ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 2003-08-03  (läst 2091 gånger)

2003-07-24, 11:39
läst 2091 gånger

Mikael W

Hej!
 
Ville bara reda upp lite begrepp om ordet neger.
Det är så här: det spelar ingen som helst roll vad man tycker att ordet BORDE betyda eller vilken innebörd det BORDE ha. Nu är det så att det för många har en EXTREMT dålig klang. Oavsett om vissa svarta använder det själva så finns MÅNGA andra som blir mycket illa berörda av ordet. Sitter man i en buss och hör ordet bakom sig så vet man ju inte om det är någon som i princip svär åt en eller om de bara använder det ordet i vardagstal. Om man inte AVSER att förolämpa folk finns INGEN ursäkt att fortsätta använda ordet därför att MÅNGA TAR ILLA UPP PUNKT!
Har aldrig Hört någon som tagit illa upp av orden svart/ vit. Det mesta går nog bra men INTE neger.
Sluta försvara något så korkat.
 
 
Observera att för- och efternamn skall skrivas i rutan för användarnamn vid inlägg i Anbytarforum..
-Kom ihåg det framöver bara..  /Peter Karlsson - Anbytarvärd

2003-07-28, 21:35
Svar #1

Göran Johnson

I visan svart-vit calypso av Hasse och Tage (tror jag?) som framfördes av Monica Zetterlund på Operan någon gång i slutet på 60-talet med ingen mindre än Martin Luther King närvarande användes det numera förbjudna ordet n... i allt annat än nedsättande bemärkelse. Vid den tiden var det tydligen accepterat att använda ordet. Under 70-talet förändrades detta.  Det är inte bara Evert Taubes texter som numera måste censureras.

2003-07-29, 08:36
Svar #2

Utloggad Per Thorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1827
  • Senast inloggad: 2022-09-04, 21:36
    • Visa profil
Vid samma tillfälle användes ordet n..., som en neutral benämnig på en folkgrupp i USA, av Harry Belafonte och Martin Luther King. De tyckte tydligen, att det gick för sig.
 
Per Thorsell.

2003-08-01, 08:56
Svar #3

Mikael Windrington

Jo det må vara hänt Per och Göran men faktum är att många tar illa upp nu och vad ni än tycker så kommer folk att ta illa upp av ordet. Frågan är då vad ni båda som med största sannolikhet inte är svarta har för motivation att hålla ordet vid liv. Era skäl till att vilja använda använda ordet måste ju ses i relation till de som tar illa upp. Mitt råd är att använda det ord som passar er. Men att låtsas att folk runt omkring er INTE blir ledsna eller upprörda för att ni hört att Harry Belafonte sagt något på 60/70-talet är naturligtvis totalt meningslöst. Det handlar då helt enkelt om att ni inte bryry er om detta. Vad detta beror på kan bara ni själva svara på.

2003-08-02, 09:14
Svar #4

Utloggad Maud Svensson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 21879
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 16:03
    • Visa profil
Ett konditori i Sjöbo (av alla ställen) har anmälts till Diskrimineringsombudsmannen (DO) för att man på en skylt upplyser om att man säljer bakverket negerboll.
 
DO ska nu utreda om konditoriets tilltag att skylta med bakverkets namn kan anses vara diskriminerande, hets mot folkgrupp eller något annat olagligt.
 
En representant för det familjeägda kondiset ställer sig helt oförstående till brottsmisstankarna och säger till TT:
- Jamen, de har ju alltid hetat så.  
 
Det har hon förmodligen rätt i. Negerboll har det runda bakverket, rullat i pärlsocker eller kokos, kallats så länge jag kan minnas, d v s  nästan 50 år, och det förefaller inte troligt att det hade ett annat namn innan dess. Så heter det också i flera av mina receptböcker av både äldre och yngre datum.
 
På TT:s fråga om konditoriet inte kan sälja bakverket under namn chokladboll eller kokosboll istället, svarar hon:  
1. att det innehåller för lite kakao för att få kallas chokladboll. Även däri har hon förmodligen rätt - det skulle åtminstone förvåna mig om det inte finns en EU-regel som stadgar vilken kakaomängd i förhållande till övriga ingredienser som krävs för att något ska få kallas choklad.
2. att kokosboll är någonting annat - nämligen en större sak med skummigt innehåll på en kexbotten. Även i detta är jag böjd att ge henne rätt.
 
Till sitt försvar anför damen dessutom att flera kolsvarta negrer - jo, hon säger ordagrant så - besökt konditoriet och inte tagit anstöt av skylten samt att man även tillhandahåller bakverk som kallas japaner och skåningar.    
 
Nog måste man väl le något åt detta rent Grönköpingska drama - om man inte är alldeles humorbefriad?
Hälsar vänligen
Maud

2003-08-02, 10:24
Svar #5

Utloggad Ann Little

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1252
  • Senast inloggad: 2024-02-23, 20:10
    • Visa profil
Hej!
 
De flesta i Sverige vet säkert att kålrot kallas för Swede här i Brittanien. Jag personligen tar inte illa upp då jag far förbi en bondgård där det sitter en stor skylt, som praktiskt taget skriker ut,  Swedes for sale!
 
Sedan har vi ju 'Suede coats/jackets'(Mocca skinn/hud) efter franska 'Suede' för Sverige! Vad skall vi göra åt det? Det är väl för rysligt  att 'svenskt skinn' används till att klä engelskmännen?!  
 
Mvh
Ann

2003-08-02, 10:58
Svar #6

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Hej Ann och alla!
 
Din liknelse haltar ganska mycket, tycker jag. Det är nog få svenskar som tar illa vid sig av dessa uttryck. De används heller inte i nedsättande sammanhang, ibland säkert skämtsamt, men det är snarast att jämföra med våra norgehistorier. Poängen är att svarta däremot verkligen tar illa upp när n-ordet används! Att fortsätta använda ett ord som negerboll bara för att det var OK för 30 år sedan är bara en dålig ursäkt för att lufta sin rasism, enligt min mening. Damen i Sjöbo avslöjar det ganska tydligt med formuleringen av sin ursäkt.
 
Språket förändras hela tiden. Betydelsen av ord förskjuts. Jag har precis renskrivit en dödnotis från 1727 på annat ställe i forumet, vari sägs att den döde enteligen har avlidit. Det betyder inte att vi idag går omkring och säger att Isak har äntligen dött!  Vi har anpassat oss till språkets utveckling. Det borde vi också kunna göra när det gäller ord som negerboll.

2003-08-02, 11:36
Svar #7

Eivor Andersson (Ema)

Hej,
Jag kan berätta att jag själv råkat ut för en attack från en mörkhyad man, då jag beställde två negerbollar i ett bageri. Han var fullständigt rasande och skrek i en kvart om detta.
Jag är så långt från rasist man kan komma, men det stod t.o.m. på den lilla skylten på bakverket, att de hade detta namn.
Barn har bakat negerbollar i alla tider och om man inte menar något illa med detta så förstår jag inte hur man kan leta efter sådana här bagateller.
Jag har fått lära mig att neger är en ras och det är något som de skall visa stolthet över istället.
Hälsn. Eivor

2003-08-02, 12:49
Svar #8

Yngve Fredriksson

Hur kan man ha meningen att den som använder ordet negerboll är rasist, om man inte själv är tankeläsare? Att alla som i en eller annan form använder ordet neger skulle vara rasister, låter som ett mycket fördomsfullt påstående i mina öron!
 
Neger kommer av latinets negro som betyder svart. Att konstatera det är inte att TYCKA att ordet borde ha den betydelsen, som sägs i en tidigare insändare här. Det ÄR ordets helt neutrala betydelse. Att det sedan finns personer som tycks lida av någon fobi och känner sig förföljda om ett visst ord används, som t ex den ovan omnämnde vilt skrikande mannen i bageriet, är knappast något som kan läggas den till last som helt utan onda avsikter använder detta ord. Det finns t o m ett land som heter Montenegro (= Svarta berget). Är det också rasistiskt?
 
Om det har gått så långt att man riskerar åtal för att man använder ett ord som av myndigheterna anses otillåtet att använda, då är vi inte långt borta från George Orwells 1984 där vi har ett Sanningsministerium som raderar och ändrar i gamla tryckta skrifter. Idag otillåtna ord finns inte och har aldrig funnits.....
 
Fröding ligger då illa till:
 
De svarte svarte Morhianer
De gå med nakot ben
Och bära ring i näsone
Och göra mig stort men.
 
Vilka ord är förbjudna imorgon? Kanske är det nedsättande mot homosexuella adoptivföräldrar att tala om biologiska föräldrar? Släktforskare - tag er i akt!

2003-08-02, 14:17
Svar #9

Utloggad Jojje Lintrup

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1204
  • Senast inloggad: 2014-12-16, 14:51
    • Visa profil
Hacerse el Sueco (=att göra sig svensk på spanska) betyder helt enkelt att spela dum...
Just det aktualiserade ärendet med negerbollar är ju faktiskt ett bra exempel på hur absurt resonemangen går vad gäller gamla inarbetade begrepp. För hur ska vi egentligen göra med ord och namn som minner om en annan syn på andra folkgrupper? Ska vi ändra på alla namn på kartan också? I Mora där jag bor finns två platser som heter Negerbyn på Gröna Kartan. Och i Norrbotten finns en ort som heter Negerskallelandet. För orterna i Mora finns en trolig teori om hur dessa har uppkommit, genom att det förmodligen funnits kolareläger på platserna.
Går man längre i resonemanget, får vi börja sudda ortnamn som Lappland, Judeviken, samt 33 ortnamn som börjar på Tattar-... Och säg för all del inte lappkast eller en eskimåvändning, negro spirituals eller indiansommar! Någon kan bli stött av det!
För inte så längesedan kändes det konstigt att folk sade sambo. Nu har det blivit ofarligt, för ingen kopplar längre ihop det begreppet med det gamla sambo som faktiskt fortfarande betyder avkomling av svart och indian (Bonniers Compact Lexikon 1998).
Jag tycker inte att man ska kalla mörkhyade personer för negrer, däremot tycker jag inte det ligger något rasistiskt över ordet negerboll!

2003-08-02, 15:05
Svar #10

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Jojje med flera,  
 
Jag tror vi talar om lite olika saker. Ingen föreslår väl på fullt allvar att börja censurera gamla texter, Fröding, Taube eller sketcher från 60-talet. De är dokument av sin tid och berättar om den tidens syn. Samma sak med geografiska namn. Om det verkligen förs på tal att genomföra sådan censur håller jag med er!  
 
Men vad det här handlar om är hur vi uttrycker oss i dagligt tal år 2003. De flesta svarta vill inte bli kallade negrer och då har vi valet att respektera det, eller att ändå använda ordet eller något närliggande ord som också upplevs som stötande. Den som väljer att använda ordet får då också ta konsekvenserna, t ex risken att bli tagen som rasist.
 
Vad vi lär om ords betydelse som unga behöver inte gälla hela livet. Många verkar ha svårt att förstå att språket utvecklas även under vår egen livstid.  Var det inte bra t ex att oäkta barn utrangerades ur vårt moderna språk? Observera: vårt moderna språk. I sitt historiska sammanhang har det fortfarande relevans, precis som morianer och negrer.
 
Sedan kan jag hålla med om att DO:s intresse för negerbollarna i Sjöbo tangerar det komiska. En utveckling mot större respekt i samhället måste komma från medborgarna själva, inte som påbud från en statlig myndighet. Det ger nog snarast omvänd effekt.

2003-08-02, 15:17
Svar #11

Utloggad Ann Little

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1252
  • Senast inloggad: 2024-02-23, 20:10
    • Visa profil
Hej igen!
 
Har hittat följande i The Wordsworth THESAURUS OF SLANG (A bizarre emporium of weird and colourful English):
 
SWEDE= Viking, squarehead, herring-choker, Olaf, Ole, Scandie, Swenska ( all Derog.); alltså kränkande/nedsättande.
 
Mvh
Ann

2003-08-02, 15:37
Svar #12

Eivor Andersson (Ema)

Hej,
 
Jag tycker att man skall respektera om någon blir stött av ett tilltal.
Däremot att ändra namn i gamla recept och texter, liknar jag vid censur.
 
Kajsa Warg hade nog vänt sig i sin grav om man ändrade i hennes kokbok.
 
Det verkar ha blivit väldigt modernt med att vara finkänslig när det gäller dialoger.
Moralen i ekonomiska frågor, skattefusk med mera, är nog mer accepterat.
Hälsn. Eivor

2003-08-02, 17:25
Svar #13

Yngve Fredriksson

Liknelsen med de oäkta barnen haltar ordentligt. I det fallet var det inte ORDET oäkta som ansågs nedsättande och byttes ut. Det var synen på barn födda utom äktenskapet som ändrades. Företeelsen skamliga barn finns alltså inte kvar under en annan benämning.
 
Det förhåller sig annorlunda med ordet neger. Personerna finns kvar, det är bara ordet som inte anses korrekt. Att byta ut det försvenskade latinska ordet neger mot det rent svenska svart med exakt samma betydelse är i somligas ögon lika fel. Så vad får man egentligen säga?
 
Om det inte finns någon nedsättande avsikt i talarens eller skribentens användning av ordet så finns den nedsättande betydelsen endast i lyssnarens eller läsarens hjärna. Varför ska vi då tvingas att med jämna mellanrum (för det som är korrekt idag är ju oftast nedsättande imorgon) ändra vårt språkbruk p g a att vissa personer inbillar sig att vi ser ned på dem?
 
Språket tillhör oss alla. Vilken rätt har då en viss folkgrupp (med en viss hudfärg eller ett visst yrke eller vad de nu än har gemensamt) att tala om för hela folket i övrigt att vissa ord inte får användas bara för att de en vacker dag fått för sig att de orden är nedsättande? Att kalla någon rasist om man utan onda avsikter använt fel ord är däremot i högsta grad nedsättande! Om SYFTET inte är att tala nedsättande om någon så kan man i en demokrati med yttrandefrihet inte straffa någon bara för att han sagt eller skrivit fel ord!
 
Ordet äntligen nämndes tidigare som ett exempel på ett ords förändrade betydelse över tid. Det är ett bra exempel på den saken. Ordet kommer av ända och betyder alltså till slut. Äntligen dog Isak betyder alltså Till slut dog Isak (förmodligen efter en tids sjukdom). Idag skulle samma fras snarare användas med betydelsen Det var på tiden att Isak dog. Egentligen är ordets betydelse densamma, men det som användaren av ordet AVSER är idag en annan än för 300 år sedan. Uppfattningen av ordet har sakta glidit över till dagens genom en normal förändring av språket genom årens lopp.
 
Att någon plötsligt TYCKER att ett ord är nedsättande (även om det hittils alls inte allmänt ansetts så och de som använder ordet alls inte AVSER det) och uppfinner ett annat korrekt ord istället, det är inte en motsvarande normal förändring av SPRÅKET, det är blott och bart en förändring av vad som är TILLÅTET att säga. Och ett samhälle där vad som är tillåtet att säga förändras efter hur de politiska vindarna blåser och där man jagar personer som använder fel ord, ett sådant samhälle påminner starkt om stater som politikerna inte brukar vilja jämföra vårt land med.

2003-08-02, 18:27
Svar #14

Eivor Andersson (Ema)

Hej Yngve,
 
Det är alltså, som Du säger, våra värderingar och fördomar, som avgör om ett ord är nedsättande eller inte.
Ett ord kan låta rart i ett sammanhang men inte så rart om det sammankopplas med en svordom .
Det beror ju också på sammanhanget och andra faktorer.
Jag är också emot all form av maktmissbruk, från vilken politisk tillhörighet det än kommer.
Vänl. hälsn.   Eivor

2003-08-02, 18:38
Svar #15

Utloggad Arnold Mellgren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1221
  • Senast inloggad: 2022-06-07, 13:25
    • Visa profil
    • www.arnoldmellgren.se
Denna typ av diskussion skulle ha varit en orimlighet för ca 50 år sedan. På den tiden hade inte den omfattande invandringsvågen från utomeuropeiska länder påbörjats här i Sverige. (Ej heller adoptioner att förglömma). Att överhuvudtaget se en mörkhyad person på stan var en smärre sensation på den tiden. Idag har vi hundratusentals mörkhyade svenska medborgare av vilka en del känner sig mobbade då de råkar se eller höra ordet negerboll. Detta oförargliga ord har inte skapats för att såra vissa folkgrupper utan har uppstått runt om i vårt lands konditorier där man salufört en chokladprodukt som blev och fortfarande är mäkta populär bland oss svenskar. Tycker att hela diskussionen och ifrågasättandet känns en aning löjlig. Kan nog bara uppstå i detta jämlika Sverige.

2003-08-02, 20:10
Svar #16

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Det är ett väldigt teoretiskt resonemang som du för, Yngve. Du har ägnat en del tankemöda åt problemet! Men det handlar faktiskt också om kontakten med andra människor. Oavsett hur mycket man kan försvara bruket av ordet neger och hur felaktigt det kan tänkas vara att ordet drabbats av denna bannlysning, borde man ändå inte respektera de personer som blir illa berörda av ordet? Det gäller ju dem, inte oss. En rak fråga: i vilka sammanhang idag år 2003 skulle du använda ordet neger? I skrift, i tal, i vilka sällskap osv.

2003-08-02, 20:38
Svar #17

Utloggad Ann Little

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1252
  • Senast inloggad: 2024-02-23, 20:10
    • Visa profil
Hej Arnold!
 
Nej då, jag kan försäkra dig om att det inte bara är i Sverige som denna typ av diskussion kan uppstå. Folk retar upp sig här i England också på precis samma vis och av samma anledning. De flesta tycker att det har gått för långt och klagar över att mycket som varit en del av kulturen här i långa tider, numera ifrågosätts. Jag kan ge ett exempel på hur långt detta med politisk korrekthet har gått här. Inför julen 2002, så blev personalen i en affär tillsagda att plocka bort juldekorationerna ur skyltfönstret!
Varför? Jo, därför att det möjligtvis kunde  uppröra dom som har en annan religon och inte firar jul!  
 
 
Mvh
Ann

2003-08-02, 21:09
Svar #18

Bo Olsson

Undrar om det är någon som anmält uttryck som dumma blondiner till DO, nä, vad dum jag är(kan bero på mitt blonda hår) det är klart att det är OK att sprida fördomar om att blonda människor är mindre inteligenta än andra, för det drabbar ju i första hand infödda svenskar, eller andra nordeurop?er. Läser man insändarsidorna för ungdomar i kvällspressen så finns det folk som på fullt allvar tror att dumma blondiner är ett vetenskapligt faktum. Ursäkta om jag har fördomar mot er, men jag tar mig friheten att tro att varken Anders Berg eller Mikael Windrington, blir speciellt upprörda av att sådana fördomar sprids och inte någon av de andra som blir upprörda av att ordet neger används.

2003-08-02, 21:52
Svar #19

David Ek

Att inte vilja att folk kallar andra människor något är därför att de tror att det kommer skada dem som blir kallade det. Alltså att det som sägs är något fult. Man får kalla folk intelligent eller vacker, men inte idiot. Alltså får man inte säga nedsättande saker. Alltså tycker de som satte normen om att neger inte är ett bra ord att de som är det är mindre värda och därför behöver skyddas. Indian är det helt okej att säga. Därför att de tydligen inte är mindre värda.

2003-08-02, 22:30
Svar #20

Birgitta Ohlsson

Något som jag reagerat på är när tex idrottsmän säger att de siktar på guld  beskrivs de som ”härligt osvenska”. Senast fanns det uttrycket med i motiveringen till varför Carolina Kl?ft fick Victoriastipendiet. Om det är positivt att vara ”osvensk” måste ju det betydda att det är negativt att vara svensk? Finns det något annat land i världen där man har samma syn på det egna folket? Tror inte det. Tänk om en reporter skulle säga till det brasilianska landslaget i fotboll att de spelade härligt obrasilianskt eller om en amerikansk reporter skulle säga till Tiger Woods att han spelade härligt oamerikanskt. Är det någon som tror att detta skulle hända? Knappast. Osvensk i positiv mening är ett korkat uttryck som aldrig borde få användas. Undrar om det har blivit anmält till DO?

2003-08-03, 03:18
Svar #21

Utloggad Jojje Lintrup

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1204
  • Senast inloggad: 2014-12-16, 14:51
    • Visa profil
I ett tidigare inlägg i denna diskussion, som f.ö. pågått ett bra tag, försökte jag förtydliga just det som Yngve skriver om här ovan. Nämligen att så länge man ser ned på något, spelar det ingen roll vad man kallar det. Det blir fel i alla fall!
Det hände sig för många år sedan att jag lärde känna en svart flicka från Sydafrika. Vi diskuterade politik och apartheidsystemet som då rådde, och var hemskt överens om dess förkastlighet. Döm då om min förvåning, då hon blev stött när jag frågade om hennes och de andra svartas motståndskamp?! Hon var nämligen inte svart, utan färgad, påpekade hon, de svarta var en annan sorts människor längre ned på samhällsstegen (!?). Jag kunde bara sitta och gapa. Den radikala ANC-medlemmen tillämpade samma sortering som den vita apartheid-regimen, naturligtvis beroende på att hon själv såg ned på den svarta oblandade afrikanska befolkningen.
Jag är helt övertygad om att ordet black känns mycket nedvärderande för både färgade och svarta i Sydafrika fortfarande.
Den värsta formen av rasism är dock den tillrättalagda hycklande sorten, som låtsas vara så välmenande men som verkligen är konsekvent rasistisk. Jag tänker på alla de där amerikanska filmerna och såporna, där det är kemiskt rent från blandförhållanden (med mycket få undantag). Det ska finnas ett visst antal av varje minoritet, men svarta dejtar svarta och vita dejtar vita, och aldrig mötas de annars.

2003-08-03, 10:12
Svar #22

Utloggad Ann Little

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1252
  • Senast inloggad: 2024-02-23, 20:10
    • Visa profil
Jösses Joje- Du var uppe tidigt eller var det sent i säng?  
 
På tal om detta med sk. 'sortering', så vill jag nämna att i Indien så sker samma sak och de med mörkast hudfärg, kommer längst ned ' på skalan '.
 
Mvh
Ann

2003-08-03, 10:32
Svar #23

Ingrid Bergström

Hej, David! Ordet idiot är ett bra exempel, det var korrekt att använda på 1800-talet, men inte nu. Är du säker på att indian är ett okej ord i USA? Tror mig ha läst att det finns åsikten att det ska ha heta native american?

2003-08-03, 10:35
Svar #24

Rune Edström (Rune)

Hej
 
Har försökt komma på varför negerboll ska vara nedsättande, i samband med neger. Men är inte så komma på att dom kan ha samband. För mej är inget av orden lapp eller neger nedsättande. På mej verkar det som Grönköpings Veckoblad får ta blockstilen på första sidan.
 
Men kanske dom vise deltagarna i diskussionen kan förklara för en mindre intelligent läsare?  
 
För än verkar det mer av tro och tyckande än nåt hållbart argument. Sen brukar det nog ta minst en generation innan orden har ändrats till det nya. Så det blir den som föddes på 90-talet som börjar använda det.
 
Lapparna verkar ju ha större orsak att vara missnöjda med Lappland (f ö kallar samerna det Sapmi), deras land som börja bli naggat i kanten redan på 1500-talet av nybyggarna, som kungen lova dit.
 
Vad det har för betydelse för var och en måste ju  
vara hur personens hjärna kopplar ihop det med andra upplevelser.
mvh
rune

2003-08-03, 11:12
Svar #25

Utloggad Ann Little

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1252
  • Senast inloggad: 2024-02-23, 20:10
    • Visa profil
Hej!
 
Jag antar att ordet 'negerbollar' blivit något 'fult' därför att på det engelska språket, som jag förmodar de flesta 'svarta' som inflyttar till Sverige talar, får det en helt annan betydelse. Många svenskar känner säkert också till detta slangord!  
 
Mvh
Ann

2003-08-03, 12:03
Svar #26

Anita Breglund Eriksson

Hej Jojje!
Blir bara lite nyfiken hur du burit dig åt...Hade du inte skrivit ett annat inlägg i morse som plötsligt inte finns?! Har du själv kunnat ta bort det eller har det försvunnit?  
 
F.ö. håller jag helt med att det är svårt att förstå att vissa ord kan plötsligt anses rasistiska och andra inte. I Sverige är vi ju så oerhört rädda för att vara rasistiska, så orden vi använder måste väljas med omsorg för att man inte ska bli sedd som en möjlig rasist. Orden vägs och bedöms utifrån om de möjligen kan vara ett rasistiskt uttryck eller inte. Men jag tror, att är inställningen i det vi säger inte rasistiskt i grunden, så spelar det mindre roll vilka ord vi använder i språket. I princip i alla fall. Människor känner vad vi menar även om man råkar använda använda fel ord. Och tvärtom, nämns saker med vedertagna ord och uttryck men vi menar något helt annat så blir det snart ganska uppenbart ändå vad vi egentligen menar. Uttryckte jag mig krångligt?
 
Mvh Anita

2003-08-03, 12:11
Svar #27

Utloggad Anita Berglund Eriksson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1700
  • Senast inloggad: 2022-12-01, 10:29
    • Visa profil
    • anitaberglund.se
Ursäkta Jojje, det inlägg jag avsåg var i en helt annan diskussion!
Tur att semestern äntligen har börjat för min del, jag behöver nog rensa hjärnan lite!
 
Anita

2003-08-03, 13:30
Svar #28

Anna-Carin Betzén

Min syster var au pair i Sydafrika i ett års tid kring sekelskiftet, och fick då lära sig att afrikaner kallades black och att den grupp som var av indiskt/asiatiskt ursprung benämndes coloured. Sen kan förstås språkbruket vara olika i olika kretsar; hon vistades främst bland vita.

2003-08-03, 14:59
Svar #29

Utloggad Jojje Lintrup

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1204
  • Senast inloggad: 2014-12-16, 14:51
    • Visa profil
Det är inte helt rätt! Det finns en stor grupp av blandras, ättlingar till de svarta kvinnor som fött vita mäns barn, som inte vill klassas som blacks. Flickan jag berättade om här ovan såg ut som en genomsnittlig afrikansk kvinna, och var alltså inte av indisk härkomst. Hennes dåliga självkänsla accentuerades av att hon bar en räthårsperuk för att dölja sitt krusiga hår. Men jag tror att den åkte av när hon varit här i Sverige ett tag.
Jag tror att det där med förbjudna ord är ett stort problem för dem som inte har klart för sig var de har sig själva. Vet man att man har en juste syn på sina medmänniskor och dömer dem utifrån deras gärningar (inte utseende eller härkomst), är nog ordet negerboll inget problem.
Det är samma med andra gamla tabubelagda ord. För inte så längesedan hade många svårt att uttala ord som sex, bög, m.m. Man kunde ju kanske sammanknippas med orden, alltså uttalade man dem inte. En slags dubbelmoral, precis som den rasism jag nämnde som finns i amerikansk film.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna