ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Bruksinspektor  (läst 3458 gånger)

2001-11-01, 08:53
läst 3458 gånger

Thomas Olofson

Hej!
Min förfader Anders Daniel Billman f 1759 arbetade som bruksinspektor vid flera bruk bl a Rånäs bruk i Uppland och i Voxna (X). Finns det någon som vet vad en bruksinpsektor arbetade med eller någon som känner till Billman?
Mvh Thomas

2001-11-03, 01:05
Svar #1

Utloggad Ulf Berggren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3747
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 00:15
    • Visa profil
    • www.stacken.kth.se/~ulfb/genealogi.html
Bruksinspektor är samma sak som bruksförvaltare.
Ulf Berggren

2001-11-12, 22:14
Svar #2

Thomas Olofson

Tack för tipset Ulf!
Känner du till vad en bruksförvaltare eller bruksinspektör gjorde och om det var vanligt att de flyttade ofta?  
Vet du om yrket ofta gick i arv från far till son?
/ Thomas

2001-11-16, 23:02
Svar #3

Utloggad Ulf Berggren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3747
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 00:15
    • Visa profil
    • www.stacken.kth.se/~ulfb/genealogi.html
Om du vet vad en förvaltare gör, så kanske du kan tänka dig vad en bruksförvaltare gjorde, med skillnaden att det inte handlade om att sköta ett gods el dyl, utan om ett bruk.
 
Bruksinspektorer tillhör definitivt de rörligare grupperna. Däremot verkar det inte så vanligt att yrket gick i arv. Det var väl en av många tänkbara karriärvägar för detta samhällsskikt, inte minst pga skrivkunnigheten.
Ulf Berggren

2001-11-17, 16:14
Svar #4

Barbro Söderman

Vad gjorde en faktor på bruket, och vem ägde det?
Brukspatron?

2001-11-17, 20:51
Svar #5

Lars Öhman

Jag har bara erfarenhet av ett enda bruk. Men där var det så, att så länge brukets ägare (som titulerades brukspatron) bodde på annan ort så utsåg han en förvaltare som skötte bruket i sitt ställe. Just i detta fall inträffade det då, att brukets ägare avled varefter förvaltaren efter viss tid gifte sig med den avlidnes änka. Han anställde då en ny närmaste chef, men denne fick inte titeln förvaltare, eftersom den nye ägaren bodde på bruket och hade daglig tillsyn över det. Den nye närmaste chefen (min anfader) kallades istället för bruksinspektor. Han hade tidigare varit bokhållare på ett annat bruk i närheten och det var nog en vanlig karriärväg för en bruksinspektor. Duglighet avgjorde vem som blev befordrad till bruksinspektor och därför tror jag inte att man kan tala om att yrket gick i arv även om det säkert finns exempel på det.
 
Hur en faktors ställning var i bruksmiljö vågar jag inte uttala mig om, men på ett sågverk hade faktorn en ställning som arbetsledare.

2002-10-29, 01:37
Svar #6

Utloggad Anders Karlsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 653
  • Senast inloggad: 2017-02-01, 22:45
    • Visa profil
Är bruksinspektor samma sak som inspektor?
 
mvh
 
Anders Karlsson

2002-11-01, 21:45
Svar #7

Utloggad Ulf Berggren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3747
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 00:15
    • Visa profil
    • www.stacken.kth.se/~ulfb/genealogi.html
Bara i den meningen att det kan förekomma att en bruksinspektor kallas enbart inspektor.
Men en som kallas inspektor kan lika gärna vara något annat slags inspektor, t ex gruvinspektor.
 
Dessutom finns det ett helt annat yrke inspektor, i universitetssammanhang.
Ulf Berggren

2002-11-04, 11:56
Svar #8

Elisabeth Svensson

Min Mors morfar hade ett jobb som gick ut på att bestämma på olika gårdar och gods.Min mormor fick flytta ungefär varje år ibland mer.de hade mycket pengar och i början av 1900-talet bytte han namn.Men nu till själva frågan var det möjligt att han jobbade som bruksförvaltare... Min mamma är inte säcker. Mvh Elisabeth

2002-11-04, 14:52
Svar #9

Utloggad Bengt Rur

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 305
  • Senast inloggad: 2023-10-20, 19:12
    • Visa profil
Elisabeth! Om din mors morfar hade tillsyn över gårdar så var han kanske en inspektor. På bruken (dessa kunde bestå av lite av varje, i huvudsak dock tillverkning) kunde också en inspektor - vanligen med titeln bruksinspektor - vara anställd.
 
I bergskalendern 1908 hittade jag exempelvis under Klafreströms bruk såsom anställda chefstjänstemän en disponent, en ingenjör  (tillika verkmästare), en bruksinspektor, en gjutmästare samt en bruksbokhållare. Befattningshavarna är här uppställda i rangordning.
 
Bengt

2002-11-04, 19:51
Svar #10

SE Svensson

Jag tror det är svårt att göra en generell arbetsbeskrivning för en bruksinspektor. Dels är yrkestitlar inte sällan föremål för inflation och dels står det ju ägarna fritt att ge de anställda titlar.
 
 En ägare av många bruk kallade sig ofta för brukspatron medan platscheferna fick nöja sig med yrkesbeteckningen bruksinspektor. Familjen Claesson som ägde de flesta bruk i Ångermanland betecknade platscheferna för bruksinspektorer.
Sen kanske det blev disponent. Nu kanske en motsvarande befattning kallas direktör på ett ställe. På ett annat kanske det blir platschef eller disponent.

2002-11-05, 08:42
Svar #11

Utloggad Torsten Berglund

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 948
  • Senast inloggad: 2017-02-16, 01:20
    • Visa profil
Elisabeth!
Rättare var den vanliga titeln på en arbetsförman på en större gård (d.v.s. den som bestämde över andra arbetare på en gård eller ett gods), men även titlarna inspektor och gårdsfogde förekommer. Om du söker i kyrkböckerna, t ex födelseboken för det datum och den församling där din mormor föddes, så finner du vilken yrkestitel din mormors far hade.
 
Titeln bruksförvaltare har inget med jordbruk att göra, utan var titeln på chefstjänstemannen/platschefen på t.ex. ett järnbruk (d.v.s. bruk=industri). Som SE Svensson redan påpekat kunde titeln på platschefen variera - bruksförvaltare motsvarades i äldre tider ofta av titeln bruksinspektor och i senare tider av disponent, men variationer på temat förekommer givetvis. T.ex. hade min morfar titeln sågverksförvaltare när han var platschef samtidigt över två av skogskoncernen Billeruds AB:s större sågverksindustrier på 1950- och 60-talet, men hans företrädare som platschef på det ena sågverket hade haft titeln disponent under en tidigare ägarens regim.

2002-11-05, 11:59
Svar #12

Elisabeth Svensson

Tack så mycket för alla tips.....

2004-11-23, 15:53
Svar #13

Leila Ahonen

taksam om uppgifter för Rånäs bruksammhället.Är mest intresserat år vid 1860 och framåt.Det lär hahaft en disponent på den tiden.Någon som vet namnen för personer vilka bodde där då?
Har redan fått kännedom om en viss Edith Nordin.

2006-04-15, 11:28
Svar #14

Roger Löfquist

Sökes Lars Köhlmark inspektor Fågelfors bruk (H) Född 1762-11-30 Död 1831-06-24 Vigd 1795-11-23 med Cajsa Greta Westerström dotter till Kronolänsman Olof Westerström Var Kommer han från ?

2010-08-25, 22:25
Svar #15

Utloggad Mikael Wennersten

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 235
  • Senast inloggad: 2018-08-03, 21:31
    • Visa profil
En fråga om bruksinspektor.
Min ana Johan Wennersten jobbade som dräng 1789 vid Segerstad i Värmland och han försvinner därifrån ganska snabbt.
Näst hfl jag träffar på honom 1793 i Forsviks säteri i Botilsäter och då har han titeln bruksinspektor och då kommer min fråga:
kan man avancera som dräng som har jobbat bra och bli bruksinspektor på ett annat gods eller har det med kontakter med att göra?  
Mvh Mikael Wennersten

2010-08-26, 00:24
Svar #16

Utloggad Torsten Berglund

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 948
  • Senast inloggad: 2017-02-16, 01:20
    • Visa profil
Johan Wennersten var anställd som inspektor på Forsviks säteri, inte bruksinspektor vilket är något annat, se Botilsäter AI:3, del 2 1793-95, s. 65. Titeln inspektor vid en jordbruksfastighet är synonymt med gårdsfogde eller rättare, d v s förmannen för dem som arbetade vid jordbruket som drägnar och pigor. Bruksinspektorn var däremot platschefen och ledaren för en industriell verksamhet, t ex ett järnbruk, och hade det yttersta chefskapet över såväl en rad tjänstemän som olika kategorier av arbetare.  
 
Jag har träffat på gårdsinspektorer/rättare som arbetat som drängar innan de avancerade till förmän, steget behövde inte vara så långt, men aldrig någon bruksinspektor som börjat som dräng. Den vanliga karriärvägen för en bruksinspektor var att börja som skrivare på ett brukskontor och sedan avancerade till bokhållare, kamrer osv.  
   
Var i Segerstad har du hittat Johan Wennersten 1789? Enligt Botilsäter AI:3 kom han 1793 från Svanskogs socken.

2010-08-26, 09:07
Svar #17

Utloggad Mikael Wennersten

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 235
  • Senast inloggad: 2018-08-03, 21:31
    • Visa profil
Hej Torsten!
Tack för ditt svar.
Det sista med säkerhet är att han kommer ifrån Svanskog 1793 men det saknas hfl 1793, så där är det stopp.
Drängen Jan Wennersten jobbade på Aspbergs Säteri Sgerstad 1781-1790 (521.16.54600). Syns lite suddigt där men jag tror att det är samma person. Just nu vet jag ingenting om min ana före 1793. Han står som född 1766 i Stockholm men det fanns då en känd befallningsman Johan Wennersten f 1740 i Karlstad vid denna tid. Vet inte hur jag ska gå tillväga nu
Mvh Mikael Wennersten

2010-08-27, 21:39
Svar #18

Utloggad Torsten Brodén

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 88
  • Senast inloggad: 2015-03-23, 15:48
    • Visa profil
Hej Mikael
 
Allt vad en bruksinspektor skulle kunna, och det var inte lite, finns beskrivet i en liten bok som kallas:Muhrs brukskatekes. Muhr var förvaltare på Laxå bruk, och dikterade för blivande brukselever vad som gällde,eleverna skrev av och så vidarebefordrades den från generation till generation.
Den har tryckts flera gånger, men är utgången.
Den brukar kunna köpas på ett antikvariat för omkrng en hundralapp,beroende på skick, och finns säkert också att läsa på länsbiblioteket.
Den skildrar ett annat samhälle för cirka 150 år sedan, och kan med fördel läsas om man är intresserad av forna tiders bruksliv.
 
Torsten

2010-09-04, 00:16
Svar #19

Utloggad Ulf Berggren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3747
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 00:15
    • Visa profil
    • www.stacken.kth.se/~ulfb/genealogi.html
Det finns också en artikel om Muhrs brukskatekes i Smedsforskarnas årsskrift 2003
(Smedernas arbete).
Där finns också ett utdrag ur brukskatekesen, om hur smidet skulle skötas.
Ulf Berggren

2012-05-10, 20:11
Svar #20

Utloggad Bente Karin Nohr

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 10
  • Senast inloggad: 2012-08-24, 17:16
    • Visa profil
Hei!
Jeg har Halvard Bergman født 8/9-1769,(Laxarby A1:16, bild 70/side 64). Han var bokholder/ Bruksinspektør ifølge gravsten, Han bodde på Närsidan gård med familie. Vet at han på Billingsholm.( Billingsfors A1:3 bild 79/side 146. ).
Noen som vet hvor han kunne vært bruksinspektør.?
Jeg har også en sønn av Halvard Bergman, Gustav Bergman bodde på Närsidan (Laxarby A!:25 bild 143/side 131.) han var født 1728. Ifølge familiegravsten var han Pastor og Kyrkoherde og Hemmansagare. Er det mulig og finne hvor han virket.?
Og så har jeg Ingeniør Estbjør Bergman og Fredrika Charlotta Timell, under vigde (Tøsse E:1 bild/side 13.) nov.16.1828.
Der står det en titel både på han og hon som ikke jeg klarer å tyde. Dette var mange spørsmål på en gang.
 
MVH Bente.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna