ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Valloner i Västergötland?  (läst 3625 gånger)

2003-04-16, 08:02
läst 3625 gånger

Helena Johansson

Hej,
Jag vet att vallonerna höll till mest i bruken i norra sverige och däromkring, men fanns det några valloner som slog sig ner i Västergötland? Jag har hört sägas av min mormor att hon härstammar från en vallonsläkt, men jag har hittills inte hittat något belägg för detta. Hennes släkt verkar också vara ganska rotad i Västergötland i alla fall så sent som i slutet på 1600-talet.

2003-04-16, 23:21
Svar #1

janne

Hej Helena!
Min farfar berättade för mig att vi hade valloner i släkten.Han påstod att Magnus Gabriel De la Gardie hade tagit in dem till Sverige.Detta skulle skett under andra halvan av 1600-talet. Mina anfäder skulle då kommit till Lidköping. Jag har tyvärr inte kunnat få någon klarhet i om detta stämmer eller inte. M.v.h Janne
 
Observera att för- och efternamn skall skrivas i rutan för användarnamn vid inlägg i Anbytarforum..
-Kom ihåg det framöver bara..  /Peter Karlsson - Anbytarvärd

2003-04-17, 08:19
Svar #2

Utloggad Marie Josefson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 905
  • Senast inloggad: 2022-10-18, 19:56
    • Visa profil
Helena! Gå in på namnet Allard under Vallonsläkter och läs Sven-Ove Brattströms svar till mig 2000-06-04!
 
MVH Marie

2003-04-19, 13:11
Svar #3

Utloggad Bertil Friberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 134
  • Senast inloggad: 2008-02-13, 21:07
    • Visa profil
janne!
Dina anfäder skulle i så fall kommit med den femte vallonska invandringsvågen ( de Geer /smederna)som startade i början av 1600-talet. Den kulminerade ca. 1643.  Om de kom tidigare har de tillhört en av de fyra vågor dessförinnan som däremot är dåligt utredda och föga omskrivna.  Professor Hughes Boudin, Louvain-Universitetet i Belgien betonar detta faktum  i en vallonbok utgiven här i Sverige under 2002. Vissa valloner kom till Kinnekulle-Lidköpingsområdet via Skottland och Norge sannolikt så tidigt som slutet av 1500-talet.  
Dessa valloner var få till antalet. De försvenskade snabbt sina namn, men hade en mycket god sammanhållning bl a. med många giftermål inom folkgruppen.

2003-04-22, 14:41
Svar #4

Helena Johansson

Hej Bertil,
Vad heter boken som du refererar till?
Vet du om det finns någon släktutredning över dessa valloner som kom till Kinnekulle/Lidköpingsområdet? Vad jobbade de med i detta område?

2003-04-22, 17:10
Svar #5

Utloggad Bertil Friberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 134
  • Senast inloggad: 2008-02-13, 21:07
    • Visa profil
Helena,
Boken heter Vallonerna - Järnets män. Jag har inte funnit någon, publicerad släktutredning betr. dessa valloner, och jag har letat ganska länge. Typiska vallonyrken som smeder och kolare var knappast aktuellt för Kinnekulle- Lidköping, ty där fanns inga stora skogar och inga järnverk som just krävde denna bättre träkol.  
Det fanns också valloner som kom via Skottland - ibland med skottifierade namn. Lidköping var faktiskt redan på 1500-talet vant vid att taga emot besök av just skottska affärsmän och t o m gårdfarihandlare.  
Genom snabb försvenskning av sina namn ibland redan hos första generationen invandrande valloner är det extra svårt att följa upptidiga vallonanor, i varje fall innan kyrkokällor som husförhörslängder etc finns tillgängliga.  Ett par exempel: en familj som hette Clou (=spik), du Clous el dyl. tog sig namnet Spiik. Om invandrad fader hette Jean eller Johan, tog sönerna namnet Johansson.  
Vallonerna som hade reformert tro hade oftast flytt pga av relionsförföljelse. Att vara reformert i det strängt lutheranska Sverige på den tiden var besvärligt och ibland t o m farligt. Ytterligare ett skäl att söka bli assimilerade i Sverige särskilt i början när antalet invandrade valloner var litet och spritt.  
För den  stora, femte invandringsvågen torde det ha varit enklare, och då bodde man - som känt - i bruksorter i Uppland etc  och i stora grupper utan att behöva bli trakasserade.

2003-11-09, 19:15
Svar #6

Maritha Östman

Hej!
Min farfars mors namn var Anna carlotta Andersson omgift till bergström hon ändrade sitt namn från Tour till Andersson. Hennes mamma var Lovisa Tour och hon hade några barn vars namn var: John Tour
Agnes Tour omgift till Larsson, Anna Tour sedan fanns det en syster till som lades in på Sundby sjukhus i Strängnäs. Det sägs att alla kom i från Köpings trakten kungsör, kungsbarkarö i västmanland. enligt rykten ska de även ha funnits runt kinnekulle. Lovisas barn är troligen födda mellan 1885-1900. Lovisa borde vara född runt1865 eller tidigare. Är det någon som kanske känner till mer om denna släkt Tour-Andersson?

2004-03-05, 15:44
Svar #7

Jonas Palm

Hej!
I Jan Giouos (el var det Herman Lindkvists) bok: Från islossning till kungarike, kan man läsa om gravskick i Västergötland som har stora likheter med de i Belgien/Valloniet/Frankrike. Det rör sig om spec stengravar från 1000-1100talet. Kanske ville Inge d y och d ä ha egen tillverkning av välska svärd?
Mvh
Jonas Palm

2006-01-01, 14:13
Svar #8

Berith Jallow

Hej!
Jag skulle vilja veta om någon vet i fall det
fanns mycket valloner boende i Stavnäs i Värmland.
Har en anfader som heter Jean efternamn står inte.
Hans son heter Nils Jeansson. Kan det vara valloner.
Jean är född 1769.
Med vänlig hälsning
Berith Jallow

2006-01-01, 23:28
Svar #9

Utloggad Daniel Berglund

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1041
  • Senast inloggad: 2023-02-24, 22:06
    • Visa profil
    • www.amaze-a-vole.com
Jean är en vanlig stavningsvariant av Johan/Jan och tyder alltså inte i sig på valloner. Du hittar lite mer information här.

2006-01-14, 12:03
Svar #10

Utloggad Britt-Marie Nordin

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3281
  • Senast inloggad: 2024-03-19, 14:22
    • Visa profil
Hej!
Vill veta om namnet Gjertz (kan vara annan stavning) är ett vallonnamn?
Hälsningar
Britt-Marie

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna