ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Brunnsmästare  (läst 840 gånger)

1999-08-07, 16:37
läst 840 gånger

Leif Persson

Hej!
 
Hittade häromdagen min farmors morfars bror, Carl Johan Jansson Källbom, som flyttat från Bo socken (T) till Adolfsberg i Örebro 1856. Där blev han brunnsmästare och jag undrar nu hur vanligt är det yrket? Det stod även äges av Brunnsbolaget.
Är det någon som forskat på detta område?
Mvh Leif P, Örebro

2005-10-01, 22:45
Svar #1

Mikael Hellman (Mhellman)

Fortsätter denna livliga diskussion genom att ansluta mig till Leifs okunskap om vad en brunnsmästare hade för uppgifter.
 
Om det är vanligt vet jag ej men jag har en ana Jan Olsson född 1762 i Kila socken som var Brunnsmästare vid Sätra Brunn mellan åren 1790-1794.
 
Några fler släktforskare som stött på Brunnsmästare?

2005-10-02, 19:01
Svar #2

Utloggad Åke Bjurström

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1191
  • Senast inloggad: 2024-03-25, 10:23
    • Visa profil
På Google kan man finna följande om Brunnsmästare:
Livet i Ramlösa brunn på 1800-talet
För serveringen av själva brunnsvattnet ansvarade en gammal brunnsmästare med hustru.
 
Akademin för de friska källorna Sid 25.
Färgbild av en tavla visande Medevis brunnsmästare med söner serverande vattnet.
 
Mvh Åke

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna