ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Galizien - dåtidens gästarbetare?  (läst 4528 gånger)

2003-09-01, 18:46
läst 4528 gånger

Bo Hjortdal

I släkthandlingar som avhandlar 1800-talet nämns att jordbruken i Skåne använda folk från Galizien som hjälp. Vill gärna få veta om någon har mer information om dessa gästarbetare från Galizien. Bo

2005-01-14, 16:50
Svar #1

Jan Jonsson

Galizien låter som Galicien, en provins i Spanien, Galicierna led av fattigdom och flyttade runt mycket både inom Spanien och Utom, de var duktiga jordbrukare.  /J

2005-01-14, 17:08
Svar #2

Utloggad Niclas Rosenbalck

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5027
  • Senast inloggad: 2020-09-05, 21:07
    • Visa profil
Då får geografiläraren rätta till Jans missförstånd....  Galizien är en historisk provins på Karpaternas nordsluttning. Tillhörde österrike tidigare men kom 1919 att ingå i Polen, men är 1945 införlivades östra delen av Galizien med Ukraina.

2005-01-15, 13:59
Svar #3

Lisskulla Engstrm

Hej Jan och Niclas!  Ni har rätt båda två:  Galicia (Galicien) var en självständig stat i nordvästra Spanien under tidig medeltid, men kom snart att införlivas med kungadömet León som på 1100-talet förenades med kungadömet Castillia. Det fanns under medeltiden fler små kungariken i norra Spanien, bl a Navarra, Galicia och Vasconia, och när vi är framme på Kung Ferdinands och drottning Isabellas tid(1400-talet) var alla dessa införlivade i det spanska kungariket, eller rättare det kastillianska. Fortfarande kallas dock det nordvästra hörnet av Spanien för Galicia.   Galizien, med z, ligger på Karpaternas nordsluttning.  Uppgifterna kan kollas i vilken historiebok eller kartbok som helst.  Lisskulla

2005-01-16, 11:12
Svar #4

Utloggad Lena-Maria Jansson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 127
  • Senast inloggad: 2008-06-17, 11:27
    • Visa profil
För att svara på första frågan brukade min mormor (f. 1902) tala om Galiziska jordbruksarbetare som kom till Skåne i hennes barndom och hjälpte till med säsongs arbeten.  Hennes främsta minne är att dessa polacker på nätterna låstes in i en lada. Detta mindes hon speciellt eftersom hon funderade på hur det skulle gå om ladan började brinna, något som kunde ha hänt då dessa pesoner lagade sin mat inne i den låsta ladan.  MVH Lena-Maria

2005-01-29, 14:09
Svar #5

Utloggad Niclas Rosenbalck

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5027
  • Senast inloggad: 2020-09-05, 21:07
    • Visa profil
För den intresserade av galiziska gästarbetare i början av förra seklet vill jag rekommendera Lars Olssons kända uppsats i Historisk tidskrift 1991:1, Betplockarna och första världskriget. Om uppkomsten av en internationell arbetsmarknad som bakgrund till första världskriget. Uppsatsen är mycket bra och läsvärd även om den är starkt präglad av en marxistisk historieskrivning och ger en annan tolkning till första världskrigets utbrott än den gängse. Lars Olsson är numer professor i historia vid Växjö universitet.

2012-04-05, 17:39
Svar #6

Utloggad Jadwiga Berntsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 105
  • Senast inloggad: 2015-11-05, 02:37
    • Visa profil
Det var länge sen ...Galizien (polska Galicja)en del av Polen som var annekterad av Österrike(Austria). Andra delar av Polen ockuperade av Rysland och av Tyskland. Ca 1772-1914/20.Just då emigrerar mest folk till väst och USA . På emigranterlistor (Ellis Island) till USA ,vid namn ofta står namn po by: ...,land: Ryssland,eller namn på by :Lublin,land: Austria.Fast Lublin alltid var polsk.Ibland istället Austria skrev man Galicia/Galizia/Galicja,men det var historisk inte geografisk namn. Flesta Galizier som jobbade på skånska åkrar var sesongs arbetare men en del stannade ,gifte sig...Deras barnbarn är svenska nu.En del bytte sina efternamn så det är svårt att hitta uppgifter. Själv letar jag, utan framgång ,efter en från Galizien som stannade och bytt namn,år ca 1910.Jag känner till galiziska förhållande men kan inte hitta svenskt register av immigranter f Galizien.Finns sådant?

2012-04-06, 05:19
Svar #7

Björn-Åke Petersson

Lars Olsson har skrivit om den arbetsvandringen till Bromölla  Kaolinbrytning i Bromölla  Under de första åren av 1900-talet kom det en stor mängd arbetskraftsinvandrare från Östeuropa till den lilla orten Bromölla. De som kom till Bromölla kom från ett område i södra Polen som heter Galizien. Polen var vid denna tidpunkt inget eget land utan delat mellan Österrike-Ungern, Tyskland och Ryssland. Många av galizierna - däribland Ignac Bujak som vi har en berättelse om - tyckte inte om att bli kallad galizier, de var ju polacker.   I Bromölla skulle de bryta och slamma kaolin på företaget Ifö kaolin- och chamottefabrik. Antalet industriarbetare i Bromölla ökade från 42 stycken år 1901 till 194 stycken år 1905. Det finns inga exakta uppgifter på när arbetskraftsinvandrarna började komma till Bromölla, men det bör vara kring år 1903. Det året anlände 60 utländska arbetare. Efterföljande år kom 120 stycken och året därpå 180 stycken. Under åren som följde höll sig antalet kring 180 personer fram till första världskrigets utbrott år 1914 då många reste hem.  De östeuropeiska arbetskraftsinvandrarna var alltså en stor del av befolkningen i Bromölla - Bromöllas hela befolkning bestod år 1900 bara av 400 människor. Majoriteten av dem som kom var män, i motsats till jordbruksarbetarna som till största delen var kvinnor.  Björn-Åke Petersson

2012-04-06, 10:27
Svar #8

Utloggad Jan Jutefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4731
  • Senast inloggad: 2014-07-06, 10:38
    • Visa profil

2012-04-07, 04:13
Svar #9

Utloggad Jadwiga Berntsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 105
  • Senast inloggad: 2015-11-05, 02:37
    • Visa profil
Tack Björn-Åke och Jan. Jag har läst allt som finns att hitta på google i ämnet,men det är bara beskrivningar ,inte listor med namn.Jag sitter vid dator flera veckor utan resultat. Jag har namn och efternamn ,som personen använde efter 1910 eller efter 1912/14 men finns inte nånstans vad den hette innan.På en dokument(1919 uppehålsbok) står mycket otydligt skrivet Pod....,nånting. Född 1885 i Galizien.Hans barnbarn vill hitta hans familj i Polen men det är omojligt att jag kan hjälpa dom utan far/mor-fars efternamn. Jag kan inte skriva här, officielt deras namn ,bara i privat post till någon som kan hjälpa med den gåta. Gärna hjälper jag andra som söker uppgifter ang polska byar,namn,tillgängliga uppgifter. Det är ganska intressant att flera personer i Polen med efternamn Szwed,Szwedo(Szwed=Svensk) är ättlingar efter svenska krigsfångar (1655-1660) som fick jobba i stora skogsområde i Galizien.Idag: 8500 pers Szwed och 1800 Szwedo. Flesta bor just i syd/östra Polen. mvh JB

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna