ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Adam Vesterlund  (läst 783 gånger)

2002-04-26, 17:28
läst 783 gånger

Utloggad Richard Winnberg

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 53
  • Senast inloggad: 2017-11-04, 19:21
    • Visa profil
    • winnberg.no-ip.info
1919 -1920 drabbades Arjeplog av Spanska sjukan. Jag har hittat Bonden Adam Vesterlund och hans hustru Johanna och ett av deras 9 barn Ragnhild (5år) som dog av spanskasjukan i byn Kuorrokveik. 8 av deras överlevande barn var mellan 1,5 år och 14 år. Finns det någon som vet om dessa Vesterlundare är släkt med Winnbergssläktet ?Eller någon som har uppgifter om deras födelse data eller fruns härkommst ?  
 
MVH  /Richard Winnberg

2002-04-26, 18:21
Svar #1

Utloggad Carl-Oskar Lundström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 211
  • Senast inloggad: 2023-06-07, 20:30
    • Visa profil
Hej Richard!
 
Adam Vesterlund *1870 9/3 i Loholm var bosatt i Kuorrokveik. Gift 1901 8/4 med Johanna Matilda (Tilda) Vesterlund *1879 5/3 i Kuorrokveik.
 
Tilda var dotter till Abram Gustaf Westerlund (1851-1902) o.h.h. Lovisa Matilda Holmström (1844-1912) i Kuorrokveik.  
 
Adam Vesterlunds föräldrar var Nils Jonsson Vesterlund (1823-1872) o.h.h. Brita Katarina Vallström (1828-1885) i Loholm.
 
Adam och Tildas femåriga dotter, Ottilia Ragnhild Vesterlund, som dog den 23 februari 1920 har jag antecknat med tilltalsnamnet Ottilia. Du skriver Ragnhild. Jag vet inte varifrån jag fått att det ska vara Ottilia, så det är kanske du som har rätt där. Varifrån har du fått veta tilltalsnamnet?
 
Arjeplog drabbades av Spanska sjukan i ett fåtal fall redan 1918. Sex personer antecknas döda i spanskan det året i Arjeplogs dödbok. Det var dock i februari 1920 som sjukdomen verkligen kom till bygden. Arjeplog var relativt sett en av de hårdast drabbade kommunerna i Sverige. Från att i det närmaste varit helt förskonad från influensan de två första åren avled under ett par månader år 1920 ungefär tre procent (87 personer) av ortens drygt 3.000 invånare.
 
Mvh Carl-Oskar

2002-04-26, 22:02
Svar #2

Utloggad Richard Winnberg

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 53
  • Senast inloggad: 2017-11-04, 19:21
    • Visa profil
    • winnberg.no-ip.info
Hej Carl-Oskar.  
 
tack för ditt snabba svar. Jag sprang över några Vesterlundare när jag uppdaterade hemsidan:  http://www.winnberg.wox.org i jakt på matreial om Spanska sjukan hittade jag Adam och vart nyfiken om han hade nån koppling till Winnberg eller Långdahl. Jag ska kika igenom min forskning och jämföra ditt svar.  
 
MVH /Richard Winnberg

2003-10-29, 19:00
Svar #3

madeleine

Hej. jag håller på med ett skolarbete om spanskasjukan. skulle Ni kunna hjälpa mig med lite fakta om det.
 
 
Tack på förhand!
MVH Madeleine SP1c Solberga I Arvika

2004-12-02, 09:53
Svar #4

Cecilia Olofsson

hej vi är en grupp som håller på med ett arbete om spanska sjukan skulle ni vilja hjälpa oss med material eller vart man kan hitta material  
 
tack på förhand cecilia olofsson omv vux10 surahammar

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna