ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Om valloner  (läst 1298 gånger)

2007-02-16, 17:48
läst 1298 gånger

Utloggad Amanda Melin

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 170
  • Senast inloggad: 2014-01-05, 22:59
    • Visa profil
hejsan!
jag skapar denna grupp därför att jag har en fråga som jag inte riktigt vet i vilket forum den hör hemma. det är nämligen så att jag undrar om det är någon som vet om det förekom valloner i nora, tärnsjö-trakten? jag har nämligen anor där med namn som michelle och jean. jag antar att de inte är svenska. är det någon som har något tips?
 
mvh/
amanda melin

2007-02-16, 18:42
Svar #1

Utloggad Kjell Lindblom

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 742
  • Senast inloggad: 2024-04-15, 16:35
    • Visa profil
Hej Amanda!
 
Om det är Tärnsjö i Nora bergsförsamling i Västmanland du åsyftar, så skall inlägget flyttas till Landskap - Västmanland - Socknar - Nora bergsförsamling. Om du dessutom preciserar vad Michelle och Jean heter i efternamn, i vilken arkivhandling du har funnit uppgifterna, var de bor och någon tidsangivelse, så ökar sannolikheten betydligt att du kommer att få ett svar.
 
Mvh
Kjell

2007-02-16, 22:11
Svar #2

Utloggad Amanda Melin

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 170
  • Senast inloggad: 2014-01-05, 22:59
    • Visa profil
ja jag har redan skrivit min fråga där men ingen tycks veta något. därför tänkte jag att kanske någon här som vet om det är någon speciell släkt som bott där eller så.

2007-02-17, 08:00
Svar #3

!

amnada, hittar inget som du skrivit under Nora !?

2007-02-17, 09:17
Svar #4

Utloggad Ing-Marie Haglund

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 196
  • Senast inloggad: 2024-04-14, 10:03
    • Visa profil
Hej Amanda
Anledningen till att du inte fick svar på din fråga var att den ställdes under fel Nora dvs det i  Uppsala län. Vilket kan hända den bäste!?
 
Vet inte om anbytarvärden kanske kan hjälpa till att flytta/radera felaktiga poster. Maila honom/henne. Vad säger ni andra?
Lycka till Ing-Marie

2007-02-17, 19:19
Svar #5

Utloggad Stig Geber

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1302
  • Senast inloggad: 2024-02-22, 17:51
    • Visa profil
Tärnsjö ligger i Nora socken som ligger i nuvarande Heby kommun, Västmanlands län, men tillhör landskapet Uppland. Eftersom inläggen i Anbytarforum ska läggas in under landskap hör frågan hemma under Uppland.  
Nora bergsförsamling ligger i Örebro län.
 
Hälsningar
Stig Geber

2007-02-19, 17:05
Svar #6

Utloggad Tord Påhlman

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2085
  • Senast inloggad: 2017-11-13, 21:51
    • Visa profil
Här blev det visst flera missförstånd i samma tråd. Tärnsjö är centralort i gamla Nora socken som idag är en del av Heby kommun i landskapet Uppland, där även inlägget ska läggas in. Så långt var det rätt i närmast föregående inlägg. Men, Heby kommun ligger sedan 2007-01-01 i Uppsala län. (Hebyborna har länge kämpat för att få komma till C-länet och nu är de alltså där.) Beträffande Nora bergsförsamling ligger den - som påpekats ovan - i Örebro län. Landskapet är dock i detta fall Västmanland.

2008-01-27, 11:18
Svar #7

Lena Strandberg Nilsson

Hej...undrar om någon känner till om det fanns valloner i trakterna Östra Ryd, Långtora, Hvittinge, Trollboda, Sorunda? Har hört det fanns det i min morfars led. Men hur vet jag inte. Dessa orter har jag anfäder på kring 1800 och framåt som jag har namn på. Skulle vara kul om någon kände till några släkter där.
Vänliga hälsningar Lena

2009-01-12, 01:14
Svar #8

Björn Eriksson

Hej!
Jag undrar om någon av dessa två tillhör vallonsläktet  
a) Hammarsmedsmästaren Elias Olofsson Norman född 1748 på Voxna bruk.
b) Valsmästare Johan Eric Norrström född 1828-04-05 i Hed.
Med vänlig hälsning
Björn
 
(Meddelandet ändrat av Ramnas50 den 12 januari, 2009)

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna