ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Borgmästare  (läst 1256 gånger)

2000-10-15, 09:37
läst 1256 gånger

Utloggad Karin Jegelius

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 716
  • Senast inloggad: 2023-04-04, 09:54
    • Visa profil
Var kan jag hitta uppgifter om vem/vilka personer som var borgmästare i Ystad i mitten av 1600-talet? Hur blev man borgmästare, gick det i arv eller blev man vald? Finns det några särskilda rullor där jag kan hitta information?
Tack på förhand,
Karin Jegelius

2000-10-20, 21:11
Svar #1

Utloggad Ulf Berggren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3749
  • Senast inloggad: 2024-04-18, 00:38
    • Visa profil
    • www.stacken.kth.se/~ulfb/genealogi.html
Det gick inte i arv...
 
När det gäller Ystad torde det i övrigt vara viktigt att veta om det var före eller efter att Skåne blev svenskt.
Ulf Berggren

2002-09-16, 13:11
Svar #2

svante

Nä riktigt
 
Som Ulf säger. detta blev man vald till. själv har jag ett tjugotal bormästare bakåt i släkten.
runt om i sveriges land,  
 
Hälsningar Svante

2002-09-16, 15:13
Svar #3

Peter Karlsson / anbytarvärd (Peter)

Om du saknar användarkonto, skriv ditt riktiga för- och efternamn i fältet ”Användarnamn” och lämna fältet ”Lösenord” tomt.

2002-09-16, 15:37
Svar #4

Utloggad Bengt Rur

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 305
  • Senast inloggad: 2023-10-20, 19:12
    • Visa profil
Karin! Kungl. Maj:ts resolutioner på städernas besvär kan ge vägledning. Se kommentarerna till Stadslagen. En reglering skedde redan genom en bestämmelse i Stadslagens konungabalk, Huru Borgmästara och Rådmän skulu wälias.... Kungens inflytande på valet säkrades.  
 
I summa. Kungen fick inte påtvinga någon stad en viss person som borgmästare. Städerna skulle upprätta förlag, som prövades av kungen. Gillades den föreslagne var saken klar.
 
Längre fram (RF 1720) bestämdes att - efter omröstning på allmän rådstuga (magistrat jämte burskapsägande borgare) - ett förslag på tre för borgmästarämbetet lämpade personer skulle upprättas. Kungen utsåg vem han ville inom förslaget och utfärdade fullmakt.  
 
För att vara borgmästare med ansvar för rättsväsendet (ordförande i rådstuvurätten m.m.) krävdes juridisk utbildning. I åtskilliga städer fanns i äldre tid flera borgmästare, exempelvis fyra i Stockholm. Ännu under 1930-talet hade Göteborg två borgmästare, av vilka den ene var justitieborgmästare. Norrköping hade också länge två borgmästare.
 
Bengt

2009-10-21, 23:42
Svar #5

Utloggad Moderator Yrken

  • Moderator *****
  • Antal inlägg: 559
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Ett inlägg av Bengt Dahlbeck har raderats, eftersom det var identisk med ett annat inlägg under Yrken F-I: Häradshövding, som i sin tur har flyttats tillsammans med en följdfråga till det raderade inlägget, till .

2012-10-09, 22:09
Svar #6

Utloggad Moderator Yrken

  • Moderator *****
  • Antal inlägg: 559
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Ett inlägg har flyttats till  och ett inlägg har flyttats till Släkter » Övriga släkter - V W » Wettervik. Tänk på att frågor kring och efterlysningar av enskilda borgmästare med fördel ställs under respektive släktrubrik, och att man här under Yrken främst diskuterar borgmästareyrket som sådant.

2012-10-11, 21:11
Svar #7

Marianne Högnefors

Hejsan! Hoppas jag hamnat rätt med dessa frågor, annars ber jag om att
inlägget flyttas.
 
Jag skriver med anledning av detta som Bengt Rur skrev för länge sedan, här ovan.
 
För att vara borgmästare med ansvar för rättsväsendet (ordförande i rådstuvurätten m.m.) krävdes juridisk utbildning.
 
Långt tillbaka i min släkt har jag hittat en borgmästare i Kalmar(Hans Verklaes,senare adlad Silfverlåås,som 1629 valdes tillsammans med Nils Krååk till Borgmästare)
 
Det står i boken Kalmar och Kalmarbor under 1600-talet sid. 26 att Sedan borgmästarnas antal begränsats till två, blev den ene vald till justitie-
och dena andre till politieborgmästare. Den förre tjänstgjorde som domare och den senare som förvaltande ämbetsman  
Vet man vem av dem som blev vald till vad?
Hade båda samma utbildning?
Vad hade politiebormästare respektive förvaltande ämbetsman för arbetsuppgifter?
Var de utbildade innan borgmästarskapet eller fick de utbildning efter de valts?
Tänkte höra om alla borgmästare hade juridisk utbildning?
Hur gick utbildningen till osv.
Nyfiken  
 
Marianne

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna