ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Båtman  (läst 2152 gånger)

2010-02-28, 19:18
läst 2152 gånger

Utloggad Steve Palmquist

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1210
  • Senast inloggad: 2011-12-06, 15:18
    • Visa profil
Nu har jag läst en del inlägg om s.k. båtsmän (vilket ju har med marinen/flottan,sjövärnet att gör (tror jag?)! Men jag är uppvuxen med yrkesgruppen båtmän (från lotsplatsen Vinga-Göteborg) dvs dem som förde lotsarna ut till fartygen och tillbaka till lotsstationen, med lotsbåtarna. Jag har upplevt dessa män under hela min uppväxt, men aldrig vetat om de t.ex. hade någon speciell utbildning eller hade någon licens eller likanande.  
Vissa blev senare genom både praktik till sjöss och navigationsskola och lotslärlingskap; kronolotsar. Andra (de flesta) fortsatte livet ut som båtmän. Det måste ju finnas båtmän fortfarande idag, även om jag inte känner till något lotsningen efter 1970-talet då min far pensionerades, och då undrar jag naturligtvis, för ingen får ju längre var outbildad...vad krävs av en båtman idag (ska han eller hon ha någon form av skeppar utbildning (?) eller annan navigations utbildning? Jag tor inte det var aktuellt då när jag växte upp?!
 
MVH Steve

2010-03-01, 02:06
Svar #1

Utloggad Ingela Martenius

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1489
  • Senast inloggad: 2013-10-25, 18:20
    • Visa profil
Citat från  Sjöfartsverket:
Att arbeta som båtman    
Som båtman i Sjöfartsverket är du ansvarig för transporten av lotsar till och från fartyg som ska ta lots eller har haft lots ombord.  
I arbetet ingår förutom navigering också skötsel och underhåll av lotsbåten. I tjänst bemannas lotsbåten av två båtmän, befälhavare är den båtman som uppfyller behörighetskraven och är äldst i tjänst.  
För att bli båtman krävs behörighet fartygsbefäl klass 6 vilket innebär examen fartygsbefäl klass 7 och 12 månader inseglad tid på fartyg över 70 brt. Därutöver krav på begränsat radiocertifikat, ROC, examen i maskinbefäl klass 8, körkort för bil och att du är svensk medborgare
 
En båtsman var Indelningsverkets motsvarighet till menig soldat för Flottan. Det fanns båtsmanstorp lika väl som soldattorp.
 
Marinen är i Sverige den övergripande beteckningen för Flottan och Amfibiekåren (f.d. Kustartilleriet).
Sjövärnet är i Sverige en frivillig marin försvarsorganisation, med rötter från 1913.
 
Ingela

2010-03-01, 17:24
Svar #2

Utloggad Steve Palmquist

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1210
  • Senast inloggad: 2011-12-06, 15:18
    • Visa profil
Tack Ingela för ditt uttömmande svar.  
 
mvh Steve

2011-02-12, 11:36
Svar #3

Utloggad Moderator Yrken

  • Moderator *****
  • Antal inlägg: 559
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
En diskussion om rotebåtsman Johan Hake har flyttats till Yrken M–R » Rotebåtsman.

2011-12-06, 12:30
Svar #4

Utloggad Moderator Yrken

  • Moderator *****
  • Antal inlägg: 559
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Nio inlägg har flyttats till , som slagits samman med diskussionen Båtsmän, och alla inlägg har sorterats kronologiskt. Notera att Båtman och Båtsman - trots namnlikheten - inte är samma yrkeskategori, och att frågor om den militära yrkeskategorin därför ska ställas under Yrken A-E » Båtsman.
 
Notera även att rena personfrågor helst inte ska ställas under rubriken Yrken, dessa hänvisas istället till socknar alternativt släkter (i båtsmännens fall till socknar).

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna