ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Var finner man de tidiga vallonernas kontrakt?  (läst 1045 gånger)

2012-02-05, 23:23
läst 1045 gånger

Utloggad Maria Menninga

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 79
  • Senast inloggad: 2014-12-11, 11:51
    • Visa profil
Är det någon som vet var jag bör leta efter de tidiga vallonernas kontrakt med t ex Louis de Geer? Finns de någonstans hos Riksarkivet eller Landsarkivet i Vadstena (för Norrköping/Finspång)? Eller finns sådant bevarat på de respektive bruken?
 
Ibland läser man om andra som hänvisar till sådana kontrakt i sin släktforskning, och det vore intressant att själv hitta länkar för att verifiera inflyttning till Sverige, för mina egna anor också.  
Någon som har några råd att ge?

2012-02-06, 19:41
Svar #1

Utloggad Maud Svensson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 21879
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 16:03
    • Visa profil
Hälsar vänligen
Maud

2012-02-06, 23:47
Svar #2

Utloggad Stig Geber

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1302
  • Senast inloggad: 2024-02-22, 17:51
    • Visa profil
Maria!
 
Kontrakten finns på Riksarkivet i Stockholm. Forskargruppen inom Sällskapet Vallonättlingar håller just nu på med en större genomgång med tolkning av innehållet i ett 70-tal kontrakt. Det lär ta lite tid men det hela kommer att hamna på en DVD-skiva.

2012-02-07, 04:19
Svar #3

Utloggad Maud Svensson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 21879
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 16:03
    • Visa profil
Stig,  
har bruksarkiven flyttats från Vadstena, permanent eller tillfälligt?
Hälsar vänligen
Maud

2012-02-10, 12:11
Svar #4

Utloggad Maria Menninga

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 79
  • Senast inloggad: 2014-12-11, 11:51
    • Visa profil
Tack Stig för informationen! Det låter ju lysande att SVÄ håller på med just detta.
 
Är det lätt att hitta kontrakten som de är nu? Jag gissar att de kommer att bli sökbara på dvd:n, men jag menar - hur är det nu?
Eller, kan man bara be dem på riksarkivet att plocka fram de kontrakt de finner mellan (i mitt fall)  Louis de Geer och Piron Lambinon eller Gottfrid de Fineman? Eller krävs det att jag har nosat rätt på något dokumentnummer eller årtal någonstans?
 
Jag har också hört att kontrakten för Piron Lambinon och Louis de Geer skulle ha skrivits både i Amsterdam och i Dordrecht - men att de skulle finnas i arkiven i Sverige.Kan det verkligen stämma? Gjorde man så?

2012-02-10, 23:48
Svar #5

Utloggad Stig Geber

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1302
  • Senast inloggad: 2024-02-22, 17:51
    • Visa profil
Maude!
Louis de Geers arkiv har lång tid funnits på Riksarkivet. Jag har inte hört att det funnits i Vadstena.

2012-02-10, 23:56
Svar #6

Utloggad Stig Geber

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1302
  • Senast inloggad: 2024-02-22, 17:51
    • Visa profil
Maria!
 
Kontrakten i Leufsta-arkivet gäller främst arbetare. Lambion och Fineman var ju högre tjänstemän. Ett brev från Pierre Lambion till Louis de Geer finns i Leufsta-arkivet i Riksarkivet i volym 43 nr 91. Du måste skriva på en förbindelse för att titta på det. Jag har inte hittat något om Fineman.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna