Cirkus Du Nords direktör Josef Möllers första hustru Hulda Sofia Melmblom. Hr Möller jr är identisk med Hulda Sofia Melmbloms och Josef Möllers son Herman Möller (sedermera Gröna Lunds legendariske konferencier). Denne senare var ju framstående konstryttare och uppträdde vanligen tillsammans med sin syster Julia Möller (gift med clownen Willy Pauli /Wilhelm Ortschütz/, också tydligen nämnd i programmet (bägge avbildade i Eugen Janssons 4 meter höga målning Cirkusscen i Thielska Galleriet, Sthlm. Huruvida Herr Emil Brown har något att göra med mig är tillsvidare en olöst gåta. Edwardos ? Kan det ha något att göra med Edward Reimers (senare cirkusdirektör)som var relaterad till den möllerska familjen? Lindansösen Elin Betty Melmblom (en av de tre systrarna) var samlevande med min farfar Carl Ludvig Brun som var bla marknadsresande.Men Emil Brown????
 
Tack

2015-12-12, 15:17
Svar #3

Utloggad Kerstin Cámel

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 4
  • Senast inloggad: 2018-07-24, 03:39
    • Visa profil
Min farfar brottade ner en starke man Silvas från Frankonius Cirkus men direktör Lindberg, tror det ska ha varit 1907 i närheten av Malmberget.
I Norrbottens Kuriren 30/7 1911 Står det om Cirkus du Nord och att de hade brottningstävlingar. Där vann min farfar över svensk amerikanen E Blixt.
Farfar hette Erik Persson född 1885 och även farmor ska ha arbetat med cirkus hon hette Helga Johansson och de bodde i Malmberget. Jag har ett foto av henne i cirkuskläder det är taget i Harstad, Norge.
Har ni någonsin hör talas om dessa. Ska ha varit cirka 1910-1916. Farmor arbetade som/eller med lindanserskorna.

2015-12-15, 12:29
Svar #4

Utloggad Sonny Eisfeldt

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 39
  • Senast inloggad: 2024-04-20, 13:32
    • Visa profil
Hej Kerstin. Skulle nog behöva lite mer kött på benen för att veta vilka din farmor och farfar var. Har ju en del om både Cirkus du Nord och bröderna Lindberg. Hittade också brottaren Blixt, men då i en annan cirkus. MVH.
Sonny

2015-12-15, 15:56
Svar #5

Utloggad Kerstin Cámel

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 4
  • Senast inloggad: 2018-07-24, 03:39
    • Visa profil
Hej jag skickar foton på din mail.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna