ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Vad betyder förkortningen före namnet i hfl?  (läst 3296 gånger)

2007-09-08, 15:38
läst 3296 gånger

Anna Klevebäck (Annapanna)

Nu kommer jag antagligen avslöja min totala okunnighet, men så är jag nybörjare inom släktforskning.  ;-)
 
I nedanstående bild förstår jag att den lilla förkortningen framför deras namn står för (nedifrån och upp) son, dotter och hustru. Men vad står det före mannens namn och vad betyder det?
 

 
Har stött på det i hfl för Arvidsjaur och (som exemplet är från) Malå 1892-1900.
 
Tacksam för hjälp.
//Anna

2007-09-08, 16:00
Svar #1

Patrik Larsson

Hej Anna!
Det är en förkortning, Inh. Det står för inhyst.
 
m v h
patrik

2007-09-08, 16:12
Svar #2

Anna Klevebäck (Annapanna)

Ett jättetack till dig Patrik!
 
Trodde inte svaret skulle komma så snabbt.  :-)
Men vad innebär inhyst? Var det inte hans egen gård?
 
//Anna

2007-09-08, 16:33
Svar #3

Patrik Larsson

Inhyst är en form av hyresgäster eller inneboende. Men det kan även vara så att man hyr ett hus av någon som ligger på någons utmarker. de faktiska kontraktuppgörelserna och hur det gick till är jag inte kunnig nog att redogöra.
 
Patrik

2007-09-08, 17:37
Svar #4

Utloggad Eva Dahlberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4039
  • Senast inloggad: 2024-03-12, 18:31
    • Visa profil
se om inhyses här Anbytarforum: Yrken: Yrken F-I: Inhyses - även om det inte direkt var ett yrke, är det under den rubriken flest förklarande inlägg finns.
 
Ordbok för släktforskare (se Rötters bokhandel) har följande förklaring inh. / inhys.= inhyses pers. som bor i hus, el. på ägor som tillhör annan pers. I. är helt el. delvis  utanför produktionen, men har fast förankring i församlingen.
 
Inhyseshjon = medellös pers. som bor hos någon utan att vara i dennes tjänst, el. tillhöra familjen; jfr. inhyses.
 
Hälsningar,
Eva

2007-09-08, 18:10
Svar #5

Anna Klevebäck (Annapanna)

Tack för de snabba svaren.  :-)
 
Jag gjorde ett försök att söka på forumet först för att få svar på min fråga. Men det gick inget vidare eftersom jag inte visste vad det stod i förkortningen. Tack för länken, Eva, nu ska jag lära mig vad Inh. innebär.
 
Eftersom jag är så pass ny på detta så har jag inte skaffat mig all den litteratur jag behöver men Ordbok för släktforskare lär bli nästa inköp.
 
//Anna

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna