ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Abraham Holmgren, Såkevare, Moskosel (Arvidsjaur), född 1837  (läst 634 gånger)

2006-10-18, 12:28
läst 634 gånger

Marita Lindell

Efterlyser anorna till Abraham (Nilsson) Holmgren, bosatt från omkring 1864 i Såkevare Moskosel. Enligt husförhörslängden är han född 1837 i Norsjö. Han var gift 1864-03-28 med Sara Fredrika Larsdotter f.1840-03-18 i Kåtaselet, Jörn. Hustrun var bosatt i Myrträsk och i Hålberg före giftermålet. Hustruns anor är helt klara för mig men jag har kört fast på makens anor.  
 
I Norsjö födelsebok har jag hittat en Abraham född 1837-01-29 Bastulund, far Nils Johansson (född 1801), mor Magdalena Pehrsdotter (född 1794). I husförhören för Jörn är familjen bosatt i Bastulund till 1839, i Ullbergsträsk till 1848 och därefter i Djupträsk. Fadern Nils Johansson dör i Djupträsk 1867. Sonen Abraham finns i Djupträsk till 1853 då han noteras som utflyttad till Arvidsjaur.  
 
Var bodde Abraham under perioden 1853-1864? Är ”Bastulunds Abraham” den rätta Abraham? Var kom hans föräldrar (Nils Johansson och Magdalena Pehrsdotter) från i så fall och vilka var hans mor respektive farföräldrar?  
 
Jag vet inte var jag ska börja leta eftersom det inte finns någon inflyttningslängd för Arvidsjaur för den aktuella perioden.  
 
Hoppas på hjälp med någon av frågorna!  
Hälsningar  
Marita

2006-10-18, 15:44
Svar #1

Marita Lindell

Komlettering av mina tidigare uppgifter:
Abraham Holmgren med familj var enligt husförhörslängderna bosatt från omkring 1865 till 1868 i Tallberget, Arvidsjaur och från omkring 1869 till 1871 i Nyliden, Arvidsjaur. Efter omkring 1872 var familjen bosatt i Såkevare (på det sk Såkevaretorpet).
 
Var någonstans var han bosatt under perioden 1853-1864?
Är Bastulunds Abraham den rätta Abraham?
Vilka är Abrahams anor?
 
Hälsningar
Marita

2006-10-18, 15:56
Svar #2

Utloggad Maiken Arvidsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 290
  • Senast inloggad: 2024-04-19, 21:27
    • Visa profil
Hej Marita!
Tyvärr har jag inga tips på var Abraham var under perioden 1853-1864. Ett litet förslag kan vara att titta i lysnings- och vigselbok för att se var de var skrivna vid det tillfället.
 
Dock blir jag lite fundersam när du skriven Såkevare Moskosel. Såkevare ligger bara strax norr om Akkavare, alltså väldigt nära kyrkoplatsen Arvidsjaur. Moskosel ligger mycket längre bort.
 
Hälsar
Maiken
Maiken Arvidsson

2006-10-20, 10:35
Svar #3

Marita Lindell

Hej!
Ser att jag måste komplettera mina uppgifter ytterligare.  
 
Abraham var min farmors farfar. Hustrun Sara Fredrika Larsdotter var född 1840-03-18 i Kåtaselet (enligt födelseboken) som dotter till Lars Olofsson f.1796 och Margareta Jonsdotter f.1796.  
 
Med Moskosel så menar jag att Såkevare, i förhållande till Arvidsjaur, ligger i riktning mot Moskosel.
 
Ja, jag har sökt i vigselboken. Där står det ”Torparen Drängen Abraham Nilsson Akavare f. 1837 och Pigan Sara Fredrika Larsdotter Hålberget f. 1840”. Jag sökte då honom i Akavare under den nämnda perioden, men tyvärr hittade jag honom inte där. Har även sökt honom i kringliggande byar men utan framgång.
 
Har även sett att Winnberg i sitt Långdahl-material på Internet har Abraham och Sara Fredrika. Där står skrivet att Abraham var bosatt i Hålberg och i Sackavare, Arjeplog! Källhänvisning är Elsy Nyman Serrejaur Arvidsjaur Glommersträsk Byn. Jag har sökt Abraham i husförhörslängderna för Hålberg, Arvidsjaur och Myrträsk, Arvidsjaur och för Sakkavare, Arjeplog, men hittar honom inte heller där. Sackavare, Arjeplog är nog en feltolkning av Akavare skulle jag tro?
 
Jag har under 15-års tid funderat över detta med Abraham och har ”tagit tag” i det och sökt honom i omgångar. Som en sista åtgärd ser jag mig tvungen att söka igenom alla sidor i husförhörsböckerna för den nämnda perioden. Detta blir minst sagt ett omfattande arbete! Därför vill jag lägga ut denna fråga på anbytarforum i hopp om att någon har stött på mannen under perioden 1853-1864?
 
Hälsningar
Marita

2006-10-22, 21:00
Svar #4

Utloggad Maiken Arvidsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 290
  • Senast inloggad: 2024-04-19, 21:27
    • Visa profil
Hej Marita!
Det verkar som om någon eventuellt blandar ihop Såkevare som ligger i Arvidsjaur församling och Sackavare inom Arjeplog.  
 
Du är helt rätt ute när du idogt försöker källgranska. Det du ser på nämnda hemsida är inte bara en andrahandskälla utan minst en tredjehands eftersom hemsidans uppgifter verkar komma från Nymans material, vilket i sin tur inte alltid kommer från originalkyrkoböckerna. Dessa källor får vi alltså ta som tips om vi kör fast och noggrant källgranska. Ett plus är att hemsidan anger källa.
 
Tyvärr verkar det som om du har försökt de flesta möjliga vägar. Det enda som jag så här spontant kan komma på är att du kollar i födelseboken var första barnet är fött. Förresten, har du kollat bilagorna till flyttlängderna (arkivbeteckning HII) samt tillhörande personregister? Där kanske hans flyttatest finns så du får veta när han verkligen kom till Arvidsjaur. Tänk även på att du kanske inte vet när han tog sitt familjenamn. Han kan ju bara ha haft patronymikon när kan kom till Arvidsjaur.
 
Sedan är nog den krassa verkligheten att det som återstår är att gå genom hela husförhörslängden. Det positiva är ju att Arvidsjaur församling är måttligt stor så att det inte är så förskräckligt många sidor. Misstänker att du redan har kollat längst bak i förhöret om det finns någon specialsida. I något förhör för Arvidsjaur har jag sett pigor och drängar längst bak.
 
Ser med spänning fram emot att få höra hur det går.
Lycka till, hälsar
Maiken
Maiken Arvidsson

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna