ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Rallare  (läst 1122 gånger)

2000-09-09, 00:26
läst 1122 gånger

Marianne Sandberg

Hei!
Finnes det noen steder man kan lete etter personer som var rallar, f. eks. på jernbanen fra Kiruna til Narvik?
Vennlig hilsen Marianne

2001-02-22, 19:52
Svar #1

Solveig Persson

Hur får jag mer information om det engelska bolag som började bygga malmbanan och om de engelsmän som då kom till Sverige och deltog i detta arbete?

2001-02-23, 12:56
Svar #2

Utloggad Torbjörn Norman

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1384
  • Senast inloggad: 2008-07-08, 22:32
    • Visa profil
Kanske Sveriges Järnvägsmuseum i Gävle har något tips. De som inte överlevde strapatserna bör ha hamnat i dödböckerna i Jukkasjärvi församling, Kiruna eller motsvarande i Narvik. Jag vet inte hur många namn som finns på gravstenarna på Rallarkyrkogården i Tornehamn.  
Enligt Svensk Uppslagsbok 1934 byggdes bandelen Luleå-Malmberget av The Swedish-Norwegian railway company limited och övertogs i ofullbordat skick av Staten 1891; öppnades för provisorisk trafik 1895. Bansträckan Gällivare-Riksgränsen byggdes av Staten öppnades provisoriskt 1902 och för allmän trafik 1903.  
Engelsmännen bör alltså ha börjat bygga i Lulå eller Boden där anslutning till stambanan fanns.  
SJ har ju ett arkiv i Stockholm och vad gäller gruvdriften kan arkivalier finnas hos LKAB Luossavara-Kierunavara AB eller hos Grängesbergsbolaget.
Hälsningar Torbjörn i Björklinge

2001-08-11, 14:42
Svar #3

Ernst Lindholm

Finns det någon förteckning någonstans över alla som ligger begravda på rallarkyrkogården i Tornehamn?
Den jag söker efter heter Johan Olof född oäkta 1873-06-01 i Agnäs, Bjurholm (AC). Modern heter Maria Åström född 1848 i Vitvattnet, Bjurholm (AC). Modern gifte sig senare till efternamnet Lindholm.
Johan Olof åkte upp till malmbanan men kom aldrig hem igen. Han har troligen avlidit c:a 1900.

2007-08-06, 23:33
Svar #4

Helena Bergström

Det ska finnas Arkiv över Stadsbanan över sträckorna mellan Narvik-Rikgränsen och nedåt i Norrbotten tror jag. Se på Stadsbanan...jag har bara referensnumret mellan Gällivare och Riksgränsen SE/SVAR/HLA-133 25 9001 referenskod.
 
Själv har jag inte hunnit så långt, men är själv intresserad av den informationen, så återkom gärna och tala om hur det gick.
 
Helena

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna