ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 2004-03-11  (läst 3834 gånger)

2002-05-19, 15:16
läst 3834 gånger

Maria Lundmark

söker uppgift. om Nils Bäck smed vid Selets bruk norrb.född nån gång kring 1820-40. Enl. vissa uppgifter ska han ha varit av vallonsläkt men jag kan inte finna namnet Bäck (Beck?) bland sådana släkter.

2002-05-19, 22:47
Svar #1

Utloggad Stig Geber

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1302
  • Senast inloggad: 2024-02-22, 17:51
    • Visa profil
Betr. Bäck.
 
Vallonnamnet de Beche förvandlas ibland till Bäck.
 
Hälsningar Stig Geber

2002-05-27, 16:36
Svar #2

Utloggad Ulf Berggren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3750
  • Senast inloggad: 2024-04-21, 14:11
    • Visa profil
    • www.stacken.kth.se/~ulfb/genealogi.html
Men inom den släkten finns väl knappast några vanliga smeder?
 
Däremot finns det en smedsläkt Bäck som står med i listan över (icke-vallonska) smedsläkter här i Rötter.
Ulf Berggren

2002-12-03, 15:47
Svar #3

Erling Bodin

Hej, jag har precis börjat med släktforskning och vill bara förvissa mig om att mitt namn är ett Vallonnamn. Har stavningen ändrats? Kanske kan någon ge ett besked?
 
Mvh
 
Erling Bodin

2003-01-07, 19:24
Svar #4

Christina Holmér-Gunnerfält

Hej,
Har precis fått information om att detta forum finns och har under många år tänkt starta med släktforskning då jag bara har två generationer som är kända för mig.  
Har som många andra fått information om att släkten är Valloner, vilket jag inte tvekat på då många är mörka och brunögda, men efter att ha läst info om att många fått detta med sig som hörsägen i barndomen ställer jag frågan om någon känner till bakgrunden till min släkt.
Släktnamnet från 1800-talet är Holm?r bosatta i Oxelösund. Farfars namn Carl vet inte födelsedatum, farmors namn Sigrid född 10 november 1876.
Har försökt leta under släktforskning Oxelösund, men inte hittat något.
Tacksam om någon kan hjälpa mig att starta min släktforskning.

2003-01-07, 19:57
Svar #5

Peter Karlsson (Peterk)

Nu hade vi sådan tur att dom syntes som ett par i folkräkningen 1900 - namnet Holm?r i sig är inte något vallonnamn så jag tar och lägger in lite 'tillattbörjamedinformation' under Landskap: Södermanland: Socknar: Sankt Nicolai (dit Oxelösund hörde före 1953..)

2003-02-19, 21:13
Svar #6

Utloggad Erika Öhnstedt

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 70
  • Senast inloggad: 2013-04-06, 23:01
    • Visa profil
Min mormors far var vallon, men jag vet inte riktigt vilket vallonnamnet var. Han hette Zakarias Eriksson, f 1888-01-22 i Skärvången, Jämtland. Det som gör mig fundersam är vem som var ursprungsvallon. Min mormor tycker sig minnas att Zakarias mor Gretha Zakrisdotter var mörk. På Grethas mors sida återkommer dock bara typiska svenska namn, men hennes far, Zakris Olofsson har jag inte kommit någonstans på.  
Varifrån härstammar namnet Zakarias?
Jag har även ganska nyligen fått veta att dom kan ha kommit till Dalarna innan dom kom till Jämtland. Är det någon kanske som vet något om valloner som bosatte sig i jämtland?

2003-02-19, 21:43
Svar #7

Utloggad Bo Berndtsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3221
  • Senast inloggad: 2024-04-23, 10:03
    • Visa profil
Zakarias, Sakarias eller annan variation på stavningen.
Ett vanligt israeliskt namn, bärs av omkring 30 personer i Bibeln. Mest känd är den elfte av de små profeterna.

2003-02-24, 19:34
Svar #8

Marielle Jenslöv

Hej!  
 
Jag letar efter en släkt som kallas Broke, förmodligen är det en förkortning av ett längre utländskt namn, men jag vet inte vilket eller om det är vallonskt (vilket jag tror). Namnet dök upp vid min släktforskning i form av Joen Pehrsson Broke och sonen Oluf Jonsson Broke från gården Skändla Nordgård, Säve, Göteborg på 1600-talet.  
 
Tips?

2003-02-24, 23:54
Svar #9

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11058
  • Senast inloggad: 2024-04-23, 11:36
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Hej,
Varför tror Du att namnet är utländskt?  
Jmfr i Disbyt: Jon Broke Virestad, Kronobergs län.
Jmfr SAOB: BROK:
[sv. dial. brok, mörk fläck, brokigt djur; jfr d. broge, nor. dial. brok(e).  
o s v.
Vänligen,
Olle Elm
PS. Det är inte helt ovanligt att allmogen under 1600-talet och tidigare har släktnamn. DS
Vänligen,
Olle Elm

2003-02-25, 23:01
Svar #10

Marielle Jenslöv

Hej Olle!
 
Jag är visserligen inte säker, men vi har ett väldigt mörkt drag i släkten med bruna ögon och mörkt hår och vi har alltid fått höra att vi är av vallonsläkt och tror att det kommer från aktuell gren. Fick sedan skriftlig info om släkten, efter en avliden släkting, där namnet Broke (som tillägg efter ett son-namn) samt benämningen af Broken återkommer och misstänkte då att det kan vara utländskt.
 
Mvh Marielle
PS Tack för svaret! DS

2003-04-07, 19:10
Svar #11

Sture Mobaeck

Hej!
 
Grill (Grell) lär ju vara ett vallonnamn, är det någon som har anknytning till en Johan Grill (Grell). Han finns angiven i en tidig hf. för Falsterbo bruk, Hjorted sn. Det skulle vara roligt att i så fall få litet uppgifter om honom och hans familj.
Jag har hittat en dotter till honom som var gift med en Johan Broms (Bröms).
 
Mvh. Sture Mobaeck

2003-04-07, 22:59
Svar #12

Utloggad Carl-Fredrik Hanzon

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1959
  • Senast inloggad: 2018-08-09, 16:27
    • Visa profil
Sture!
 
Man måste skilja mellan släkterna Grill och Grell, som är två helt olika släkter utan gemensamt ursprung. Den enda gemensamma nämnaren är lokaliseringen till Godegårds bruk, där de representerar två vitt skilda sociala skikt: Familjen/adliga ätten Grill (ointroducerad; har tidigare [omtvistat] påståtts härstamma från en italiensk ätt med en gräshoppa [it. = Grillo] i vapnet) var brukspatroner, handelsmän (räknades till Skeppsbroadeln) och godsägare, medan vallonsläkten Grell huvudsakligen var hammarsmeder.

2003-04-08, 07:51
Svar #13

Sture Mobaeck

Hej Carl-Fredrik!
 
Det var bra att jag fick veta. Då är det valonsläktet Grell det gäller, men jag skrev fel. Hon var gift med hammarsmeden Lars Broms och moder till Johan.
 
Mvh. Sture.

2003-06-17, 11:59
Svar #14

Ann-Helen Lindroos

Svar till Erika Öhnstedt: Du undrar över valloner i Jämtland. Det enda exempel jag funnit är en anfader till min man, en fältskär Gilljam (Guillaume) som kom till Jämtlands Regemente på 1700-talet och som bosatte sig i Alsen och blev kvar där till sin död. Han härstammar från nord-Uppland, där hans förfäder arbetade som smeder vid Löfsta bruk.

2003-09-02, 01:04
Svar #15

Utloggad Anders Karlsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 653
  • Senast inloggad: 2017-02-01, 22:45
    • Visa profil
Hej!
 
Undrar om min släkting Per Isacsson Duboe kan vara av vallonsläkt. Duboe låter franskt. Per Isacsson Duboe föddes 10 augusti 1701 och var bosatt i Släsbyn, Lena, Uppsala län. Han var troligen bonde och alltså inte smed.
 
mvh
 
Anders

2003-09-02, 08:13
Svar #16

Peter Karlsson (Peterk)

Nog ser det först rätt mycket ut som en variant av vallonnamnet Dubois (som även har namnformerna Debeau och Debou nämnda under Släkter: Vallonsläkter: Dubois) - men namnet Isak för ju inte tankarna åt vallonhållet..
Men det här kan nog andra bättre

2003-10-13, 20:48
Svar #17

Mats Ohlsson

Hejsan !
 
Släktforskar på min morfars sida i norra Uppland och har stött på några vallonnamn, såsom Goffeng och Hane.  
 
Undrar nu också om följande person kan ha vallon-
påbrå och om någon här isåfall känner till henne i några anor:
 
Maja Lena Welamsdotter Westberg. Född 1823-08-23. Död 65 år 5 mån 2 dag i lunginflammation 1889-01-24 i Valnäs, Österlövsta
 
Dett p g a namnet Welam som ju verkar vara vanligt bland valloner. Hoppas på svar i någon form.
 
Hälsningar
 
Mats Ohlsson

2003-11-22, 19:45
Svar #18

Arne Lindström

Hej!
Har som många andra hört att vi ska ha valloner i släkten, har nu stött på namnet Werman Monk 1715-talet kan det tyda på vallonsläkte eller är det Tyska namn.
 
Tacksam om någon har ett svar på detta  
Hälsningar  
Arne

2003-11-23, 00:56
Svar #19

Utloggad Jan Jutefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4731
  • Senast inloggad: 2014-07-06, 10:38
    • Visa profil
Arne,
 
Namnet Monk finns inte upptagen på Sällskapets Vallonättlingars namnlista, men skaffa dig gärna information om valloner genom denna länk
 
http://www.vallon.a.se

2004-02-05, 15:44
Svar #20

marianne

Hej jag undrar om någon vet något om valloner i Bohuslän? Min mormors mor skulle ha påbrå.Jag släktforskar själv men hittar inget.Min mm mor hette Nicella Augusta Johannesdotter Rund(Rönne} hon föddes 1874 i Torsby(O} Hennes far hette Johannes Olsson Rund född 1831 Gloshed Torsby (O)     soldat nr: 34 Bohusläns regemente Nicellas mor hette Olena Olsdotter född 1835 Göröd Torsby (O)
Skulle vara tacksam för hjälp.
mvh Marianne

2004-02-05, 18:23
Svar #21

Utloggad Anders Ryberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2648
  • Senast inloggad: 2013-08-23, 23:49
    • Visa profil
Jag har väl själv aldrig stött på några valloner i Bohuslän. Glöm inte att det inte går att säga att någon är av vallonsläkt bara på grund av utseendet, lika lite som det går att känna igen vilka som idag är belgare enbart på utseendet. Det är inte ovanligt med släktberättelser som inte stämmer till 100%, tex kan hon ser ut som om har vallonsläkt bli hon har vallonsläkt.

2004-02-05, 19:12
Svar #22

marianne

Jag vet att man ej kan se att man tillhör ett visst folkslag men det har berättats att min mm mor kom från Polen.Vad det är för sanning i detta vet jag ej? Det sägs ju att det finns alltid en viss sanning i det de gamla säger.Jag tror på detta.Jag har hört det sen jag var liten.
Min släkt härstammar också från mollösund det är kanske något spanskt.Jag tycker det skulle vara roligt att få reda på om det stämmer.
mvh Marianne
 
 
Observera att för- och efternamn skall skrivas i rutan för användarnamn vid inlägg i Anbytarforum..
-Kom ihåg det framöver bara..  /Peter Karlsson - Anbytarvärd

2004-03-06, 18:50
Svar #23

Jonas Palm

Hej Marianne!
 
Ang valloner i Bohuslän. Jag tror jag svarde på den frågan under ngn annan rubrik. Men Bröderna Herrey kommer från Strömstad. Schlagerbrödernas förfäder hade alla varit smeder, se de i ngn veckotidning. Släkten Herre, enl www.a.vallon.se, kan var den de tillhör.
Mvh
Jonas Palm

2004-03-06, 19:43
Svar #24

Peter Karlsson / anbytarvärd (Peter)

Jag döpte igår om den befintliga diskussionen 'Bohuslän' (då den inte skulle finnas där alls) under Vallonsläkter till Herre istället.. -tyckte det blev mer ändamålsenligt så.

2004-03-09, 01:58
Svar #25

charlotte

Jag vet inte mycket om valloner, men i min släkt sägs det att vi kommer från ett vallonsläkte. Min mormor samt hennes tolv syskon var i princip korpsvarta i hårfärgen med blå ögon. Detta har först i min generation tunnats ut då jag, min syster samt vår kusin är snarare cendre, ljusbruna i hårfärgen. Var valloner svarthåriga med blå/gröna ögon?  
 
Lotta

2004-03-09, 08:32
Svar #26

Utloggad Jan Jutefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4731
  • Senast inloggad: 2014-07-06, 10:38
    • Visa profil
Charlotte,
 
Vallonerna kom från Belgien och Holland. Räknar du fågelvägen så är det lika långt mellan Belgien och Skåne, som det är mellan Skåne och Jämtland.
Tror du att jämtlänningar såg annorlunda ut än skåningar?

2004-03-09, 12:32
Svar #27

Utloggad Ann Little

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1252
  • Senast inloggad: 2024-02-23, 20:10
    • Visa profil
Hej Charlotte!
 
På 'Sällskapet Vallonättlingar'(s) hemsida http:// www.vallon.a.se/ står att vallonerna är ett blandfolk av kelter, germaner och romaner, som sedan en mycket lång tid tillbaka har sitt hemland i södra och sydöstra Belgien och angränsande delar av Frankrike.  
 
Mvh
Ann

2004-03-10, 11:02
Svar #28

Peter Karlsson / anbytarvärd (Peter)

Rötter har en sida om Valloner som jag kan tipsa om i dessa tider av vallonanstorming..

2004-03-11, 06:32
Svar #29

charlotte

Jan!
 
Vet man inte så får man fråga och det är inget märkvärdigt tycker jag. Nåja, då får jag väl gå
mer söderut.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna