ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 2003-03-19  (läst 2371 gånger)

2002-06-19, 11:30
läst 2371 gånger

Utloggad Mikael Persson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1357
  • Senast inloggad: 2022-01-17, 11:31
    • Visa profil
Hej Maud!
 
Av mitt föregående inlägg kan ses att följande är en grov generalisering: Att mörkhyade personer upplever det kränkande att kallas ”neger” är allmänt känt sedan åtminstone 1970-talet.
 
Hälsningar
Mikael

2002-06-19, 13:02
Svar #1

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6863
  • Senast inloggad: 2024-03-18, 23:25
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
Kränkande är kanske inte rätt ord för att beskriva uttrycket landsorten. Men det vittnar om en föraktfull och överlägsen attityd gentemot de stackare som inte har förmånen att få bo i den Stora Staden. Egentligen är uttrycket landsorten så över måttan enfaldigt att det säger mer om den som använder det än dem som bor i denna ort.
 
Jag finner det alls icke högst naturligt att journalister i flock och som på en given signal börjar använda nya politiskt korrekta ord och begrepp för gamla företeelser. Det är enbart beklämmande att självständiga och kritiskt granskande journalister uppträder på detta sätt. Och det handlar då inte om att informera, varken om att ett företag, en organisation, ett politiskt parti etc byter namn eller vad olika folkgrupper vill bli kallade. Över huvud taget verkar dagens svenska journalistkår ha övertagit prästerskapets roll i det gamla ståndssamhället!
 
Men nu har vi nog kommit lite långt från ämnet för denna diskussion.
 
För att åtminstone lite återknyta till det kan jag påpeka att afro-amerikan inte längre är det politiskt korrekta uttrycket. African american ska det vara numera. Alltså afrikansk amerikan på svenska. Återstår att se vad som är korrekt i morgon. Kanske amerikansk afrikan?
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

2002-06-19, 23:00
Svar #2

Utloggad Maud Svensson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 21842
  • Senast inloggad: 2024-03-18, 19:29
    • Visa profil
Mikael,  
att din svärfar inte har något emot att hans fru kärleksfullt kallar honom sin ”lille neger” gör knappast min formulering till en ”grov generalisering”. Och jag skulle inte rekommendera din svärmor att tilltala någon annan mörkhyad person på samma sätt...  
 
Jörgen,
du har alldeles rätt i att African-American är den mest gångbara benämningen i USA i dag, även om Afro-American fortfarande också är i bruk.  
”People of color” används bl a av medborgarrättsrörelserna och innefattar samtliga diskriminerade minoriteter med mer eller mindre mörk hudfärg - alltså även exempelvis mexikaner och ”indianer” (de senare kallas numera Native Americans).
 
Det ligger utanför ämnesrubriken, men låt mig ändå säga att jag inte förstår din upprördhet vare sig vad gäller begreppet landsorten eller journalistkåren.  
För mig är ”landsorten” inget värdeladdat begrepp, utan lika neutralt som sin motsats ”huvudstaden” (och det har använts med denna betydelse i åtminstone ett par hundra år). Jag har aldrig uppfattat att stockholmare använder ordet som ett uttryck för förakt eller överlägsenhet. Men så har ju också de allra flesta av dagens stockholmare sina rötter i - ursäkta  - landsorten.    
     
Ditt uttalande om journalister är så svepande att det åtminstone för mig är omöjligt att utläsa exakt vad som upprör dig. För att det ska bli begripligt behövs några konkreta exempel. Men jag föreslår ändå att vi lämnar saken därhän eftersom den faller utanför ämnet.      
 
Mvh/Maud
Hälsar vänligen
Maud

2002-06-19, 23:47
Svar #3

Svante Hammarberg

Hej!
Till dig som reagerar så väldeliga över att jag uttalat mig om landsortens folk. Du misstolkar mig, avsikten var inte att misskreditera landsortens invånare. Mitt eget ursprung står att finnas i den västgötska myllan, och trots att jag har levt i Stockholm i snart 35 år kan jag säga att jag vare sig vill eller känner mig som en stockholmare.  
Min hustru är från Latinamerika, och min dotter har många gånger blivit kallad för jävla neger, jävla mulattunge och du är ju brun, detta trots att hon har kaukasoida drag och att hennes mor inte är svart, utan en blandning av spanjor och amerindian. Det är, bl.a, därför varken jag eller mina svarta vänner uppskattar bruket av ordet neger, det har nämligen svidit i skinnet.
Tack!
Svante H

2002-06-20, 11:45
Svar #4

Utloggad Mikael Persson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1357
  • Senast inloggad: 2022-01-17, 11:31
    • Visa profil
Hej Maud!
 
Jag var lite otydlig tidigare, så jag kan ju försöka förtydliga: Du har helt rätt i att man inte kan kalla vilken som helst främling för neger, inte ens i de områden av världen där man gör det vänner och släktingar emellan. Men att min svärmor kallar min svärfar för sin lille neger är inte en isolerad företeelse, inte ens om man begränsar urvalet till endast det kvarter där de bor. Det är mycket vanligt i Ecuador (det har jag hört personligen), och enligt min fru så är det ganska vanligt i hela Latinamerika. Men det är ju oftast begränsat till inom släkten och inom bekantskapskretsen. Å andra sidan så har man stora sådana i dessa delar av världen ...
 
Hälsningar
Mikael

2002-06-20, 11:50
Svar #5

Utloggad Mikael Persson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1357
  • Senast inloggad: 2022-01-17, 11:31
    • Visa profil
Hej Svante!
 
Att folk ger sig på din dotter för att hon är av blandat härkomst, du tror inte det kan bero på avundsjuka? Rent generellt så blir dessa blandningar väldigt lyckade utseendemässigt. Åtminstone min dotter är den sötaste som jag kan minnas att jag har sett, även om jag försöker tänka objektivt!
 
Hälsningar
Mikael

2002-06-20, 13:22
Svar #6

Utloggad Jojje Lintrup

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1204
  • Senast inloggad: 2014-12-16, 14:51
    • Visa profil
Hur man än vänder sig så har man ändan bak, heter det... Att jämföra våra värderingar av etniska minoriteter i Sverige, med den mycket rasistiska kategoriseringen av minoriteter i USA är helt befängt! Där delar man t.ex. in syd- och mellanamerikaner i ett otal kategorier, bl.a. latinos, mexicans, chicanos, spaniards, cubans, puerto ricans, mestisos, m.m. Ingen av dessa klassas in under begreppet white americans trots att många av dessa är av rent spanskt ursprung.
Också begreppet afrikansk amerikan är ju tokigt! Afrikaner innefattar också de semitiska folk, och de andra nordafrikanska folken, som är lika vita i skinnet som europeerna. Men då upphör plötsligt det afrikanska och ersätts med nationaliteter som t.ex. tunisier, egyptier, marockan...!! Detta trots att en del folk faktiskt bebor flera länder, som t.ex. berberna, tuaregerna, m.fl.
I Saudiarabien finns mycket mörkhyade araber, som åtmintone i USA skulle betecknas som afrikanska. Det finns alltså många fällor att gå i bland alla dessa begrepp.
En av de vanligaste av dessa är när svenskarna får tunghäfta när de ska uttala ordet jude. Är det nedsättande att använda det ordet? En del vet faktiskt inte om det är det eller inte, så de undviker begreppet. Ändå kallar sig judarna för judar själva.  
Det löjligaste jag sett när det gäller just den frågan, var när en judisk kvinna beklagade sig över att de demonstranter i Stockholm som protesterade mot de israeliska övergreppen för en tid sedan, var antisemiter. Deras plakat bar texter som Ut ur Jenin! Jaha, är ett stöd för palestinierna antisemitiskt då? Rimligtvis inte, för palestinierna är också semiter!
Okunskap och fördomar leder ofta till låsningar. Tabubelagda ord blir fula väldigt fort. Till slut vet folk inte vad som gäller och vad man menar. Att vara städerska är inte nedsättande - om man betraktar yrket som sådant för icke nedsättande. Gör man det, spelar det ingen roll vad man kallar det, det blir ändå till slut nedsättande!

2002-06-20, 21:43
Svar #7

Johan Ek

Hej
 
Jag har en med namnet Blåman i släkten under
1700-talet i Häverö.
 
Har alltid fantiserat om att denna person skulle
kunna ha afrikansk bakgrund.
Har inte kunnat verifiera detta antagande i
kyrkböcker etc och antar
att enda sättet är att göra ett DNA-test.
 
Tacksam för upplysningar om annan vinkel för att
få klarhet

2002-06-21, 22:37
Svar #8

Rune Carlsson

Svante Hammarberg!  
 
Vad menar du med kaukasoida drag? Det är en typisk nordamerikansk vrångbild att vita (får man skriva så) härstammar från något slags gemensamt urhem i Kaukasus. Så sluta med dom dumheterna!
 
Sedan när det gäller begreppet afro-amerikan, borde det inte också gälla araber och berber från nordafrika, etiopier (som inte är speciellt nära besläktade med övriga svarta afrikaner) samt vita från Zimbabwe (om det finns några överlevande kvar) och Sydafrika om de bosätter sig i USA?

2002-06-22, 17:48
Svar #9

Utloggad Ulf Berggren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3746
  • Senast inloggad: 2024-03-17, 19:55
    • Visa profil
    • www.stacken.kth.se/~ulfb/genealogi.html
Jojje!
 
Antisemitism betyder judeförföljelse.
Det har alltså ingenting med semiter i allmänhet att göra.
 
En sammanblandning av dessa båda begrepp brukar framförallt ske från personer som själva är ute i liknande otrevliga ärenden, men det handlar det förstås inte om i ditt fall, av uppenbara skäl.
 
Utan det verkar bara vara en fråga om okunskap...
Ulf Berggren

2002-06-24, 09:32
Svar #10

Utloggad Mikael Persson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1357
  • Senast inloggad: 2022-01-17, 11:31
    • Visa profil
Hej Ulf!
 
Vad Jojje delvis vill visa på (tror jag åtminstone) -- och du bevisar att han har rätt -- är att ett felaktigt använt uttryck ofta får en stor genomslagskraft, speciellt om det används i negativa sammanhang.  
Om ordet 'jude' används som skällsord eller i nedsättande ordalag, så slutar folk att kalla judarna för 'jude'.  
Om antisemitism (nästan) uteslutande används när man talar om förföljelse av judar så 'tappar man bort' kunskapen att även andra folkgrupper i området är semiter. Och de ÄR semiter även om de inte gillar andra semiter som t.ex. judar.
Jag motsätter mig alltså inte att 'antisemitism' (numera) betyder 'judeförföljelse'; problemet är att ordet har använts felaktigt (= i begränsad mening) under lång tid.
 
Hälsningar
Mikael

2002-06-25, 21:25
Svar #11

Svante Hammarberg

Hej!
Rune Carlssons inlägg, den delen som riktades till mig, tänker jag inte ens bemöda mig om att bemöta. Man kan diskutera detta stora ämne i all oändlighet, och min grundinställning kommer fortsättningsvis att vara att en persons rastillhörighet eller etniska ursprung inte spelar någon större roll, vilket jag redan ifrågasatt i inlägg nummer två. Härmed har jag sagt mitt i detta, uppenbarligen outtömliga ämne, och önskar er alla en fortsatt trevlig sommar!
hälsar Svante Hammarberg

2002-06-26, 01:51
Svar #12

Utloggad Jojje Lintrup

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1204
  • Senast inloggad: 2014-12-16, 14:51
    • Visa profil
Jag arbetar med utvecklingsstörda till vardags. De är en grupp människor, som trots att de är helt oförargliga, fått vidkännas omgivningens fördomar i alla tider. Därför vittnar de ständigt nya epitet de får inte om dåliga ord, utan om att fördomarna mot dem väldigt snabbt ger de nya epiteten en dålig klang, och att de därför måste bytas ut ofta.
Vi möter dem i kyrkböckerna som dumbar, och senare som fånar eller enfaldiga, för hundra år sedan blev de idioter, och sedan bara sinnesslöa, utvecklingsstörda, förståndshandikappade och nu på senare år psykiskt funktionshindrade.
Tror någon möjligtvis att synen på de utvecklingsstörda kommer att bli bättre på grund av namnbytena? Nej, naturligtvis inte!
 
Och du, Ulf, jag vet precis vad jag tycker, och det bygger inte på någon okunskap i frågan. Dina insinuationer är ju enbart löjliga!
 
(Jag vill slutligen poängtera att ordet 'utvecklingsstörd' är det som används officiellt i lagtexter, etc.)

2002-06-26, 08:54
Svar #13

Jonas Kuschner (Jonas)

Kommentar till Jojje Lintrups inlägg från den 20/6 och Mikael Perssons från den 24/6:
 
Nej, antisemitism är inte ett ord som har brukats felaktigt när det enbart avsett fientlighet mot judar. Ordet uppfanns och spreds i det sena 1800-talets Tyskland som en eufemism för just judefientlighet och har alltså aldrig haft betydelsen fientlighet mot personer som talar semitiska språk.  
 
Detta är handbokskunskap som man bör känna till innan man ger sig in på att hemma försöka snickra ihop nya definitioner av ordet. Se t.ex. Peter Pulzer, Die Wiederkehr des alten Hasses (kap. 7), i: Michael A. Meyer (Hrsg.), Deutsch-j?dische Geschichte in der Neuzeit, 3. Bd: 1871-1918 (M?nchen 1997).
 
Som Ulf Berggren (med en omskrivning) påpekar är det bara nazister och liknande kreatur som har något intresse av att blanda samman begreppen. Det har gjorts av sådana kretsar bl.a. i syfte att ursäkta den utbredda antisemitismen i arabiska media - ett fenomen som f.ö. inte gagnar fredsutvecklingen i regionen - och i Sverige har vi för några år sedan sett flerfaldiga prov på en sådan taktik i försvaret av den marockanskfödde nazisten Ahmed Rami.
 
Påståenden som dessa - oavsett att de i detta fall uppenbarligen grundar sig i okunnighet om de historiska förhållanden och inte i några illvilliga avsikter - bör inte få stå oemotsagda i ett offentligt medium som Anbytarforum.  
 
Med detta sagt skulle jag dock vilja föreslå anbytarvärden och redaktören att inläggen i frågan (inklusive detta) raderas, eftersom de varken berör morianernas historia i Sverige i äldre tid, ämnet för just denna diskussion, eller på annat sätt skulle kunna höra hemma i någon egen diskussion i Anbytarforum. (Och vad Jojje Lintrups senaste inlägg har i diskussionen att göra förstår jag överhuvudtaget inte.)
 
Det finns andra fora för diskussioner om Mellanöstern, antisemitism och liknande saker. Det finns givetvis historiska sammanhang när sådana ämnen kan passa i Anbytarforum (om man t.ex. diskuterar antisemitism i bemötandet av judiska invandrare under 1800-talet), men jag tycker inte att detta är ett sådant sammanhang.

2002-06-26, 15:03
Svar #14

Jon David Tossås

Detta är inte första gången en märklig diskussion utbryter under en ämnesrubrik -men som egentligen inte handlar om sakfrågan!  
Jag tycker faktiskt att ansvarig för sidan bör se upp och kanske se till att dylika sido-diskussioner hamnar under helt egen rubrik.
Speciellt under en del ämnesrubriker verkar det vara så att man diskuterar en bisak till den grad att den blir huvudsaken.

2002-06-27, 09:57
Svar #15

Utloggad Jojje Lintrup

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1204
  • Senast inloggad: 2014-12-16, 14:51
    • Visa profil
Det är lätt att missförstå, om man inte vill förstå! Min poäng med de inlägg jag har skrivit i denna diskussion, utgick ifrån diskussionen om de olika epitet man vill sätta på de mörhyade människor med afrikansk ursprung som förr kallades för 'morianer' och senare 'negrer' i våra kyrkböcker.
Poängen var att hur välvilliga människor än anstränger sig för att tvätta bort det fula och nedsättande orden, så kommer de nya orden att få samma dåliga klang - så länge fördomarna och den nedsättande synen på gruppen i fråga består.
Detta gäller även andra grupper. t.ex. judar, muslimer (västvärldens nya slagpåsar), förståndshandikappade, överviktiga, m.fl.
Att jag tar upp ordet 'antisemitism' i sammanhanget beror på att ordets etymologi står i bjär kontrast till de begrepp som ordet bygger på. Ordet betyder förvisso 'judehat', men logiskt sett skulle naturligtvis alla semitiska folk ha innefattas i det, om det hade använts rätt från början, och det är POÄNGEN!
Så frågan är väl inte om huruvida jag är xenofob, utan snarast om hur man ska undvika att stoppa huvudet i sanden varje gång känsliga ämnen kommer upp till ytan. Men det var ju det som var problemet med hela denna diskussion från allra första början - att det finns sådana spänningar i vissa frågor (som t.ex. människors xenofobi) så att det hindrar andra människor från att överhuvudtaget våga ta vissa ord i sin mun!
 
Till Jonas och Ulf vill jag tillägga, att jag dömer inte människor utifrån några yttre företräden, utan utifrån deras personliga inre värden! Utifrån den insikten, bryr jag faktiskt mig inte om vad ni tror eller inte tror!

2002-07-03, 21:29
Svar #16

Utloggad Peter Ericson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 90
  • Senast inloggad: 2010-01-13, 19:45
    • Visa profil
Håller med div. förr-föregående talare om att denna diskussion klart spårat ur... men nu när det ändå gjort det:
 
Ett skärpt språk leder till ett skärpt tänkande.                       Okänd tänkare
 
Fundera på detta, Hr Lintrup!  
 
Solig sommar tillönskas alla!
 
PS. Vore kul att veta mer om Zamore-folket; som ju faktiskt var denna rubriks upphov, eller hur?

2002-08-05, 17:01
Svar #17

Eva Leksell

Mannen i det följande kan kanske vara en så kallad morian. Om nu inte Morian är ett namn förstås.
 
1721 d. 8 juni ingafs en Zedel af Comministern wid Finska Församblingen Abraham Dahlman utgifwit, ang:de qwinspersonens Catharina Johansdotter Bergs oäkta flickebarn Anna Maja kallat, och har hon angifwit barnfadren wara Morian Toming[e?] Pierresson.
 
Källa: Stockholm, stadens kämnärsrätt (C2 A:I), diarium till lägersmål 1710-1750.

2002-09-12, 06:03
Svar #18

Utloggad Christer Gustafsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 329
  • Senast inloggad: 2023-03-06, 16:43
    • Visa profil
En liten liten parentes om morian. Uttrycket lär ursprungligen syfta på araber, morian betyder ju en person som kommer från Marocko. Dök upp efter den arabiska erövringen av södra Spanien. Ang vilka som är semiter finns en kul parentes, det är nämligen en inte helt obetydlig grupp judar som härstammar från arierna, alltså folket arier och inte den flummiga användning begreppet har i vissa kretsar. De lär ha konverterat nån gång för länge sedan i nuvarande Iran, där ju arierna mestadels höll till. Allt är inte alltid inrättat så som vi tror.

2003-01-11, 11:30
Svar #19

Utloggad Olle Andersson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1081
  • Senast inloggad: 2019-03-22, 19:32
    • Visa profil
I operan Othello av Giuseppe Verdi förekommer namnet Othello, som var en m... Jag tycker att man borde ha ens sund förnuft för att inte behöva bråka om dessa saker. Utan att lägga sig i debatten har jag en uppfattning om hur man kan säga så här i stället för de fula grodor som jag inte tycker om. Att säga han eller hon var en m... Det har visserligen en klang av ordstäv som betyder att man är viserligen är kulturellet kunnig i sakfrågan men man ska dock inte blanda sig i debatten i sakfrågan. Får man kanske föreslå detta i stället för de fula orden nämligen färgad och i det engelska motsvarigheten till detta ord är coloured. För då har man inte trampat ner någon i skiten.
 
mvh olle andersson

2003-01-11, 17:38
Svar #20

Utloggad Jojje Lintrup

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1204
  • Senast inloggad: 2014-12-16, 14:51
    • Visa profil
Vi kanske skulle ändra på alla Evert Taubes texter också? Där finns det åtskilligt att censurera.

2003-01-11, 22:08
Svar #21

Johan Rson Sjöberg (Sukulainen)

Ett statsråd verkade anse något sådant för inte allt för länge sedan.
 
Nordkorea? Kuba? Franco-Spanien? Nej, Sverige...

2003-01-12, 05:53
Svar #22

Utloggad Olle Andersson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1081
  • Senast inloggad: 2019-03-22, 19:32
    • Visa profil
Möjligsvis sverige kan jag acceptera. Där det sker  underligheter... Det som nu sker i sverige är nog så beklämmande...  
 
mvh olle andersson

2003-01-12, 11:51
Svar #23

Peter Karlsson / anbytarvärd (Peter)

Får jag påminna om rubriken för denna diskussion: 'Morianer' - större delen av debatten från i somras samt det som kommit nu senast har inget under denna ämnesrubrik att göra och borde flyttas. Egentligen har det inget att göra på Anbytarforum ö.h.t tycker jag, så kanske kommer det att tas bort helt och hållet.

2003-01-13, 09:37
Svar #24

Utloggad Jojje Lintrup

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1204
  • Senast inloggad: 2014-12-16, 14:51
    • Visa profil
Flytta gärna diskussionen, men ta inte bort den. Frågan som diskuteras är nämligen inte helt ointressant för oss släktforskare eftersom den rör etiken i det här forumet. Det pågår dessutom en identisk diskussion om begreppet tattare på annan plats i forumet - lika hängivet som härovan - så det lär inte gå att undvika fortsatta diskussioner i ämnet.
Kanske anbytarvärden skulle se till att kanalisera diskussionen på därtill avsett ställe?!

2003-01-14, 06:17
Svar #25

Olof Almkvist

Det finns ju sjukliga förändringar som i huden som gör att det blir mörkare färg så fort man är ute i det fria. det beror på att det finns något som heter melanin. Det är detta ämne som skyddar huden mot altför stark ultravioletta soljuset. Har man däremot låg halt av detta får man sjukdomen melanon som är en form av hudcancer.

2003-03-19, 14:17
Svar #26

Peter Sandberg

Hur pass värdeladdat är ordet neger egentligen? När började man använda omskrivning av neger i offentliga sammanhang, i Sverige? Vilket eller vilka ord har ersatt neger isåfall, förutom nationsbeteckningar? Om det nu finns några.

2003-03-19, 14:37
Svar #27

Utloggad Jan-Christer Strahlert

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1111
  • Senast inloggad: 2015-01-12, 17:43
    • Visa profil
    • hem.bredband.net/strjan/
Hej Peter
Nu för tiden sägs/skrivs det väl som african
i olika sammanhang oavsett om personen kommer direkt eller indirekt från Africa, personligen eller genom anorna.
Jan-Christer

2003-03-19, 15:22
Svar #28

Bo Olsson

Stavas inte afrikan och Afrika med K, eller har det blivit politiskt inkorrekt?

2003-03-19, 20:09
Svar #29

Lasse Westman

Kan någon ge en politiskt korrekt beteckning på innevånarna på ön Negros Oriental? Vad jag vet härstammar ordet neger/negro just från den ön, men som sagt, vad ska vi kalla de mörkhyade öborna? Att kalla dem afrikaner förefaller något långsökt. Aboriginer är väl heller inte användbart även om det finns släktskap med dessa. På Filippinerna lär dom kallas negro/negra, men hur översätta detta till tryckbar svenska?

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna