ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Bruksbonde  (läst 921 gånger)

2000-08-31, 20:54
läst 921 gånger

connylindström

Är Bruksbonde möjligen en tidigare benämning eller samma sak som Hemmansbrukare?

2000-08-31, 23:30
Svar #1

Utloggad Torbjörn Norman

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1384
  • Senast inloggad: 2008-07-08, 22:32
    • Visa profil
Hej
Har inte sett ordet tidigare men tror att det kan vara något motsvarande landbonde. De olika järnbruken lade ofta under sig en mängd gårdar för att komma åt skogen som de behövde för kolning. Den tidigare gårdsägaren eller någon annan fick sedan bruka gården och som arrende skulle landbonden till bruket leverera en viss mängd färdig träkol vid bruket. Alltså hugga, kola och transportera.  
Kan detta passa in på din bruksbonde?
Hälsningar Torbjörn i Björklinge

2000-09-01, 19:26
Svar #2

Eva Leksell

Bonde som arrenderar jord av ett bruk, är den förklaring som ges i SAOB, Svenska akademiens ordbok.
http://g3.spraakdata.gu.se/saob/saob4.shtml

2000-09-01, 23:55
Svar #3

connylindström

Tack för informationen Eva & Torbjörn.Jag vet ännu inte om det stämmer med min ana funnen i Bro Sn (U),men skall kolla upp om det fanns något bruk i de trakterna/Conny

2001-05-28, 22:02
Svar #4

Utloggad Arne Forsman

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 296
  • Senast inloggad: 2010-04-20, 22:06
    • Visa profil
Hej Conny!
Min ana Eric (Hans?) Jansson var Bruksbonde i Orsta i Bro (U). Han föddes 1776-11-20 i Himmeta (U) och dog 1839-03-22 i Orsta i Bro(U). Han var gift med Greta Olsdotter och hade 4 barn.
Jag skulle gärna vilja veta mer om bruksbönderna och speciellt om E Jansson och hans förfäder.

2001-08-11, 20:15
Svar #5

Christina Skans

Hej!
 
Vet någon om det finns några förteckningar över de anställda i bruken? I mitt fall gäller det tre eventuella bruk,  
 
Ankarsrum i Hallingeberg och  
 
Sjundekvill och  
Storbrohytta i Vimmerby LFS.
 
Tacksam för upplysningar!

2006-01-01, 23:36
Svar #6

Carina Johansson

Hej är det någon som vet eller kanske är släkt till Sven Karlsson från Lillagärde Bräkne Hoby? Han och hans bröder var vad jag hört ganska kända i trakten.Gift med Matilda och de fick tio barn alla flickor.Tacksam för all info,Mvh Carina Johansson

2006-01-16, 20:07
Svar #7

Jenny Nilson

Hej,
 
Jag undrar om jag har stött på en variant av bruksbonde: Min person anges som Brukskep. framför namnet. Kan det vara brukskeppare? Vid ett annat tillfälle står det Skepp. och vid ett tredje Brukare, så jag är något förvirrad. Arrenderade han båten?
Någon som känner till och kan reda ut kopplingen mellan begreppen?
 
Mvh Jenny

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna