ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Apologist  (läst 4413 gånger)

2002-08-22, 12:22
läst 4413 gånger

Utloggad Kerstin Malm

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 508
  • Senast inloggad: 2016-04-03, 23:05
    • Visa profil
    • www.ahlbergare.se
Titeln apologist är förstås inte något yrke, men vad menas? Har fått för mig att det har med kyrkan att göra, men har kanske fel.
Någon som vet vad som menas med apologist?

2002-08-22, 12:40
Svar #1

Utloggad Bo Berndtsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3221
  • Senast inloggad: 2024-04-16, 10:40
    • Visa profil
SAOB anger följande betydelser:
 
APOLOGIST  
 
ETYMOLOGI: [af nylat. apologista, eg. räknemästare, lärare i räknekonsten, bildadt med (den urspr. gr.) afledningsändelsen -ista, föra räkenskap, af, berättelse, beräkning, räkenskapsbok (se APOLOG)]
 
1)  
BETYDELSE: titel dels för lärare som skötte undervisningen i den gm 1649 års skolordning inrättade, med trivialskolan förenade skrifvarklassen, dels för lärare vid den gm 1724 års skolordning inrättade apologistklassen, dels för vissa lärare vid den gm 1820 års skolordning inrättade apologistskolan.  
 
2)  
BRUK: (mindre br.)
BETYDELSE: lärjunge tillhörande apologistskola.
Lärjungar äro:  
1) #Trivialister ..  
2) #Civilister ..  
3) #Apologister -- de som begagna undervisningen i alla Läroämnen utom i Grekiska och Latin. Betänk. ang. undervisn. 1828, Bil. B, s. 1.
--  
ANMÄRKNING: Ännu i början af 1850-talet användes ordet för att beteckna lärjunge på reala linjen, realist.  
 
3)  
BRUK: (hvard.)
BETYDELSE: klass l. afdelning af apologistskola; apologistklass.

2002-08-22, 14:19
Svar #2

Utloggad Kerstin Malm

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 508
  • Senast inloggad: 2016-04-03, 23:05
    • Visa profil
    • www.ahlbergare.se
Aha, hade inget med kyrkan att göra alltså! Då behöver jag inte leta efter min apologist i något herdaminne i alla fall.  
Tack för hjälpen!!
 
Mvh Kerstin

2002-08-22, 16:19
Svar #3

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11057
  • Senast inloggad: 2024-04-08, 22:32
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Hej Kerstin,
Säg inte det....
Det kunde väl hända att en apologist, senare blev präst - eller tvärtom. Sökte på ordet i Google och första träffen blev:
 
VONGSTADIUS, JOHANNES NICOLAI (1656-1702), kyrkoherde
 
J.N. Vongstadius föddes 1656 i Vånga, där fadern var bergsman. Efter sina studier i Uppsala från 1679 präst-vigdes han 1690. Han blev dock redan 1684 apologist i Linköping. 1695 blev han slutligen kyrkoherde i Östra Skrukeby, där han verkade till sin död.
 
 
DAHLBECK, BENEDICTUS JONAE (1657-93), kollega
 
B.J. Dahlbeck föddes i Vånga 1657, där fadern var bergsman. 1679 började han sina studier i Uppsala och 1689 prästvigdes han. Redan 1684 blev han dock apologist i Linkpöping och 1689 kollega i Söderköping.
 
Vänligen,
Olle Elm
Vänligen,
Olle Elm

2002-08-22, 16:44
Svar #4

Eivor Canova (Pilady)

Hej,
ber att få tala om vad som står i mitt gamla lexikon från anno 1887;
Apologi; (grekiska) rättfärdigande, försvar.
Apologetik; läran om försvaret för kristendomens sanning.
Så visst har det väl lite med kristendomen att göra fast i en annan böjningsform.
Mvh
Eivor

2002-08-22, 21:16
Svar #5

Utloggad Kerstin Malm

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 508
  • Senast inloggad: 2016-04-03, 23:05
    • Visa profil
    • www.ahlbergare.se
Jaha, det var ju intressant det här. I min svenska ordbok, som jag har här hemma, hittade jag ordet apologi, vilket lär betyda försvar, försvarsskrift.
Den ana jag söker efter var apologist i Linköping, och jag fick liksom för mig att han var präst.
Men hittade inte honom i herdaminnet för Linköping. Men det kanske betydde att han studerade i Linköping.

2002-08-23, 10:44
Svar #6

Utloggad Bengt Rur

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 305
  • Senast inloggad: 2023-10-20, 19:12
    • Visa profil
Kerstin! Det ord du far efter är nog apologet. Det är en person som försvarar något, vanligen en religiös eller filosofisk åskådning.
 
Jämför Augsburgska bekännelsens apologi, en av de evangelisk-lutherska kyrkornas bekännelseskrifter. Fortfarande är denna apologi (försvarsskrift) av betydelse inom de gammallutherska samfund, som finns lite varstans i världen. Verksamheten som apologeten utövar kallas apologetik, lärdes förr ut vid de teologiska fakulteterna. En särskild professur i ämnet fanns i Uppsala (theologiae professor kalsenianus).
 
Apologisten däremot är en lärare. Denne undervisade i elementär matematik, vanligen en tämligen praktiskt inriktad handelsräkning jämte bokföring. En skola med denna inriktning kunde kallas apologistskola. En klass i trivialskolan, vari man särskilt övade räknefärdighet, fick heta apologistklassen.  
 
Enligt en ordbok, som jag just nu har tittat i, kommer det hela från den grekiska termen apologizesthai, som betyder föra räkenskaper.
 
Så i summa! En rätt apologet borde   a l l t i d  vara prästvigd, en apologist var däremot så gott som  a l d r i g  någonsin präst.
 
Eftersom varje präst i kraft av sitt ämbete också var en den kristna trons apologet (försvarare) används inte ordet för att beteckna prästerlig syssla eller ämbete. Alla var de ju skyldiga att vara vaksamma apologeter.
 
Apologisten är däremot anställd och avlönad just såsom apologist, en som lär barn och ungdomar att räkna och föra handelsbok.
 
Yrkesbenämningen apologist (räknelärare) finns i folkbokföring, adresskalendrar o. dyl.
 
Bengt

2002-08-25, 00:38
Svar #7

Utloggad Kerstin Malm

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 508
  • Senast inloggad: 2016-04-03, 23:05
    • Visa profil
    • www.ahlbergare.se
Tack Bengt för din utförliga förklaring av apologist. Mattelärare alltså. Min apologist, Sven Sond?nius blev dock far och farfar till präster. Men var nog inte präst själv då, som jag fick för mig.

2002-08-25, 21:09
Svar #8

Utloggad Per Thorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1827
  • Senast inloggad: 2022-09-04, 21:36
    • Visa profil
Ett litet tillägg, bara:
Det finns flera exempel på blivande präster, som innehaft apologisttjänst efter magisterexamen, men före prästvigningen. Samma person kan alltså vara både apologist och präst; vanligen dock inte samtidigt.  
 
Per Thorsell.

2002-08-26, 11:29
Svar #9

Utloggad Bengt Rur

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 305
  • Senast inloggad: 2023-10-20, 19:12
    • Visa profil
Per! Tack för kompletteringen. Man kan nog bygga på med att mer eller mindre tillfälliga prästerliga inhopp såsom apologist också kan vara tänkbara.  
 
Apologistena vid Linköpings högre lärdoms- och apologistskola stod åtminstone under 1840-talet på intet sätt efter den egentliga lärdomsskolans lärare (rektor, konrektor, kollegor) i fråga om utbildning.
 
Beträffande gymnasiet gällde ju annat, som dock inte behöver avhandlas här.
 
Bengt

2011-12-11, 15:39
Svar #10

Utloggad Lars Norrby

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 484
  • Senast inloggad: 2024-04-15, 11:06
    • Visa profil
Hejsan, nästan nio år senare!
 
Som vanligt kan beteckningar vara flytande. Bengts svar ovan är ju i stort sett uttömmande, men apologist kan uppenbarligen också beteckna en elev i apologistklass. Se:
 
Karolinska skolan D2A:1 (1615-1821) Bild 141 / sid 267
 
där kolumn 5 i matrikeln tar upp apologister. Föregående kolumner tar upp Quarta Tertia Secunda samt Prima (syftande på vad?). Det stämmer ju utmärkt på min ana som vid denna skola gick och senare blev bokhållare.
 
MVH
 
Lars Norrby

2011-12-11, 19:02
Svar #11

Utloggad Markus Gunshaga

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5041
  • Senast inloggad: 2024-04-16, 12:19
    • Visa profil
Jag misstänker att det har att göra med trivialskolans undervisningsklasser. Bengt Rur skriver ju ovan om en särskild apologistklass vid trivialskolan, och eftersom eleverna i Karolinska skolans matrikel verkar summeras i den sista kolumnen på den sida Lars hänvisar till ligger denna förklaring nära till hands. Men handlar det då i tur och ordning om fjärde, tredje, andra och första klassens elever (quarta, tertia, secunda och prima) samt slutligen apologistklassen, eller är tabellernas ordning i Karolinska skolans matrikel oväsentlig?
Med vänlig hälsning
Markus Gunshaga

2011-12-12, 06:31
Svar #12

Utloggad Per Sundin

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6952
  • Senast inloggad: 2024-04-09, 15:48
    • Visa profil
    • Släkter och gårdar
Apologistklassen är femte klass( quinta). I princip så är de övriga klasserna en motsvarighet till realskolan med två år i varje klass. De delades upp i inferiores och superiores. Apologistklassen ligger vid sidan om, men där finns ingen klar princip för hur många årskurser man gick. I genomsnitt mellan ett och två i Härnösand i varje fall.

2016-02-02, 20:48
Svar #13

Utloggad Peter Pettersson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 28
  • Senast inloggad: 2024-03-01, 12:56
    • Visa profil
Min ana Christoffer Linde gifte sig 1760 i Maria Magdalena församling i Stockholm med Anna-Eva Hägerström enligt Maria Magdalena EI:3 (1756-1774) Bild 47 / sid 87 (AID: v88262.b47.s87, NAD: SE/SSA/0012). De vigdes av apologisten Sveden på Regeringsgatan den 12 oktober 1760. Det är ju möjligt att apoligist även använts i skolsammanhang. Men uppenbarligen har termen använts för att beskriva någon form av tjänsteställning för någon som hade vigselrätt i Svenska kyrkan på 1760-talet.

2016-02-02, 21:17
Svar #14

Utloggad Tommy Petersson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1318
  • Senast inloggad: 2024-03-30, 20:27
    • Visa profil
Det krånglas väl till av att Apologet heter Apologist på engelska...

2016-02-03, 13:06
Svar #15

Utloggad Bo Persson

  • Bo Peter Persson
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6978
  • Senast inloggad: 2024-04-16, 16:41
    • Visa profil
Apologisten var lärare vid trivialskolan. Den apologist Svedén som var vigselförrättare var prästvigd och hette Jacob Svedén (1721-1795): han blev apologist vid Maria skola 1751, prästvigdes 1753 och var från 1765 kyrkoherde och 1790 prost i Enköpings-Näs.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna