ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Brokarl  (läst 964 gånger)

2009-04-02, 08:58
läst 964 gånger

Utloggad Liselott Jonasson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 53
  • Senast inloggad: 2013-02-24, 15:17
    • Visa profil
Hej!
 
Är det någon som vet vad en Brokarl sysslade med i mitten på 1800-talet.
 
MVH Lotta

2009-04-02, 11:04
Svar #1

Utloggad Åsa Jonsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 287
  • Senast inloggad: 2013-03-31, 22:46
    • Visa profil
Hej Lotta!
 
En brokarl tog betalt av dem som skulle färdas över bron. Dessutom ansvarade han för snöskottning och mindre reparationer.  
I en bok jag har hemma finns en prislista över broavgifter från Ljusdal i Hälsingland. Det kostade olika mycket för vagnar med en eller flera hästar eller oxar, gående vuxna eller barn, getter, kor m.m. Just nu är jag på jobbet, men jag kan skriva av prislistan i kväll om du är intresserad.
 
Mvh  Åsa

2009-04-02, 11:21
Svar #2

Utloggad Liselott Jonasson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 53
  • Senast inloggad: 2013-02-24, 15:17
    • Visa profil
Hej Åsa!  
 
Tack för hjälpen, jag har sett att yrket är under rubriken hamnarbetare så det verkar ju logiskt. Jag skulle bli jätte tacksam om du ville skicka listan.
 
MVH Lotta

2009-04-02, 14:09
Svar #3

Utloggad Monica E. Fogelqvist

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 673
  • Senast inloggad: 2024-04-11, 16:13
    • Visa profil
Broavgift Lullehovf Bro (mellan Lovö och Färingsö, Stockholms län)
 
För en gående person 1 1/2 öre
För häst eller ett boskapskreatur med eller utan åkdon 6 öre
För en vagn med 2 hästar 12 1/2 öre
För hvarje häst därutöver 6 öre
 
Hvilka afgifter böra betalas lika för fram och återresan samt till dubbelt belopp för dem som ej äro bosatta inom Färentuna, Sånga, Skå och Hillersjö socknar.
 
Befriade äro: kungl. eller furstliga vagnar, kronobetjäningen i Färentuna härad, krono och fångskjutser samt kronobrevbäraren.
 
Taxan är af den 20 Jan. 1836
 
 
www.faringso-hembygd.se

2009-04-02, 15:10
Svar #4

Utloggad Liselott Jonasson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 53
  • Senast inloggad: 2013-02-24, 15:17
    • Visa profil
Tack för rolig läsning och hjälp!
 
MVH Lotta

2009-04-03, 15:12
Svar #5

Utloggad Lars Skillius

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 777
  • Senast inloggad: 2024-04-16, 12:53
    • Visa profil
Brofogde: Jag har i Kalmar län under 1700-talets inledning en ana som var brofogde. Antagligen hade en brofogde samma arbetsuppgift som en brokarl, eller?  
(En helt annan sak är att jag i trakten där han levde inte kunnat finna någon bro eller ens något vattendrag att passera.)
 
Hälsningar Lars

2009-04-03, 21:38
Svar #6

Utloggad Åsa Jonsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 287
  • Senast inloggad: 2013-03-31, 22:46
    • Visa profil
Hej, här kommer broavgifterna från Hälsingland. Texten finns på en trätavla, som finns att se på Ljusdalsbygdens museum. Den gamla träbron över Ljusnan byggdes 1858 och var i bruk till 1903, de sista åren med hastighetsbegränsning p.g.a. brons dåliga skick.  
 
Taxa Af Kongl Majt faststäld 26 September 1890 för begagnandet af Ljusdals Elfbro.  
 
För en gående person 2 öre  
 en person med häst utan åkdon 15 öre  
 ett åkdon med en dragare och folk 25 öre  
 ett åkdon med två dragare och folk 45 öre  
 ett åkdon med tre dragare och folk 70 öre  
 ett åkdon med fyra dragare och folk 90 öre  
 en lös häst 10 öre  
 en oxe eller ko 5 öre  
 en fåle kalf får eller get 2 öre  
 
Från afgifters erläggande skola vara befriade Kungliga och Furstliga personer  
med deras sviter, kronoskjuts och kronotransporter, tågande trupper, kurierer,  
allmänna posten, fångskjuts, nämndemän inom tingslaget, samt embets- och  
tjenstemän då de i tjensteärenden färdas, valmän för utseende af riksdags- och  
landstingsmän, ledamöter i pröfningsnämnd, deputerad för markegångsättning samt  
af tingslaget eller dess kommuner på kallelse av domhafvanden eller kronofogden  
i orten särskilt utsedde ombud på väg till eller från förättningsstället,  
äfvensom delegare i bron och deras folk då de icke mot forlön verkställa körslor  
åt andra.  
 
När det gäller brofogde har det nyligen varit på tapeten här i forumet, på  
 41 och tidigare även på http://aforum.genealogi.se/cgi-bin/discus/show.cgi?tpc=205&post=4551#POST4551  
 
Svaren på dessa frågor gör att jag blir litet osäker på brokarlens arbetsuppgifter och jag kommer inte ihåg var jag har hört eller läst det heller, så jag får nog ödmjukt infoga ett antagligen eller bland annat i mitt inlägg från igår.  
 
Mvh Åsa  
 
Se också Bropenningar och Hamnpenningar i Svenska Akademiens Ordlista, SAOL på http://g3.spraakdata.gu.se/saob/  
Brokarl finns inte upptaget i SAOL, så det är nog en lokal variant. Om Lottas brokarl var hamnarbetare, eller om han hade tjänst vid en älv- eller åbro, kan man nog få fram genom var han bodde.
 
(Meddelandet ändrat av asaj den 03 april, 2009)

2009-04-04, 08:43
Svar #7

Utloggad Liselott Jonasson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 53
  • Senast inloggad: 2013-02-24, 15:17
    • Visa profil
Hej Åsa!
 
Min Brokarl levde i Limhamn, Malmö och där finns ju gott om vatten, så jag tror du har helt rätt om hans sysselsättning.
Tack än en gång.
 
Mvh Lotta

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna