ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Keijser är de Valloner  (läst 2194 gånger)

2004-07-12, 19:59
läst 2194 gånger

Bo Wihlman

Kejiser Skultuna är det en vallonsläkt

2004-07-13, 16:50
Svar #1

Utloggad Carl-Fredrik Hanzon

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1959
  • Senast inloggad: 2018-08-09, 16:27
    • Visa profil
Hej Bo!
 
Nej, namnet låter mycket tyskt; möjligen holländskt. Troligen är den ursprungliga formen Kayser (=kejsare). Samtidigt med vallonerna inkom en mängd tyskar till de svenska bruken. De hade ungefär samma yrken som vallonerna, och tyskättlingarna gifte sig dessutom ofta med vallonättlingar, varför deras ättlingar, som kanske hört berättelser om vallonhärstamning, inte så sällan har något oklara begrepp om namnens ursprung.

2004-07-14, 15:15
Svar #2

Utloggad Michael Lundholm

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 745
  • Senast inloggad: 2024-04-12, 11:39
  • https://lundholm.me
    • Visa profil
    • Släktforskning och personhistoria
Eller så kan det vara taget utan ngn utländsk anknytning alls vilket också förekom i bruks- och gruvmiljöer. Jag har i min forskning noterat fall med tyskt klingande namn där 1900-talets ättlingar spekulerat i vallonsk eller tysk härkomst men där en konfrontation med källorna visar en småländsk bondson som byter namn när han börjar som gruvarbetare. Frågan kan bara besvaras genom att gå tillbaka till första generationen som använde namnet.
//Michael Lundholm

2004-11-12, 00:12
Svar #3

Marie Ronnegård

Hejsan,
 
Nej vad jag vet är de INTE det, fastän det är ett cementerat rykte i min familj i alla fall. Den första Keijser (och hans brorsa om jag inte minns fel) kom till Sverige som boktryckare. Jag har mina släktforskargrejor hos syrran i England så jag kan inte ge dig källan, men det stod i en släktkalender.
 
Marie Ronnegård

2004-11-12, 02:42
Svar #4

Utloggad Tord Påhlman

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2085
  • Senast inloggad: 2017-11-13, 21:51
    • Visa profil
Det Keijserka boktryckeriet var på 1600-talet ett välkänt tryckeri på Pelarbacken i Katarina församling i stadsdelen Södermalm i Stockholm. Namnets förled uttalas som förleden i ordet kejsare. Troligen därför har kvarteret mitt emot kvarteret där tryckeriet låg fått namnet Kejsaren.

2004-11-30, 13:57
Svar #5

Utloggad Björn Möller

  • Björn Möller
  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 24
  • Senast inloggad: 2024-02-08, 22:49
    • Visa profil
Vilken Keijsersläkt tillhör du. Det lär ska vara två.
 
/Björn Möller, Växjö

2004-12-27, 23:16
Svar #6

Utloggad Arne Persson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 7
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Keijser och Frunck (Wrunck) - valloner eller ej?
Enligt mina sysslingar, som forskat mer än jag, hade vi en ättling som hette Frunck (eller Wrunck) som var vallon. Simon (eller möjligen Simen) Frunck invandrade från Belgien på 1620-talet och arrenderade - tillsammans med Kort Helms (från Holland)- Skultuna bruk i slutet av 1620-talet. En av ljuskronorna i Skultuna kyrka bär deras signum. Simon Frunck var far till Maria född 1664, som blev gift med Pål Pålsson Keijser. Huruvida denne Keijser var vallon eller ej förtäljer inte mina källor. Själv är jag och mina åtta syskon ättlingar i elfte led efter denne Simon Frunck. Vallonblodet i mina ådror är således numera ganska utblandat.
/
Arne Persson, T-sjö

2005-06-14, 22:08
Svar #7

Utloggad Anders Karlsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 653
  • Senast inloggad: 2017-02-01, 22:45
    • Visa profil
Det finns även finländska släkter med namnet Kejsar (ofta gårdsnamn). Har också för mig att en hel del av de finnar som flyttade till Sverige under 1500-/1600-talet hette Pål (eller kallades så när de kom till Sverige). Det är bara en spekulation från min sida, men möjligen var Pål Pålsson Keijser från Finland.
 
Mvh
Anders Karlsson

2005-06-15, 13:21
Svar #8

Utloggad Sven-Ove Brattström

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3276
  • Senast inloggad: 2024-02-09, 14:25
  • Bilden är gammal, mera rynkor nu :)
    • Visa profil
Ref Frunk:
Hannes Frunck, mässingbrännare, arbetade i Nyköping. Han var från Hessen. Simon Frunck arbetade en period tillsammans med Hannes i Nyköping. De kan ha varit bröder.
MVH   Sven-Ove
Brattis (före 2004 Linewizard) = Sven-Ove Brattström

2005-12-16, 07:41
Svar #9

Kristina Hellberg-Wahlström

Är det någon som känner till släkten Lönnberg Kejsare? Jag härstammar från Matts Olsson Lönnberg Kejsare, född 1784-08 i Malung och dog 1841-08-11 i Lilla Lönnhöjden i Tyngsjö. Hans son Magnus Mattson Lönnberg Kejsare  född 1815-03 i Tyngsjö är min ff mf. Jag har kört fast.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna