ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 2003-11-21  (läst 2410 gånger)

2000-06-17, 18:59
läst 2410 gånger

Inger och Thomas Söderberg

Vi efterlyser forskning kring professionella barnmorskor och barnmorskedagböcker i första hand avseende Stockholm och Småland under 1800-talet.
Mvh

2001-02-02, 18:51
Svar #1

Jörgen Bengtsson

När började Barnmorskorna föra journal?
Kan man få några kompletterande uppgifter från ev. journal. Tex.Moderns namn, i de fall hon födde anonymt?
MVH  
Jörgen Bengtsson

2001-02-03, 17:26
Svar #2

Utloggad Kenth Hansson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 79
  • Senast inloggad: 2022-07-02, 08:52
    • Visa profil
Hej Jörgen m fl.  
Enligt förordningen så skulle dom åtminstone föras från 1881. Det finns säkert någon tidigare också. I församlingarnas protokoll och räkenskapsböcker brukar man också hitta upplysningar om vilka barnmorskor som var verksamma i socknarna. Årsberättelser för Provinsialläkare är andra upplysningskällor.  
Ibland hände det att man angav hemlig förlossning men angav namnet i journalen i alla fall och inye ens på den tiden så var det ju inte vem som helst som fick titta i barnmorskejournalerna.  
En rolig grej jag hittade var här i Heby där först barnmorskan från Enåker var och förlöste barnet och angav det i sin journal och sedan kom Heby-barnmorskan och då angav hon att barnet redan var förlöst vid hennes ankomst, men inte vem som hade förlöst det som var vanligt här.  
Mycket upplysningar kan man i vilket fall som helst få ur dessa böcker vilka man normalt hittar på Landsarkiv, Stadsarkiv eller hos Landstinget.  
Mvh Kenth Hansson

2002-05-27, 18:58
Svar #3

Utloggad Rune Palm

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 364
  • Senast inloggad: 2014-03-23, 10:21
    • Visa profil
Hej !
Jag söker information om Hilma Löf f 1962 som utbildade sig till Barnmorska i Stockholm.
Hilma som kom från Enköping måste ha utbildats åren före 1885 ( då anlände hon till Sundsvall som
utbildad barnmorska).
Någon släkting sa att hon utbildade sig på Södra BB - hade dom någon utbildning ??
Var kan man hitta henne om hon utbildats till
barnmorska i Stockholm ?
 
Mvh Rune Palm

2002-05-27, 19:00
Svar #4

Utloggad Rune Palm

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 364
  • Senast inloggad: 2014-03-23, 10:21
    • Visa profil
Hej igen !!
Fort men fel....Hilma Löf var född 1862 . inte 1962.
Ber om överseende
 
Mvh Rune Palm

2002-06-26, 16:59
Svar #5

Utloggad Rune Palm

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 364
  • Senast inloggad: 2014-03-23, 10:21
    • Visa profil
Finns det någon som känner till åldersgränsen för att bli antagen till barnmorskeutbildning vid
Stockholms Barnmorskeläroanstalt ?
Året det gäller är 1885.
I inskrivningsboken för Hilma Löf beträffande betyg i den allmänna förlossningskonsten och Instrumentexamen anges Hilmas födelse till
1862-01-21 - men i hennes dödsannons 1948 står att hon var född 1863-01-23 ??!!
Kan hon ha uppgett fel årtal för att komma in på
barnmorskeutbildningen ??

2002-09-21, 14:21
Svar #6

Utloggad Siv Malmgren

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 140
  • Senast inloggad: 2024-03-07, 17:55
    • Visa profil
Jag har beställt fram ansökningshandlingarna för min sambos mormor, när hon sökte till Stockholms Barnmorskeläroanstalt. Hon gick sin utbildning i 1909. Ibland ansökningspappren fanns det även ett intyg om hennes vandel från prästen i hemförsamlingen med födelsedatum. Kanske finns det ett liknande intyg ibland Hilma Löfs papper.

2002-09-22, 00:28
Svar #7

Kurt Karlsson

Det finns bl a en bok som heter Svenska Barnmorskor. Sökning på  Libris ger följande data om denna bok:
Titel: Svenska barnmorskor / huvudred.: Birger Lundqvist  
Ort/Förlag: Hälsingborg : [Stockholm] : Sv. yrkesförl. : [Sv. barnmorskeförb.]  
Utgivningsår: 1940  
Omfång: 315, 407s.,1 faks. : Ill  
Anmärkning: S. 1-407: Biografisk avdelning  
Medarbetare: Lundqvist, Birger, 1888-  
 
Boken finns på olika (universitets-)bibliotek och på Genealogiska föreningen i Sthlm eftersom jag 1994 skänkte dem mitt ex. I mån av tid kanske de kan söka uppgifter i den. Om jag minns rätt så var där förutom biografiska notiser även fotografier av barnmorskor.
 
Mvh
Kurt Karlsson

2002-10-12, 09:49
Svar #8

Utloggad Rune Palm

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 364
  • Senast inloggad: 2014-03-23, 10:21
    • Visa profil
Tack för tipsen Siv och Kurt - jag söker vidare på Hilma Löf.
 
Mvh
Rune Palm

2002-10-12, 20:16
Svar #9

Rosine Nilsson (Rosine)

När jag sökte släkten i Odensala födelsebok fanns en kolumn med texten Förlossningsbiträdet examinerat där hade prästen fyllt i ex där så var fallet. Har inte stött på det förut i någon födelsebok. Menar man då att barnet förlösts av en barnmorska?
Eftersom detta var på 1880-talet och senare var det ju i relativt modern tid och kanske förklarar att det var tryckt i boken.
 
Hälsningar Rosine

2003-08-17, 16:37
Svar #10

gunilla simon

Hej.
Var det vanligt att barnmorskorna hade barnafödeskorna boende en längre tid hos sig?T.ex om modern ville vara anonym kunde hon bo hos barnmorskan redan innan det syntes på henne att hon var gravid.Kanske i 4-5 mån.kunde då modern vara tillfälligt skriven på barnmorskans adress,utan att behöva registrera sitt namn någonstans?Vänligen Gunilla

2003-08-17, 16:40
Svar #11

gunilla simon

Hej igen.
Jag glömde ju skriva att det handlar om slutet av 1800-talet&början av 1900-talet./Gunilla

2003-08-18, 17:29
Svar #12

gunilla simon

Hej igen.
Är det ingen som är intressera av att disskutera barnmorskor m.m.på detta forum?????Jag skriver och frågar saker jag inte vet något om men undrar i mitt stilla sinn om någon är intresserad att svara.Det verkar inte så.Eller är mina frågor för SVÅRA!!!!!Gunilla.

2003-08-18, 19:07
Svar #13

Christina Holmér-Gunnerfält

Jo, men det gäller att hitta uppgifter som är relevanta. Hittade i en bok att barnmorskor eller jordemor kom hem och förlöste mamman. Hittade dock inget om att barnmorskor tog emot blivande mammor och lät dom bo hos sig. Har däremot hört att man skickade bort blivande mammor för att föda sitt barn på annan ort, för att man inte på orten skulle veta om att en inte gift mamma fick barn o.ä. kunde då vara en släkting eller bekant eller bara till t.ex. en lantgård på annan ort. Antar att barnet bortadopterades.

2003-08-18, 19:28
Svar #14

Christina Holmér-Gunnerfält

Var inne och tittade på äldre inlägg, gå in på sök i hela rötter barnmorskor så finns det en hel del att läsa.

2003-08-18, 19:50
Svar #15

gunilla simon

Hej & tack,Christina.
Jag ska göra det & har nog snart gått igenom (alla)inlägg om barn,barnmorskor,oäkta barn,okänd moder,okänd fader m.m.Jg har haft nytta av att läsa Lisa Öbergs bok Barnmorskan&läkarenMyc.bra!Där står på sid.253 bl.a maktens nivåer inom förlossningsvården
Sveriges riksdag
medicinalstyrelsen
landshövding,förste provinsialläkare
provinsialläkare,stdasläkare
barnmorska
barnaföderska.
Det & myc.mer har hjälp mig i mina tankegångar om hur det var på slutet av 1800-talet & början av 1900-talet.Jag har också läst Släktforsknigav Elisabeth Torsell & Ulf Schenkmanis & den var jätteintressant.Vänligen Gunilla.

2003-08-18, 22:23
Svar #16

Utloggad Elisabeth Thorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 9209
  • Senast inloggad: 2023-05-27, 17:48
    • Visa profil
    • www.etgenealogy.se
Gunilla, om man läser gamla veckotidningar från början av 1900-talet och inte hoppar över annonserna, så kan man ofta hitta ett antal annonser där man erbjuder sig att ta hand om obemärkta flickor.  
 
Med detta menas att flickor som råkat i olycka och blivit med barn kunde få inackordering ett tag före födseln, och kanske hjälp att adoptera bort barnet. Sådant förekom säkert även på senare delen av 1800-talet (och försvårar för oss).
 
Roligt att du uppskattade boken, som f.ö. kommer i ny upplaga inom kort.

2003-08-19, 18:40
Svar #17

Carin Arbman

Läste i Vendela Hebbes biografi att det i mitten av 1800-talet var vanligt att man reste till Danmark och att detta i princip blev samma sak som att säga att personen i fråga hade råkat bli gravid (u.ä.). Barn kunde också senare dyka upp som varandes någon avlägsen släktings barn, men som alla visste var ett utomäktenskapligt barn i familjen. I Vendela Hebbes fall fanns det en lite gosse som hon tog hand om som kallade henne tante.  
 
Min svärfar föddes 1901 i England av en ogift mor. Sonen adopterades bort till goda vänner till familjen. Alla i släkten kände till bakgrunden - och vem hans biologiska föräldrar var - utom han själv. Det måste ha varit en stor släktskandal på den tiden. Han ville själv aldrig forska i saken. Jag har däremot forskat en del och upptäckt att han t o m fått flera förnamn från sin biologiska släkt. Han ärvde på äldre dar en massa släktsaker från sina biologiska kusiner, så släktskapet var allmänt känt inom den delen av familjen.  
 
Så det var inte så länge sedan det var otänkbart att vara ogift och gravid.

2003-08-20, 14:48
Svar #18

gunilla simon

Hej Elisabeth.
Tack för boktipsen.Jag har lite lättare att sätta mig in i hur obemärkta kvinnorresonerade på den tiden.Allt för att försvåra för oss nu levande att hitta bl.a deras namn!Jag väntar fortfarande med spänning på vad stadsarkivet hittar ang.min Morfars ursprung.En lite dum fråga bara.Kan det finnas många flickor födda i Klara 1875?Vet ju inte om hon bodde i Klara men någonstans måste jag börja.Kan det vara så att Morfars Mor kom till barnmorskan Anna Andersson redan 1901,för att sen föda den 9/5-1902,tro.Jag har mailat Stadsarkivet och frågat och även ringt och pratat med Niklas Lind och han skulle kolla om det fanns någon ung kvinna boende hos barnmorskan men trodde att barnmorskan dokumenterade enbart födslen,inte barnaföderskor som ville vara anonyma.Han har kanse rätt men mina tankegångar fortsätter och kanse får jag något uppslag som kan ta mig vidare i denna labyrint.Vänligen Gunilla Simon.

2003-08-20, 15:06
Svar #19

gunilla simon

Hej igen.
Hos minbarnmorska fanns det 7 st.kvinnor boende & 3 st.pojkar.Kvinnorna bor där omkring 1902 och pojkarna bor där 1892-1905.T.ex Hulda Johanna Andersson f.1877 i Stockholms län och flyttar 1902-05-22 till Södertälje.Eller Vendela Rosina Andersson f.1877 i Helgona,Södermanland.Flyttar in 1901 & ut dec.1902.Elisabeth.Var kan jag få tag i gamla veckotidningar ifrån den tiden idag?
Vänligen Gunilla Simon.

2003-10-10, 09:22
Svar #20

Utloggad Carina Ohlsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 195
  • Senast inloggad: 2022-02-23, 15:37
    • Visa profil
Hej,
Jag letar efter en barnmorskas utbildningsplats. Hon bodde i Stockholm i början av 1890-talet, men har inte utbildats på Barnmorskeläroanstalten. Hon nämns även som utbildad diakonissa. Vet någon var jag kan försöka leta vidare?
Mvh
Carina Ohlsson

2003-10-10, 22:35
Svar #21

Utloggad Irma Ridbäck

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 547
  • Senast inloggad: 2016-01-03, 12:11
    • Visa profil
    • www.ir-text.se
Har du undersökt om du hittar uppgiften i Svenska barnmorskor, huvudred.: Birger Lundqvist. Den utkom 1940, 407 s.; och den innehåller porträtt på de flesta presenterade barnmorskorna.  En bra bok, som torde finnas på större bibliotek.

2003-10-13, 11:33
Svar #22

Anne Olsson

Hej,
 
jag undrar hur jag ska gå tillväga för att hitta uppgifter om min mors farmor som någon gång kring förra sekelskiftet utbildade sig till barnmorska i Göteborg? Kan man få tag i betyg o dyl. och vart ska man vända sig?
Tack på förhand

2003-11-02, 18:47
Svar #23

Anne Olsson

Är det aldrig någon som tittar på denna sida? Tråkigt när man behöver hjälp...

2003-11-03, 01:42
Svar #24

Utloggad Margareta Danielsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1568
  • Senast inloggad: 2024-04-18, 22:55
    • Visa profil
Hej Anne
Kanske du kan få veta någonting hos Regionarkivet i Göteborg.
http://www.arkivnamnden.org/rsag_gbg_stsida.htm
Mvh Margareta

2003-11-03, 10:27
Svar #25

Anne Olsson

Tack Margareta,
Det ska jag kolla upp!

2003-11-06, 09:03
Svar #26

Anne Olsson

Rune,
Har du fått uppgifterna om Hilm Löv ännu? I annat fall har jag boken Svenska barnmorskor hemma nu.
Vänliga hälsningar
Anne

2003-11-21, 08:18
Svar #27

Utloggad Ingela Utterström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 342
  • Senast inloggad: 2020-09-28, 15:55
    • Visa profil
Hej!
 
I en födelsenotis från Klara förs 1746 står det att Barnmorskan Hustru Anna Bodin betiente (vid födseln)
 
Fanns det utbildade barnmorskor vid denna tid, eller var Anna Bodin den som hjälpte till vid förlossningen och därför kallades för barnmorska?
 
Ingela Utterström

2003-11-21, 09:22
Svar #28

Utloggad Maud Svensson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 21976
  • Senast inloggad: 2024-04-19, 12:26
    • Visa profil
Eftersom förlossningen ägde rum i Stockholm kan man utgå från att Anna Bodin var professionell barnmorska. Hon hade alltså gått i lära hos en erfaren barnmorska, examinerats av stadsläkaren och svurit ämbetseden - i annat fall fick hon inte kalla sig barnmorska/jordemor.
Barnmorskornas verksamhet reglerades i en första förordning utfärdad av Collegium medicum år 1686 och i det första barnmorskereglementet 1711 - båda gällde endast Stockholms barnmorskor. Ett barnmorskereglemente som gällde hela riket kom 1777.
 
Källa: NE
Mvh/Maud
Hälsar vänligen
Maud

2003-11-21, 12:55
Svar #29

Utloggad Ingela Utterström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 342
  • Senast inloggad: 2020-09-28, 15:55
    • Visa profil
Hej!
 
Då kan man undra om det finns någon förteckning över barnmorskor i Stockholm vid denna tid, där man kanske kan få mer information.
Jag forskar på släkten Bodin för att finna ett ursprung till en person i Umeå, Erik Johan Bodin, hans dotterdotter Sophia Magdalena Bodin (Baudin) var barnmorska i Stockholm troligen från mitten av 1820-talet, möjligen kan det finnas en koppling
 
Hälsningar
 
Ingela Utterström

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna