ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Vallonsläkt eller ej ?  (läst 5420 gånger)

2004-03-11, 06:34
läst 5420 gånger

Charlott

Tack Peter och Ann för tips!

2004-03-11, 09:22
Svar #1

Peter Karlsson / anbytarvärd (Peter)

Jag glömde ju även tipsa om att för- och efternamn skall in i rutan för användarnamn vid inlägg ..  
 
För övrigt - om man vill läsa mer om just alla dessa påstådda synliga arv man fått - finns mycket (såväl fantasifullt som sakligt) skrivet under Arvsanlag från valloner. Notera att det mesta ligger under 'Äldre inlägg'.

2004-08-14, 21:44
Svar #2

arild andersen

Hei

Her kommer ett innlegg fra Norge
Jeg søker etter informasjon om en person som het Anstein Broke. Han levde ca 1270 - til minst 1337.
1337 vet jeg stemmer, ettersom dette er dokumentert i norske diplomer.
Anstein Broke var lagrettemann i Nannestad Sokn, i østre Norge
Jeg finner ingen informasjon om Broke lengre tilbake i tid i Norge og lurer på om det kan være fra Sverige?

Jeg vet at dette er i en annen tid enn det som opprinnelig spørres om i denne saken.

2004-08-17, 18:16
Svar #3

Utloggad Carl-Fredrik Hanzon

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1959
  • Senast inloggad: 2018-08-09, 16:27
    • Visa profil
Men snälla Arild, det fanns knappast några valloner i vare sig Sverige eller Norge på 1200- eller 1300-talen. Du måste nog lägga frågan under en ny underrubrik (jag tror inte att någon av de existerande passar) under någon av huvudrubrikerna Medeltiden eller Norge.

2005-02-27, 08:34
Svar #4

Rolf Leander

Hej!  
Jag har forskat i min fars släkt och i direkt nedstigande led kommit till min FF FF FF Far Jonas Jeansson d.ä. född 1689. Hanlevde 1756-1792 i Torpåsen, Varnum. Längre har jag inte kunnat komma via kyrkböckerna, som däefter är oläsbara. Det har alltid sagts mig att min far var av vallonsläkt bl.a. med hänsyn till hans och hans bröders mörka hårfärg. Finns det någon som kan hjälpa mig att fortsätta längre bakåt i tiden och kanske få klarhet om det finns vallonblod i släkten?

2005-02-27, 12:56
Svar #5

Utloggad Anders Ryberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2648
  • Senast inloggad: 2013-08-23, 23:49
    • Visa profil
Två saker: Dels, mörkt hår kan man få utan att ha förfäder söderifrån. Dels, om nu din far var av vallonsläkt så kan han mycket väl ha varit det via kvinnoled, det är sällan man håller reda på exakta härstamningslinjer under flera hundra år. (Myter om vallonsläkt har ofta uppstått i mörkhåriga familjer, tidvis utan substans.)
Jonas är för övrigt knappast född 1689 om han levde 1792.

2005-02-27, 14:47
Svar #6

Utloggad Martin Casterud

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 992
  • Senast inloggad: 2024-02-12, 07:07
    • Visa profil
    • genealogi.casterud.com
1792 är nog felskrivet för 1762. Varnum AI:1 sträcker sig mellan åren 1756 och just 1762. Jonas flyttar enligt notis i denna hfl [Varnum AI:1 sid 65] ur församlingen 1760.

2005-02-27, 22:31
Svar #7

Maria Johansson

Hejsan!
 
Läser här att ni bryr er om ert utseende! Man kan knappast skylla på ett vallonsläktskap p g a hår- och ögonfärg. Det är ju inte så enkelt. Själv har jag bevisat vallonursprung som jag kan härleda tillbaks till åtminstone 1700-tal.
 
Men vad jag vet kom dessa från Belgien och möjligtvis närliggande länder. Och hur mörk är man egentligen i dessa trakter?
 
Till och med en person med afrikanskt ursprung kan ju te sig tämligen vit efter ett par generationers uppblandning. Och vad hinner inte hända med en belgisk människas anlag om den korsas med idel blonda blåögda individer?
 
Sedan finns det ju även en svensk ursprungsbefolkning som kan te sig ganska mörk - nämligen samerna.
 
Och nu må samerna ursäkta mig om jag har helt fel - jag har träffat en och annan same som starkt påminner om innuiterna.
 
Och samer tycker jag har en del gemensamt med eskimåer och indianer - uttryck som jag för övrigt inte gillar. Ursprungsbefolkning är ett avsevärt bättre uttryck.
 
Gå in på www.freespiritsofsweden.com allihop - en förening för alla med folkligt kulturansvar.
 
//Maria

2005-04-03, 20:33
Svar #8

Utloggad Lars Skillius

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 777
  • Senast inloggad: 2024-04-25, 19:32
    • Visa profil
Hans Horn av vallonsk härkomst?
I Smålandsposten 1962-04-19 kunde man läsa: Då den värmländske brukspatronen Daniel Schröder år 1728 kom för att övertaga sitt nyförvärvade bruk Lessebo, hade han i sitt sällskap  en värmlänning vid namn Hans Horn av vallonsk härkomst. Men är detta korrekt? Någon som vet om Hans Horn verkligen var av vallonsläkt?  
(Tidningsartikeln är inte signerad och jag vet alltså inte vem som skrivit den.)
Denne Hans Horn var stamfader för flera generationer dugliga mjölnare och smeder i sydostligaste Småland och norra Blekinge.

2005-06-12, 20:54
Svar #9

Kelly Keegan

Hej,
 
Jag har findet en qvinna namnet Maria Egidiusdotter/Gillesdotter, född 16 July 1652 i Färna Bruk, Gunnilbo, Skinnskatteberg sgn, Västmanland.  (She is a great-grandmother of mine, and an ancestor of Brita Larsdotter f. 1747 gift med Olof Grönberg i Västanfors, 1780).  Hon gift med Erich Olofsson Maal 19 Sep 1680 i Grangärde, Dalarna och död 26 Feb 1735, Grangärde.
 
Egidius är en gammal Flemish/flamländsk namn, samma som Gille.  Both names appear in the HFL records in Grangärde.  
 
I wondered if anyone knew more about her family and whether they were Vallonsk?
 
Tack så mycket på hilfe,
Kelly Keegan
Washington, DC USA

2005-07-02, 10:43
Svar #10

Lotta Almkvist

Hej! Är det någon som vet om släkten Gäfvert är vallon släkte eller ej? Mvh Lotta

2005-07-02, 11:44
Svar #11

Utloggad Åke Bjurström

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1191
  • Senast inloggad: 2024-03-25, 10:23
    • Visa profil
Hej Lotta
 
Under Släkter: Smedsläkter, Gäfvert och Vallonsläker, Gefvert/Gäfvert finns en hel del.
De är nog inte valloner, flamländare tror någon.
 
Mvh Åke

2006-01-21, 23:26
Svar #12

Utloggad Kjell Åberg

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 22
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
    • www.kjellabergs.info
Svar till Lars Skillius
Hej!
Du frågar om Hans Horn.
Hans skulle kunna vara en släkting till Johan Kristoffersson Horn, o. 1673-1738, som bodde vid Hornkullen, Kroppa (S). Johan var ättling till Kristoffer Graff d. ä. som kom från Tyskland och fick besittningsfrihet på hemmanet Hornkullen den 22/10 1613 av drottning Christina (Karl IX:s änkedrottning).

2006-03-18, 01:38
Svar #13

Ingrid Sjönnemo

1. Fanns det valloner på bruket i Huskvarna och i så fall: när kom de? Via något annat bruk? (Såg något inlägg om valloner i Norra Småland)
2. Är släkten Krantz en vallonsläkt? (Namnet, stavat Crantz, finns i Belgien.)
3. Härstammar vimlet av Krantz-släkter från en enda invandrad familj?
 
Vår släkt är spårad i rakt nedstigande led på manssidan till 1693 (Lindstam:Huskvarna krönika). Stavningen växlar från Crantz till Krantz 1753. De har arbetat som vapensmeder - pipfilare och beredare. Denne äldste Peter Crantz (1693-1759) var gift med Margareta Gustafsdotter Ekholm (1711-1771) och fick sonen Johannes när han var 60 år gammal 1753! Nästa generation är Johannes 1785, sedan Johan Peter 1814, Anders Johan 1845 och min morfar Viktor 1878 (nu var det symaskiner istället för vapen).Det verkar som om alla generationerna, inklusive morfar, fötts på samma gata i Smedbyn, nu kulturreservat.  
Det har alltid sagts att vi är valloner, har också flera mörklagda utseenden i släkten.  Någon som kan svara på mina frågor om Krantzarna?

2006-03-22, 11:33
Svar #14

Kari Klemelä

Hej!
 
Släktnamnet Crantz (Krantz, Crantzfelt) känner man också här i Finland:
 
Födda i Helsingfors:
- 23.9.1680 häradzskrif: Lorens Crantz - Måns Lorens
- 27.1.1705 handelsman Måns Crantz - Hedwig
I Jakobstad:
- 29.9.1705 Jacobstad Fången Johan Crantz - Kirstin
I Rantasalmi: 1703 Christer Crantz(i) Anni Ullmatar - Christer
 
Döda i Jämsä:
- Länsman Lars Crantz 1717
I Puumala:
- 1709 Christina Crantz, som vigdes 1662 med kyrkoherden Antonius Brudgumme (Bräutigam)
 
Jag vet inte varifrån de har kommit eller hur de är besläktade. Det finns många andra i Hiski: http://www.genealogia.fi/hiski?fi
 
Med vänlig hälsning,
 
Kari Klemelä
Sagu
Finland

2006-03-29, 15:15
Svar #15

Anna Hedén

Hej! min mormor säger att vi kommer ifrån valloner. Och att hennes mormors mor är vallon. Men så långt jag har hittat är att hon är född 1841 eller 1842 och heter Augusta Maria Zachrisson. Men jag hittar inget valloniskt med henne att göra. Men det står aldrig var hon är född heller. Bara att hennes man Nils Erik Grön är född 1837-03-11 i Örebro, Kräcklinge. fd Husar. De har minst tre barn. Emil Frithoif f 1871, Jenny Teresia f 1876 och Agnes Augusta f 1868-03-30 I örebro, Gräve. Men var kan modern vara född. är hon Vallon? eller är det efter Nils Erik Grön som är vallon? Har min mormor fel?  
 
Mvh
Anna

2006-03-29, 18:10
Svar #16

Utloggad Steve Palmquist

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1210
  • Senast inloggad: 2011-12-06, 15:18
    • Visa profil
Hej Anna:

Du ska mycket längre tillbaka i tiden (15-1600-tal) för att finna vallonrötter (frAn landsdelen Valloir i nuvarande Belgien) om Du verkligen har det och inte det handlar om kända efternamn med vallonskt ursprung i nutid. Din mormor kanske menar att hennes mor hade anor frAn valloner i tidigare generationer? Det kan ju vara möjligt, det är det mAnga av oss som har och Du kan ju dA gA vidare i ditt släktsökande bakAt i tiden och se om det stämmer pA din mormors mors förfäders (och förmödrars) olika sidor. Lycka till Anna!

Med vänliga hälsningar: Steve/Málaga

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna