ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Bergssexman  (läst 1195 gånger)

2007-04-22, 09:17
läst 1195 gånger

Charlotta Medin

Hoppas att ni kan hjälpa mig med en definition på Bergssexman. Bergsman finns här på Anbytarforum och Sexman (där det handlar om kyrkan och socknens förtroendevalda) men kombinationen undrar jag över.
 
Tack för hjälpen,
Charlotta Medin

2007-04-22, 19:18
Svar #1

Utloggad Torsten Berglund

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 948
  • Senast inloggad: 2017-02-16, 01:20
    • Visa profil
Svenska akademiens ordbok (SAOB) ger förklaringen:
BERG-SEXMAN (förr) tjänsteman vid (Falu) grufva eller bergslag hvilken hade uppsikt öfver materialier tillhörande gruf?van eller bergslagen, fordom äfv., jämte bergmä?staren o. gruffogden, öfver grufvan o. grufdrif?ten.
 
Min erfarenhet är att åtminstone på 1600-talet var bergsexman ett förtroendeuppdrag för någon av de ledande bergsmännen. Exempelvis var en av de största kopparproducenterna vid Falu koppargruva under senare delen av 1600-talet, bergsmannen Jon Olofsson i Östanfors (död 1694), av bergsmännen i kopparbergslagen vald till sexmanstjänsten vid gruvan then han med största troo- och flitigheet förrättade i tree åhr varefter han 1681 blev medlem av gruvrätten och bergslagens 24 äldste. (Källa: En Christelig Lijk-predikan [...] öfwer fordom ähreborn, ährachtadt och wälförståndige [...] H:r Jon Oloffson för detta förnähm bergsman och bijsittiare uti stora Kopparbers lofliga grufwerätt sampt wälbestält kyrkiowärd i gamble kyrkian [tryckt i Stockholm 1694]).

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna