ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Bergslagskassör  (läst 583 gånger)

2007-06-23, 21:00
läst 583 gånger

Ingri Anne-Marie Olovsdotter

Hej
Jag har stött på ett yrke som jag inte riktigt vet vad det innebär.
 
I husförhörslängden står, tror jag, Casfeuren. Det är lite svårt att tyda. En annan uppgift om samme man säger att han var bergslagskassör. Är det någon som kan ett finare ord för det och kan bekräfta att det svårtydda ordet är i närheten av att betyda bergslagskassör?
 
När jag ändå är i farten kan jag lika gärna fråga om någon vet vilka arbetsuppgifter bergslagskassören hade?  
 
Vänligen
Ami

2007-06-23, 23:39
Svar #1

Utloggad Ingela Martenius

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1489
  • Senast inloggad: 2013-10-25, 18:20
    • Visa profil
Casfeur står det nog inte. f:et är den tidens sätt att skriva s nr 2 i ett ord.
Det står alltså casseur vilket är den ursprungliga, franska stavningen för kassör.
 
Bergslagskassör var ett särskilt yrke; kassör vid Stora Kopparbergs bergslag. Idag kanske vi skulle säga ekonomichef eller controller.
1794 utgavs t.ex. en Instruction för Bergslags-Casseuren vid Stora Kopparberget.
Se  SAOB.
 
Ingela

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna