ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Bruksskogvaktare  (läst 822 gånger)

2015-12-29, 17:38
läst 822 gånger

Utloggad Kent Persson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 118
  • Senast inloggad: 2023-11-17, 06:47
    • Visa profil
    • Perssons hemsida
Hej,
 
Min släkting Jacob Carlsson blev den 10/11 1810 skjuten av en bruksskogvaktare Granquist (Smedstorp CI:5 Bild 128 / Sid 131).
 
Jag skulle gärna vilja veta mer om denna bruksskogvaktare, men vet inte var jag ska leta. Var fanns det bruksskogvaktare i Skåne (om han nu var från Skåne)?
 
Med vänlig hälsning,
Kent Persson

2015-12-29, 21:21
Svar #1

Utloggad Eva Dalin

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 15313
  • Senast inloggad: 2024-04-19, 17:36
    • Visa profil
Brottet bör ha rannsakats vid ett urtima ting vid Ingelstads  häradsrätt.
Domboken  finns i original på Landsarkivet i Lund.
I offrets dödsnotis står att mördaren blev dömd till döden av häradsrätten
men det skulle Göta hovrätt avgöra, så det är inte säkert att han blev avrättad.
Det finns en bouppteckning  efter heideridaren J P Granquist död 1839 i  
Albo häradsrätt FIIa:42 (1840-1841) Bild 1070 / sid 25 men det kanske bara är en
tillfällighet att de hade samma namn.

2015-12-29, 22:42
Svar #2

Utloggad Magnus Lindskog

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2713
  • Senast inloggad: 2024-04-19, 11:09
  • Magnus Lindskog (Kvm)
    • Visa profil
Hej!
 
Skulle tro att bruket rör sig om Alunbruket i Andrarum. Läs mer om den s.k. verkalinjen:
 
Verkalinjen
Aluntillverkningen i Andrarum var mycket vedkrävande. Alunluten kokades i ett par omgångar i stora vedeldade pannor. År 1686 utfärdade Kungen en förordning om att all skog inom 2 mils radie skulle disponeras av Alunverket. Den cirkelformade gränslinjen kallades i dagligt tal för Verkalinjen och alla bönder inom detta område förlorade rätten till sin egen skog och var därtill skyldiga att fälla stämplade träd och forsla dem till Alunverket, visserligen mot ”skälig betalning”. Verkalinjen var impopulär och åtskilliga tvister fick avgöras vid tinget. Trots starka protester till högre instans bestod Verkalinjen fram till år 1824.
 
Källa: http://www.lansstyrelsen.se/skane/Sv/samhallsplanering-och-kulturmiljo/landskaps vard/landskapsvard/vardat-och-skyltat/Pages/Alunbruket.aspx

2015-12-30, 12:05
Svar #3

Utloggad Kent Persson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 118
  • Senast inloggad: 2023-11-17, 06:47
    • Visa profil
    • Perssons hemsida
Tack Eva och Magnus.
 
Jag hittade honom i HFL 1836, men går man bakåt så är han borta. Inte heller i Andrarum hittade jag något spår. Jag får fundera på hur jag kan gå vidare...
 
Med vänlig hälsning,
Kent Persson

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna