ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 2002-06-19  (läst 3268 gånger)

1999-03-27, 22:58
läst 3268 gånger

Peter Wulf

1786-10-17 döptes en man i Karlskrona amiralitetsförsamling till Carl Ludvig Anthon. Han var morian, dvs färgad, och angavs vid dopet vara 21 år gammal. Dopvittnen var bl.a. amiral C. A. Ehrensvärd och greve Anthon Wrangel. Den mest kände morianen i Sverige torde vara Badin (ca 1747-1822) som bl. a. var delaktig i hovet kring Gustav III. Jag undrar om det finns någon mer som stött på några ”morianer” i sin forskning samt om någon vet något om ovanstående Carl Ludvig Anthons vidare öden.

1999-03-28, 12:48
Svar #1

Utloggad Bo Lindwall

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 680
  • Senast inloggad: 2016-06-10, 12:28
    • Visa profil
Hej Peter. I Mönsterås avled 1803 20/10 en annan morian som hette Adolf Ludvig, morian från Guinea på Afrikanska kusten, han skulle ha blivit döpt i Mönsterås kyrka och uppgavs vid sin död vara 50 år gammal och änkoman.

1999-03-28, 13:11
Svar #2

Peter Wulf

Hej Bo. Man kan undra hur många svenskar som idag härstammar från morianer? Badin fick inga barn i sina två äktenskap men lär enligt sägen ha fått en del barn utom äktenskapen. Undrar även hur dessa personer blev mottagna i det dåvarande Sverige, om de blev bemötta med misstänksamhet eller om de utan problem blev integrerade i samhället.

1999-03-28, 19:30
Svar #3

Linda Persson

Hej Bo!
 
Det var intressant att höra om morianer. Vår släkt heter Morian, inte vet jag om det har något med varandra att göra, men kanske. Morianer är alltså ett folkslag om jag förstod rätt?

1999-03-28, 22:07
Svar #4

Carl Szabad

Morian är en äldre beteckning på neger (Bra Böckers lexikon). Ditt namn är möjligen ett soldatnamn, en variant på Svart. Det finns 10 st Morian med i Sveriges Dödbok 1968-1996 och 25 st Svart.

1999-03-28, 22:12
Svar #5

Ingrid Bergström


1999-03-28, 22:17
Svar #6

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Det fanns en släkt Morian i Landskrona. Några namn:
 
Hans Berentsson Morian, handlande
 
hans dotter Metta Maria f ca 1680, gift med Enhard Paterssen, kyrkoherde i Kvistofta
 
Tomas Morian, d 1721 24/12, inspektor på Rydebäcks tegelbruk, Kvistofta, g m Elsa Christina Qviding
 
Tveksamt om dessa var negrer. ;-)

1999-03-28, 23:50
Svar #7

Utloggad Elisabeth Thorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 9209
  • Senast inloggad: 2023-05-27, 17:48
    • Visa profil
    • www.etgenealogy.se
När nu denna diskussion kommit in på morianer och negrer, så undrar jag om någon sett till Isabella Edwards? Hon var född på St Eustache i Västindien, och blev piga hos min ff ff Carl Adolph Carlsson, som var den siste svenske prästen på St Barthélèmy. När han reste hem 1833 medförde han sin hustru Juliana Spencer, två barn och pigan Isabella till Linköping.  
Hon finns med i Linköpings hfl för tiden 1833-36, och bör ha gjort sensation i stan, både svart och metodist!  
Hon försvinner ur hfl ca 1836, när familjen Carlsson flyttar till Vänersborg, och jag har inte hittat henne senare varken död, gift eller utflyttad.  
Inte heller har hon återfunnits senare i den lokalhistoriska databasen. Det troligaste är kanske att hon rest tillbaks, men det vore roligt att veta mer om henne.

1999-03-28, 23:56
Svar #8

Utloggad Lena A Löfström

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 964
  • Senast inloggad: 2022-11-01, 10:39
    • Visa profil
Det var inte ovanligt att våra svenska missionärer hade med sig barn hem då de återvände till Sverige. Föräldralösa barn som de tagit hand om. I det lilla Sundbyberg har vi flera exempel på detta och jag tror säkert att om man letar på platser där missionsfolket fanns mer koncentrerat så hittar man många morianer och östasiater m fl.
 
Hälsn Lena A L

1999-10-07, 18:04
Svar #9

Utloggad Lisa Qviberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 151
  • Senast inloggad: 2019-10-12, 15:20
    • Visa profil
Hej Peter! Om du läst de svar du fått så ser du att du fått tips på Zamoreska släktföreningens hemsida. Jag är medlem i Zamoreska släktföreningen, och kan meddela att denna hemsida inte blivit uppdaterad på länge. Men det stämmer, som Ingrid Bergström säger, att vi är morianättlingar, och om detta har min mor skrivit en längre uppsats, där hon koncentrerar sig på vår anfader, morianen Antoin La Fleur Zamore och hans son Jacob Anton Zamore och deras historia. Om du hör av dig till mig så kan jag nog se till att du får dig ett exemplar av detta om du är intresserad.  
Mvh, Lisa Qviberg

2001-05-05, 07:10
Svar #10

Utloggad Niklas Hertzman

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1073
  • Senast inloggad: 2024-03-17, 10:53
    • Visa profil
    • web.telia.com/~u40107259/
Jag hittade en kul liten sak när jag läste Luggude häradsrätt CVIa:1
(Liggare över häktade och böcker över vilkorligt dömda 1826-38).
 
En av personerna som omnämns i boken är:
Ossborn, Louis. Amerikansk neger. Häktad för stöld.
Genom utslag d.29 Juli 1829 wid Urt. Ting med Luggude härad, dömd att stå tjufrätt och sitta i stocken en söndag utanför kyrkodörren i Ströfvelstorps kyrka. Betalt de ådömde böterne.
 
Det kan inte ha varit lätt att vara neger och begå brott 1829 i Skåne, signalementet måste vara solklart.
Är det någon som vet mer om Louis ?
Niklas Hertzman

2001-05-05, 11:45
Svar #11

Utloggad Elisabeth Thorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 9209
  • Senast inloggad: 2023-05-27, 17:48
    • Visa profil
    • www.etgenealogy.se
Hej Niklas, vad står det mer om denne neger? Bo Lindwall hittade en sådan i Härnösand 1879 eller så, som jag sedan skickade till en amerikansk tidskrift och de uppskattade notisen mycket. Och denne Louis kanske har ättlingar som inte vet att han passerade Sverige. Så finns det uppgifter om hans persondata, vore det kul att få ta del av detta.

2001-05-05, 13:02
Svar #12

Peter Larsson

Mycket intressant diskussion, det här. Sannolikt har det ju fordom funnits ganska många negrer i vårt land, i allmänhet - förmodar jag - hitkomna från USA, eller åtminstone via.  
 
Redan 1977 skrev jag i min första bok Vårt Ljunits - en häradskrönika om Paulus Lephyrin, en 15-årig neger som tagits hit av Erik Ruuth på Marsvinsholm. Negerpojken döptes i Skårby kyrka
och i födelseboken står följande att läsa:
 
December eller andre söndagen i Advent. 15 år gammal och född i Afrika Paulus Lephyrin, svart hedning. Köpt från träldomen av  Herr Baron
Commendanten och Riddaren Herr Eric Ruuth och i första barndom uppsnappad av sjöfolk, frånförd och såld i Amerika, från S:t Thomas förd till Köpenhamn 1784. Därstädes köpt af Herr Översten Commendanten och Riddaren Ruuth. Undervisats till Christi sanna kännedom i Skårby prästgård. Fru
Baronessan Elisabeth Charlotta Warrendorf nedböjde dess lusade hufvud till dopet. Vittnen: Herr Baron Presidenten Eric Ruuth, Herr Greve Gustaf Fredrik
Rosen, Fru Grevinnan Maria Juliana Warrendorf, Herr Löjtnant Gustaf Eric Ruuth, Fröken Christina Charlotta Ruuth
>
Denna notis har i många år gjort mig mycket konfunderad och saken har inte blivit bättre av att jag, trots mycket letande sedermera inte kunnat finna minsta livstecken från denne negergosse. För även om han var neger så
har han väl antagligen levt sitt resterande liv här i Sverige. Han borde stå upptagen i mantalslängder eller kyrkbokssammanhang, men icke.

2001-05-05, 16:10
Svar #13

Utloggad Gabriel Wallgren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1054
  • Senast inloggad: 2024-03-18, 12:06
    • Visa profil
Här kommer ett litet bidrag från min genomgång av passjournaler vid Göteborgs och Bohus läns Länsstyrelse (1783-1789, 1798-1820):
 
1787 1/12 [Göteborgs och Bohus läns Länsstyrelse, Landskansliet B V a: 1]:
Påskrefs magistratetz Pass i Marstran för Swarta Africanen Jean Louis som blef ålagd att genast utan uppehåll begifwa sig från staden direct til Carlscrona och i händelse han skulle där längre dröjsmål afwicka stora landswägen genast fasttagas och hit återsändas.
 
1818 31/7 [Göteborgs och Bohus läns Länsstyrelse, Landskansliet B V a: 6]:
Amerikanske sjömannen, negern Johannes Theofilus, som uppehållit sig härstädes uti 36 år (sic!) med hustrun och doter til amerikanske consuln i Stockholm.

2001-05-05, 18:50
Svar #14

Jan-Åke Holmbring

Då jag just sitter och skriver och matar in på datorn kyrkoarkivalierna från Björkö (F) för PLF i Oskarshamn, uppmärksammar jag diskussionen om morianer i Sverige under senare delen av 1700-talet. Här kommer mitt bidrag hämtat från Födelseboken Björkö C:2:
 
1783 den 29 juni: ”Döptes uti Björkö kyrka wid en Solenn Act Morianskan wid 20 års ålder som tillförne warit kallad Daphne men nu i dopet undfick namnet Friderica Dorothea..” - Dopet bevittnades av Baron Carl Gustaf Mörner med hustru, kaptenerna Klingsporr och Stålhammar med hustrur och ytterligare ett stort antal celebriteter.
Nästa notis förekommer i samma volym den 9 januari 1785:
”Döptes i Björkö kyrka Morianen Wicto wid 25 års ålder, född i Stora Mogol och kallades Johan Gustaf”. Dopet förrättades av kyrkoherde Melander och en lika lysande skara vittnen noterades.
 
Man kan fråga sig hur dessa personer kom hit till landet. Var de ett resultat av Sveriges besittning i Västindien vid denna tid? Eller hade de sitt ursprung i Afrika och nått vårt land genom Ostindiska kompaniets fartyg? Hade de nämnda dopvittnena något med deras hitkomst att göra? Och vad blev det av dem i framtiden? - Det är många frågor som dyker upp, när man läser dessa notiser.
Mvh
Jan-Åke

2001-05-05, 18:59
Svar #15

Utloggad Niklas Hertzman

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1073
  • Senast inloggad: 2024-03-17, 10:53
    • Visa profil
    • web.telia.com/~u40107259/
Hej Elisabeth !
Jag vet inte mer än det jag skrev ovan.
Men jag skall ta och kolla domboken och se om där står mer. Jag återkommer.
Niklas Hertzman

2001-05-08, 21:42
Svar #16

Utloggad Niklas Hertzman

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1073
  • Senast inloggad: 2024-03-17, 10:53
    • Visa profil
    • web.telia.com/~u40107259/
Hej igen !
Jag lovade att titta vidare på Louis Osborn och jag hittade en del.
Domen återfinns i Luggude häradsrätt den 29/7 1829 [Luggude häradsrätt AIa:145]. Louis hade stulit en del kläder till ett värde av 5 Rdl. Dessutom hade han stulit en silverknapp i Ängelholm, där han även hade blivit rannsakad.
 
Av protokollet framgår vidare att hans ålder är 25 år och att hans föräldrar äro födda i Amerika, men hans förfäder såsom slavar dit ankommit från Afrika.
Det var allt jag hittade.
Niklas Hertzman

2001-05-18, 22:31
Svar #17

Peter Funke (Fun)

En Gustaf Bull från Växjötrakten kom till Långserud i Värmland som informator och småskollärare år 1850. Han gifte sig med en brukspatrondotter, men det skall enligt boken Sällsamheter i Värmland, del I finnas barn från andra relationer som Bull haft på orten.
Det intressanta i det här sammanhanget är att Bull uppges ha varit en av två söner i ett förhållande mellan den svenske guvernören på Saint-Barth?lemy, baron Koskull, och en infödd kvinna. Bull levde ännu som 92-åring, då journalisten Maggan Hellberg träffade honom. Han var då inneboende hos en dotter norr ut i landet. Mer om denne intressanta personlighet  
går att läsa i ovannämnda bok av Hjorth/Vahlquist.

2002-04-30, 16:40
Svar #18

Britta Zamore

Hej Peter,
Vid Zamoreska släktföreningens möte 2001 hade vi under en dag med oss ett Danskt filmteam, vars syfte var att finna nu levande ättlingar till morianer över hela världen. De har t.ex. funnit en släkt på Island. Projektet kommer att resultera i 5 st. 1-timmesprogram i Dansk TV. F.n. ligger man på sparlåga, men vi gör vårt bästa för att bevaka sändningen.
Vi vet att det fanns två morianer Zamore i Sverige: Thomas Zamore (icke släkt), som dog barnlös, och vår egen anfader Antoin Zamore, som fick 16 barn, varav endast en drev släkten vidare. De övriga grenarna är utdöda. /Britta

2002-04-30, 16:51
Svar #19

Britta Zamore

Hej Linda Persson
I vår forskning efter morianen Antoin Zamores rötter så har vi i Hovstatens räkenskaper träffat på namnet Morian. //  Britta

2002-04-30, 16:59
Svar #20

Britta Zamore

Hej Peter Larsson,
Jag skulle gärna vilja veta mer om denne Paulus Lephyrin. Hur får man tag på din bok Vårt Ljunits fr. 1977?
// Britta

2002-04-30, 18:19
Svar #21

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Hej Britta! Jag hoppas du observerat diskussionen om Karl XV:s piprensare John Toxon Panzio. Den finns på http://aforum.genealogi.se/discus/messages/44/21542.html.

2002-05-01, 10:12
Svar #22

Janne Kilvik

I Tyska församlingen i Stockholm finns följande dop den 20/5 1706:
CARL FRIEDRICH/ NB EIN MOHR, WELCHEN SEINEN ELTERN IM 10 JAHR SEINES ALTERS DURCH DIE HOLLÄNDER ENTFISHRET WORDEN. HERNACH 5 JAHR ALSS KOCHSJUNGE AUFF DEM SCHIFFE GEDIENT, UND ENDLICH BEY H:N MAJOR DUGLAS IN DIENST GETRETTEN, MIT WELCHEM ER ANHERO NACH STOCKHOLM GEKOMMEN, UND VON DEM HIESEIGEN CONSISTORIO DIE UNTERRICHTUNG IM CHRISTENTHUMB BEGEHRET. WORINNEN IHM AUCH GEWILLFAHRET, UND DARAUFF ZUR H.TAUFFE DUCHTIG BEFUNDEN WORDEN.
 
Även om jag tror mig förstå det mesta av innehållet skall jag inte, med min skoltyska, försöka mig på en översättning här. Säkert finns det bland rötters läsare någon som kan detta. Är  intresserad av om någon vet något mer om Carl Friedrichs levnadsöde.

2002-06-14, 09:44
Svar #23

Svante Hammarberg

Jag häpnar över att man så flitigt fortfarande använder ordet neger här. Jag bor och lever i Stockholm, och både känner och arbetar med personer som har sitt ursprung, eller delar därav, från negroida folkgrupper från Afrika. I mitt umgänge är ordet neger ett ord som inte används längre, då det av svarta personer upplevs som kränkande och hörande kolonialtiden till. Med all respekt för er som skickar inlägg och använder ordet neger (förutom när ni citerar något ur någon ålderdomlig handling), men i min umgängeskrets används inte detta ord, det anser vi vara kränkande och antikverat, och här i Stockholm brukas detta ord endast av okunniga personer samt av många som kommer från lands-orten.(Jag brukar utfärda en varning till dessa personer, att det inte är tillrådigt att använda ordet neger, då man kan riskera att få på moppo.) Mina vänner med afrikanskt ursprung vill kallas för svarta, om man nu behöver understryka detta faktum alls. Ordet mulatt undviker jag ävenså, det uppstod under den spanskaamerikanska kolonialtiden, och grundordet är mula, vilket jag inte heller anser passande att använda idag.
Tack för ordet.
Hälsar Svante Hammarberg

2002-06-14, 14:04
Svar #24

Utloggad Gabriel Wallgren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1054
  • Senast inloggad: 2024-03-18, 12:06
    • Visa profil
Lika häpen blev jag då jag sökte på den här sidan för att se när n-ordet användes... Och se det var antingen citat ur en urkundskälla eller en syftning till hur dessa svarta personer benämndes i ett tidigare inlägg. Jag noterade att ingen debattdeltagare använde n-ordet i ett presens sammanhang.  
Jag tror att det är att underskatta debattörerna ovan om man drar slutsatsen att de regelmässigt skulle använda n-ordet så fort man talar om människor av en mörkbrun hudfärg.
 
Mvh
 
Gabriel

2002-06-15, 22:40
Svar #25

Svante Hammarberg

Trevligt att någon ville kommentera mitt inlägg. Nu var hela inlägget inte enbart riktat till debattörerna,utan man kan välja att se det som en del i en allmän diskussion då jag har märkt att detta ord återigen börjat användas av både äldre men framförallt av yngre personer. Jag tror att den diskussionen behöver föras. Avsikten med inlägget är inte att underskatta någon. För egen del tog jag stort intryck av ett reportage,i DN i maj månad, där Gitta Sereny, bl.a.uttalade sig om rasismen som vi inte gjort upp med.
Tack!
Svante Hammarberg

2002-06-16, 22:02
Svar #26

Göran Johnson

Bonniers svenska ordbok (1991): morian: (åld.) neger
neger: person av svart ras i Afrika el. med afrikansk härstamning (ordet anses numera ofta nedsättande)
Nationalencyklopedin: morian (medellågty., av likabetydande fornfr. moriaine, möjligen av ett medeltidslat. mauritanus 'invånare i Mauretania, morernas land, av lat. maurus 'afrikansk', 'morisk'), äldre ord för neger (och andra mörkhyade personer) känt i svenskan sedan 1500-talet. Ett känt exempel är Crusenstolpes roman Morianen (1840-44), jfr blåman.
Blåman: (fornsv. blaman,...eg. 'svart man'; blå betydde i äldre tid även 'svart') ett i fornsvenskan och även senare använt ord för mörkhyad människa, en neger (ett ord som inte är känt i svenska språket före 1680-talet; tidigare användes även även mor eller morian som synonym), så bl a i Gustav Vasas bibelöversättning.
negrer (ytterst av lat. niger 'svart'), benämning på ursprungsbefolkningen i Afrika s om Sahara samt på ättlingar till dessa i resten av världen. Ordet var förr allmänt använt men uppfattas numera som nedsättande och undviks därför oftast (1994).
I SAO från 1974 sägs inget om att neger är nedsättande. Någon gång mellan 1974 och 1991 tycks denna negativa klang alltså bekräftats, trots att ordet egentligen bara betyder svart. Frågan är varför ordet morian slutade att användas? Fick det också med tiden en nedsättande klang? Numera är det i alla händelser så ovanligt (liksom blåman) att det enbart låter historiskt.
De svarta i USA vill numera bli betecknade som afro-americans, en beteckning som inte går att överföra på svarta i allmänhet, framförallt inte på svarta i Afrika. Jfr diskussionen på Rötter om tattare eller resande som de själva (numera) vill kallas, eftersom tattare har fått en nedsättande klang (betyder eg tatar). En grupp som agerat annorlunda är ju de homosexuella som själva förvandlat det tidigare nedsättande ordet bög till något de själva vill använda.
Frågan är om ordet i sig är nedsättande eller om detta beror på sammanhanget? Jag tycker att i släktforskningssammanhang, som ju denna diskussion avser (och inte rasdiskriminering i allmänhet) borde orden morian eller neger kunna användas om det är dessa ord som förekommer i källmaterialet. I mitt källmaterial används någon gång i äldre tid neger och detta bör ju då återges med angivande av källan. Ordet neger användes f ö av t ex Taube och Karlfeldt. Hur skall dessa sångtexter framföras i våra dagar, eller bör de svartlistas?

2002-06-16, 22:38
Svar #27

Utloggad Mikael Persson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1357
  • Senast inloggad: 2022-01-17, 11:31
    • Visa profil
Att använda 'mor' eller 'morian' borde vara lika förkastligt som att använda 'neger'. Ursprunget till 'neger' har redovisats ovan ('svart' på latin) medan betydelsen av 'morian' bara kom halvvägs i sin förklaring. Det betyder också 'svart', fast det kommer från grekiskans 'mavros' (via det latinska 'mauro').
Så vilket som helst av dem borde vara lika 'illa'.
 
Som upplysning kan jag också nämna att det inte överallt ses som fel eller fult att kalla någon för 'neger'. Min svärmor kallar min svärfar för 'min lille neger', trots att han varken är liten eller speciellt svart. (Det var väl egentligen hans farmor som var tämligen renrasigt afrikansk, om än med ett antal släktlek mellan henne och de som verkligen bodde i Afrika.) Hon kallar honom så på ett kärleksfullt sätt.
 
Hälsningar
Mikael

2002-06-18, 13:17
Svar #28

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6870
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 23:58
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
Är det mer kränkande för den omnämnde, mer hörande kolonialtiden till, mer antikverat och mer vittnande om okunnighet från skribentens sida att använda ordet neger, än att kalla hela Sverige utanför Stockholm för landsorten?
 
F.ö. är det inte lätt att veta vad som för tillfället anses som politiskt korrekt i den ena eller andra umgängeskretsen (i eller utanför Staden). Ett ord som är helt acceptabelt i dag och används av alla och en var (även i officiella sammanhang), utan några som helst kränkande avsikter, får man på moppo för i morgon. Det brukar bero på hur bra genomslagskraft en umgängeskrets har i media. Plötsligt kan man märka hur alla journalister i stort sett samtidigt börjar att använda ett nytt ord eller begrepp för något som tidigare kallades något annat. (Och nu tänker jag inte just på neger, det finns många andra exempel.)
 
Det här påminner mig förresten om en historia om den gamle TV-kommentatorn Putte Kock. (Jag kan dock inte gå i god för att den är sann. Men varför förstöra en bra historia med att kolla fakta...)
 
Han kommenterade en gång en match där Portugals store stjärna Eusebio var med. Putte kallade honom emellertid inte för Eusebio, bara negern. Från kontrollrummet försökte man gång på gång få Putte på bättre tankar. Till slut röt man till:
 
Han heter EUSEBIO! Kalla honom inte för NEGER, Nils Erik Gustav Erik Rudolf, NEGER! Använd hans NAMN!
 
Då säger Putte direkt i sändning: Nu säger de från Stockholm att negern heter Nils Erik Gustav Erik igen och så Rudolf som jag, men det tror jag inte på! J
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

2002-06-19, 01:57
Svar #29

Utloggad Maud Svensson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 21880
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 19:20
    • Visa profil
Vad som är kränkande eller inte för den omnämnde kan väl bara avgöras av den omnämnde. Att mörkhyade personer upplever det kränkande att kallas ”neger” är allmänt känt sedan åtminstone 1970-talet och det verkar också ha gått in i de flesta svenskars medvetande, inte bara stockholmares.
 
Vad människor av en viss etnisk eller annan tillhörighet vill bli kallade och inte kallade ska naturligtvis respekteras. Att ”alla journalister i stort sett samtidigt börjar att använda ett nytt ord eller begrepp” är högst naturligt, eftersom journalister är både  informationsmottagare och -givare. Om ett företag, en organisation, ett politiskt parti etc byter namn meddelas medierna (vanligtvis via TT) som i sin tur meddelar allmänheten. Om en etnisk grupp föredrar att bli kallad exempelvis resande i stället för ”tattare” - som förvisso använts som ett nedsättande tillmäle - sprids detta budskap på samma sätt genom medierna. Hur skulle deras önskan annars bli känd? Att denna information i huvudsak utgår från Stockholm är inte att förvåna sig över, eftersom det är här de rikstäckande medierna finns.        
 
Själv numera stockholmare blev jag tidigare aldrig kränkt över att jag då ansågs tillhöra ”landsorten”. Borde jag ha blivit det? Och i så fall varför? Är det jämförbart med att som exempelvis afro-amerikan bli kallad ”neger”?  
 
Mvh/Maud  
PS. Historien om Putte Kock lär vara sann - den är i alla fall vida spridd - fast jag vill minnas att det var Eusebios namn man bokstaverade (vilket också verkar mest logiskt). Men jag kan ha fel - och varför förstöra en god historia?
Hälsar vänligen
Maud

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna