ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Birkarl  (läst 2363 gånger)

1999-11-05, 19:04
läst 2363 gånger

Utloggad Christina Claeson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 772
  • Senast inloggad: 2023-12-30, 17:38
    • Visa profil
Jag har studerat  Bureätten och där funnit ett yrke som står som birkarl/birkarlssläkt är det samma yrke måntro och är det någon som vet mer
om König Olofsson, birkarl i Baggböle, gift med  Anna Olofsdr. barn: Helena och Margareta Kernicia.  
Hälsningar Christina Claeson

1999-11-10, 08:32
Svar #1

kent

Christina!
En birkarl är en storbonde i kusttrakterna kring Kemi, Torneå, Luleå, Piteå som under medeltiden och 1500-talet hade ensamrätt att beskatta och handla med samerna

2000-10-23, 16:51
Svar #2

Vivi Wikström

Kent !
Tack för förklaringen ! Jag visste inte vad en birkarl var, så mig hjälpte du.
Vivi

2001-09-04, 08:42
Svar #3

Lena Perström

Hej, jag har flera birkarlar (fogde) i min släkt i övre Norrland. Jag undrar, vem kunde bli birkarl? Vem utsåg dem? undringar från novisen Lena

2001-09-05, 01:28
Svar #4

Christina Kjellson

Hej Lena!
 
Enligt Norrländsk Uppslagsbok var det den svenska centralmakten som gav ärftliga privilegier, typ beskattningesrätt av samerna, till personer som bodde i norra bottenviksområdet. Anledningen var att försäkra sig om de senares stöd vid den svenska expansionen i norr.
 
Boktips! Birger Steckz?n har skrivit om kontakterna mellan samer och birkarlar: Birkarlar och lappar, en studie i birkarleväsendets, lappbefolkningens och skinnhandelns historia (Stockholm 1964).  
 
I den står att läsa mycket intressant, bla skriver Steckz?n att samstämmiga vittnesmål säger att biurkarl och burkarl var identiska begrepp. Han menar att birkarlarna från början var bäverjägare och då kallades för biurkarlar, alternativt biörkarlar. Namnformerna varierade för att förmodligen omkring år 1500 få den vedertagna formen, birkarl.
 
Det kanske har dykt upp andra teorier, Steckz?n skrev ju detta för nästan 40 år sedan, men för den som vill veta något om birkarlväsendet, tror jag att detta är en av de bättre informationskällorna som finns.
 
mvh
Christina Kjellson

2003-09-14, 08:44
Svar #5

Utloggad Kjell Mäki

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 539
  • Senast inloggad: 2011-05-23, 19:22
    • Visa profil
Hej!
 
I sommras gjorde jag en undersökning på min arbetsplats om vad det vet om ordet BIRKARL var/är för något.
 
Jag frågade 19 personer och 14 var under 25 år, de två äldsta är 40 år gammla, och de flesta har vuxit upp här i Norrbotten.
Jag både skrev det och sa det. 15 stycken hade aldrig hört talas om ordet Birkarl, 4 hade hört det men kunde inte precisera var de hört det.
 
Allstå:
0% visste inte något om det.  
21% hade hört det.
79% hade ingen aning om det.
 
Vad säger det om historieundervisningen här i norr? För de flesta personer i min undersökning gick 10-15 år senare än mig i skola här i norr, i samma område där birkarlarna var verksamma.
Vad jag minns från min skoltid på 70-talet så handlade det mest om Mellanöstern, kungar och krig. Och ytterst lite om den lokala historien. Jag trodde det hade blivit bättre med tiden, eller?
 
P.S jag visste inte heller något om ordet innan jag började forska.
 
Mvh Kjell i Luleå.

2005-10-14, 10:23
Svar #6

Utloggad Erik Kuoksu

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 610
  • Senast inloggad: 2017-01-09, 15:28
    • Visa profil
    • hem.passagen.se/kuoksu/
Jag rekommenderar inte någon att läsa Steckz?ns bok. Den var säkert av värde när den kom, men idag måste den närmast betraktas som en storsvensk, lätt obehaglig, kuriositet.
 
Nej! Se istället t.ex:
 
Wallerström, Thomas (1995): Norrbotten, Sverige och medeltiden -- Problem kring makt och bosättning i en europeisk periferi, del I och II, Stockholm: Almqvist & Wiksell
 
och:
 
Hederyd, Olof m.fl. (red.)(1991): Tornedalens historia I, Tornedalskommunernas historiebokskommitt?
 
MVH
 
Erik Kuoksu

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna