ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Vallonhistoria, på engelska - länktips efterlyses?  (läst 609 gånger)

2002-07-14, 11:52
läst 609 gånger

Marie Levin

Hej,  
 
Jag letar efter en beskrivning av Vallonernas historia i Sverige och hur den vallonska järnhanteringen gick till som är skriven på engelska. Detta är till en amerikansk vän som inte kan svenska och det skulle underlätta eftersom jag upptäckt hur svårt det är att försöka skriva detta på engelska när många ord inte går att göra en direkt översättning av. Till exempel alla gamla uttryck och yrkesbennämningar.  
 
Så jag skulle bli jätteglad om någon kanske kan tipsa om en hemsida, bok eller ordlista som tar upp yrken och uttryck som tex. smätmästare, räckarmästare etc.  
 
Glada sommarhälsningar  
Marie Levin  
 http://w1.859.telia.com/~u85907601/

2004-03-05, 17:43
Svar #1

Jonas Palm

Hej!
 
Kolla på nedanstående sajt.
 
users.swing.be/MAEVRARD/wallons_suede.html
 
Eller maila till:
 
weris@ibelgique.com
 
Mvh
Jonas Palm

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna