ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Valloner?  (läst 3224 gånger)

2005-07-07, 22:28
läst 3224 gånger

Mona Granberg Tjäder

Finns det någon som vet något om Per Tjäder bagare i Norrköping eget bageri Tjäders bageri
Brodern hette Hjalmar Tjäder spinnmästare på yfa..
Jag har hört att vi är vallon släkte skulle vara roligt att få veta..Tror att Hjalmars far hette august..

2005-07-07, 23:17
Svar #1

Peter Karlsson (Peterk)

Ev. svar placeras bäst under Smedsläkter: Tjäder där frågan också* ställts. (Som synes där så finns åtminstone en vallonkoppling [Garneij] via smedsläkten med detta namn.)
 
*) Tänk på att inte dubblera frågor i Anbytarforum!
 
//F.d. Anbytarvärden

2005-07-15, 12:52
Svar #2

Anetthe Englund

Hej jag undrar om namnet Sandell är ett vallonnamn
Min släkt kommer ifrån Småland och har hörts sägas att de var valloner och kom från belgien
                MVH Anetthe

2005-07-15, 13:09
Svar #3

Utloggad Elisabeth Thorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 9209
  • Senast inloggad: 2023-05-27, 17:48
    • Visa profil
    • www.etgenealogy.se
Det finns ett otal släkter Sandell, som inte är släkt med varandra, och någon av dessa kan ju härstamma från en vallon. Annars är namnet av den typen att det kan vara ett soldatnamn eller någon hantverkare tyckte det lät bra.
 
Bara forskning noggrant led för led bakåt kan visa om det finns någon vallonhärstamning.

2005-07-21, 19:08
Svar #4

Utloggad Liselotte Holmberg

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 68
  • Senast inloggad: 2023-05-29, 03:14
    • Visa profil
Hej
Kan familjenamnet Strichard vara av vallonskt urprung.Man säger att det finns valloner i släkten
med vänlig hälsning
Lise-Lotte Sandberg

2005-11-04, 21:51
Svar #5

Greger Morin

Vänner
Jag kommer ur en släkt med en rad oklarheter i ursprunget. Vi har ofta kallats valloner, men jag vet inte. Morin är franskt till formen.
Morin finns inte i vallonlistan.
Vet någon?
Hälsningar
Greger Morin
Lund
gregermorin@hotmail.com

2005-11-04, 22:19
Svar #6

Utloggad Anna-Carin Betzén

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1112
  • Senast inloggad: 2019-10-28, 20:07
    • Visa profil
    • www.btz.se
Här finns en diskussion om efternamnet Morin, där nämns en del olika personer (verkar ha varit flera olika släkter), men inga valloner. Du kanske har koppling till någon av dem?

2005-11-05, 11:02
Svar #7

Utloggad Eva Dahlberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4039
  • Senast inloggad: 2024-03-12, 18:31
    • Visa profil
Nederkalixsläkten Morin diskuteras på flera skilda håll på Anbytarforum, se länkar i denna tråd (som du själv sett Greger), men det troliga ursprunget till namnet har av flera forskare förmodats vara byn Morjärv där släkten kommer ifrån, om det finns valloner i släkten så är det inte i namnet Morin i sig som i så fall avslöjar vallonanorna. De bröder som är de första i Nederkalix med namnet Morin (Anders och Henrik Larsson Morin födda 1768 och 1771) är dubbelkusiner med en av mina anor). Eftersom deras ursprung går att följa i flera generationer i Nederkalix församling är diskussionen om släktens ursprung bäst placerad där.
 
Greger, vad menar du med att Morin är franskt till formen? Namn som slutar på -in är vanliga i Sverige.
Hälsningar,
Eva

2005-11-05, 17:09
Svar #8

Utloggad Eva Dahlberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4039
  • Senast inloggad: 2024-03-12, 18:31
    • Visa profil
Ett tillägg, även om ett efternamn även finns utomlands behöver det inte innebära att samma namn i Sverige bärs av en släkt med rötter utomlands. Jag har t.ex. efternamnet Herrman bland mina anor, det är vanligt förekommande i Tyskland, men i mitt fall tycks det vara ett svenskt soldatnamn.
 
Hälsningar,
Eva

2005-11-08, 21:29
Svar #9

Lars Öhman

Greger,
 
Beträffande släktnamn som slutar på -in ber jag att få citera följande ur Gertrud Petterssons lärobok Svenska Språket under 700 år, 15:e tryckningen sid 223.  
 
Under 1700-talet med dess starka franska kulturella dominans var det vanligt att de latinskinspirerade namnen anpassades till franska språkmönster. Man slopade således ändelsen och fick på det sättet en betonad slutstavelse. Så uppstod ett nytt mönster med namn som slutade på -an, -ell, -?n, -?r, -in, -lin.

2005-11-08, 21:29
Svar #10

Lars Öhman

Greger,
 
Beträffande släktnamn som slutar på -in ber jag att få citera följande ur Gertrud Petterssons lärobok Svenska Språket under 700 år, 15:e tryckningen sid 223.  
 
Under 1700-talet med dess starka franska kulturella dominans var det vanligt att de latinskinspirerade namnen anpassades till franska språkmönster. Man slopade således ändelsen och fick på det sättet en betonad slutstavelse. Så uppstod ett nytt mönster med namn som slutade på -an, -ell, -?n, -?r, -in, -lin.

2005-11-13, 21:09
Svar #11

Edit Strandberg

Hej! jag har svårt att hitta information om släkten Slöör, enligt vad jag fått höra ett vallonsläkte. jag hoppas få veta hur jag är besläktad med Mary Helena Slöör, maka till den finska konstnären Axel Gallen-Kallela.  Slöör-släkten hade sitt säte i uppland en tid. Hoppas få hjälp här!
 
Edit Strandberg, Örebro

2005-11-14, 16:27
Svar #12

Utloggad Christina Backman

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 833
  • Senast inloggad: 2017-04-22, 18:01
    • Visa profil
Släkten Slöör dyker upp i slutet på 1500-talet i Reval/Tallinn och med alternativa stavningar Schloeger och Schlöör. Familjen var handelsmän och namnet germanskt dvs från nuvarande Tyskland eller Holland. Vallonerna var fransktalande smedssläkter.
 
Pröva att söka på www.genealogia.fi > Hiski.

2005-11-19, 15:47
Svar #13

Greger Morin

Vänner
Angående det franska i Morin. En fransk släkt med detta familjenamn grundade Quebec i Kanada. Vid besök i Frankrike togs jag två gånger som fransman. Min franska är usel...
I Frankrike träffade jag en amerikan med namnet Gregory Morin (!). Han var av fransk släkt.
Men släkten tycks vara höljd i dunkel.
Greger Morin, Lund

2006-08-22, 12:57
Svar #14

Utloggad Ella Mohlin

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 6
  • Senast inloggad: 2015-10-05, 21:48
    • Visa profil
Hej!
Jag har alltid fått höra att min mormors farmor var av vallonsläkt på sin mammas sida... Dock är kruxet att min mormors farmors mormor va fördd i Holland och står i kyrkoböckerna me svenskt namn... Hur kan man få veta om det verkligen stämmer?

2007-03-22, 12:14
Svar #15

Utloggad Per Georg Jönsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 137
  • Senast inloggad: 2021-02-28, 09:18
    • Visa profil
Hej,
 
Alla känner väl till Louise de Geer och hans vallonbakgrund.
 
Vilka andra kända företagare, uppfinnare och ingenjörer med vallonbakgrund finns det? Hade exempelvis Polhem, John Ericsson, LM Ericsson, Nobel några valloner i sin släkt?

2007-03-22, 22:57
Svar #16

A. Gauffin

Varsågod:
vallonsläkter

2007-03-23, 08:51
Svar #17

Utloggad Per Georg Jönsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 137
  • Senast inloggad: 2021-02-28, 09:18
    • Visa profil
Tack, jag känner till Vallonättlingar men kan inte hitta någon direkt sammanställning av kända industrialister med vallonbakgrund. Var där kan jag hitta den informationen?
 
När det gäller John Eriksson påstås det ibland att han hade vallonbakgrund, men det verkar inte fasställt. LM hade vad jagförstått bara anknytning via en sidogren av släkten.
 
Några släktingar i USA undrar över vallonerna i vår släkt!

2007-03-23, 09:35
Svar #18

Utloggad Elisabeth Thorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 9209
  • Senast inloggad: 2023-05-27, 17:48
    • Visa profil
    • www.etgenealogy.se
John Ericsson har en förfader vid namn Johan Horn, masmästare i Yngshyttan, som möjligen har utländsk härstamning,  men i så fall antagligen tysk dito. Annars är hans kända anor från sydöstra Värmland, så långt det hittills gått att följa dem.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna