ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Arvsanlag från valloner  (läst 25906 gånger)

2005-06-08, 19:37
läst 25906 gånger

Utloggad Anders Ryberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2648
  • Senast inloggad: 2013-08-23, 23:49
    • Visa profil
Jag skulle vara mycket intresserad av att få veta var du läst detta om örsnibbar Inger, ty jag har läst en hel del genetik och utvecklingsbiologi utan att någonsin höra talas om varken att innehav av örsnibb eller inte styrs av en gen (detta att något styrs av bara en gen är mycket ovanligt.) Över huvud taget är det sällan så att det är så enkelt att en gen är helt dominant eller helt recessiv.
 
Vidare så är det så att man har två exemplar av varje gen. Varje barn får slumpvis en av dessa. Om man skaffar barn med en person som saknar en dominant gen helt gäller detta: Har man två dominanta gener får samtliga barn den dominanta genen. Har man en dominant och en recesiv gen får hälften av barnen den dominanta genen. Hur en siffra som 94 % kan komma ut ur denna beräkning övergår mitt förstånd.

2005-06-09, 07:46
Svar #1

Utloggad Gun Pettersson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 60
  • Senast inloggad: 2021-01-23, 08:45
    • Visa profil
Hej Inger o Anders, här kommer lite fakta i ämnet örsnibbar. Jag är (enligt mim mor) enäggstvilling och har örsnibbar, men min tvillingsyster har inte örsnibbar. Vår mamma hade inte örsnibbar och är den, av mor o far som har valloner i släkten. (Mamma kände till att hon hade valloner i släkten och jag har även fått hjälp att finna de anorna gm släktforskningen). Kan detta var till någon nytta i genfunderingarna tro?

2005-06-09, 09:36
Svar #2

Utloggad Anders Ryberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2648
  • Senast inloggad: 2013-08-23, 23:49
    • Visa profil
Om du är enäggstvilling så är detta ett mycket gott exempel på att gener bara styr möjligheter till utveckling, inte predestinerar till en utveckling.
 
Valloner tillskrivs ofta diverse anlag, och jag har en känsla av att detta ofta beror på att de uppfattas som lite exotiska, och därför måste alla lite mer anmärkningsvärda drag komma därifrån. (För det kan ju absolut inte vara så att ursvenskar hade varierat utseende och varierande drag...)

2005-06-09, 10:07
Svar #3

Utloggad Gun Pettersson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 60
  • Senast inloggad: 2021-01-23, 08:45
    • Visa profil
Anders, man kan ju inte vara säker på att man är enäggstvilling om man inte har gjort salivtestet. Detta test har jag nyligen fått vetskap om att det finns, men inte gjort. Känns lite fånigt att belasta vården med nyfikenhet. Det finns dock mer som talar för att vi är enäggstvillingar än emot. Men redan som 5-åringar skildes våra drag åt och jag tycker att andra tvillingar är mycket mer lika. Vi är dessutom till stor del spegelvända, en (avvand) vänsterhänt o en högerhänt o s v. Nu börjar jag bli långrandig och kanske kommer jag ifrån ämnet dessutom. PS Jag har vallonvecket nedanför armvecket oxå, ska kolla om syrran har det. :o}DS

2005-06-14, 17:29
Svar #4

Utloggad Marcus Boman

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1243
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 09:48
    • Visa profil
Gen(varianten) för fria örsnibbar (eng.: free earlobes) är dominant över gen(varianten) för fastsuttna örsnibbar (eng.: attached earlobes). Så enligt flertalet introduktionsböcker i genetik. Förmodligen är en-gen-modellen en god approximation i detta fall (men man kan ju aldrig riktigt vara säker). Om en person med fastsuttna örsnibbar (med genen för fastsuttna örsnibbar i dubbel upplaga) får barn med en med fria örsnibbar (fall 1: med genen för fria örsnibbar i dubbel upplaga, fall 2: med en gen för fastsuttna örsnibbar och en gen för fria örsnibbar) kommer alla barn (fall 1) eller hälften av barnen (fall 2) ha fria örsnibbar (beroende på fallet hos den sistnämnda föräldern) enligt ovannämnda modell. Slutligen har säkerligen många utan vallonska anor örsnibbar som ej är fria (jag till exempel). Som redan kommenterats ovan är det nog mindre lyckat att tillskriva vallonerna en stor mängd olika anlag. Dessa anlag har säkert redan funnit bland vår befolkning innan vallonerna immigrerade. De sistnämnda måste man ju också komma ihåg var inte någon extremt homogen grupp utan säkerligen fanns även hos dem en mängd olika variationer.
 
Marcus
 
 
Marcus

2005-07-30, 17:17
Svar #5

Utloggad Benny Borgstrand

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 989
  • Senast inloggad: 2011-10-26, 10:57
    • Visa profil
Min mor Drugge Gerd Marianne och även ja själv  då har ju anor sen mitten av 1600 talet av vallon släkte/och vad ja kan se i mitt släktträd så har de varit gifte med Svenskor eller andra nationaliteter ända från första början,alltså inget gifte vallon/vallonsläkte emellan..som i många andra fall..
 
Det ja kan säga angående arvsanlag och ärftlighet..jag är brunögd,har mörkt brunt hår nästan svart..har nog örsnibbar  men en konstig egenhet har jag med dom som knappast berör valloner,är att öronen kring örsnibbarna varje vår/sommar spricker upp cirka 1 cm....och är lösa från sitt fäste för att sen läka fast igen...minns när jag var liten och var på barnkontroll och läkaren frågade om mina föräldrar drog mig i öronen eller gav mig öronlugg..nej aldrig svarade ja sanningsenligt..men han kallade ändå in mina föräldrar(som höll på gå i taket av frågan) än i dag så spricker alltså en bit upp varje vår /sommar..men som sagt är nog en annan orsak till det,kanske att jag föddes 4 veckor för tidigt.

2005-07-30, 18:06
Svar #6

Utloggad Benny Borgstrand

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 989
  • Senast inloggad: 2011-10-26, 10:57
    • Visa profil
Helt appropå kom jag att tänka på att alla i min släkt förutom 2 undantag soldat/charkuterist på min fars sida i fäders linje har varit smeder av olika slag/Borgstrand....och på min mors sida Drugge...och Borgstrand smedsläkten i stort sett ingift i smedsläkten...då kan man börja tala om medärvd ärftlighet..jag skulle själv betrakta mig som tummen mitt i handen..*L*...teoretiskt möjligtvis men inte praktiskt..i och för sig har ja aldrig sysslat eller provat på smide.
 
Men ser jag på min mors anor så är de smeder/av olika slag och samma på Borgstrand i rakt nedstående leder,ser  man däremot på deras gifte då hamnar man på en annan sida av historien som är minst lika spännande och lite mer dokumenterad.

2005-08-01, 00:40
Svar #7

Utloggad Anders Ryberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2648
  • Senast inloggad: 2013-08-23, 23:49
    • Visa profil
Borgstrand Benny!  
Jag tror att dina inlägg blir betydligt lättare att läsa om du skriver förnamnen innan efternamnen. I många fall är det dessutom så att efternamnen bara är släktskapsbeskrivningar som Lars son och Börjes dotter, medan förnamnen är de namn de bar...

2005-08-01, 21:04
Svar #8

Utloggad Benny Borgstrand

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 989
  • Senast inloggad: 2011-10-26, 10:57
    • Visa profil
Anders>> Sorry,misstolkade nog ett tidigare inlägg angående detta..

2005-08-01, 21:54
Svar #9

Utloggad Anders Ryberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2648
  • Senast inloggad: 2013-08-23, 23:49
    • Visa profil

2005-11-08, 00:10
Svar #10

ewa ericsson

Hej! Jag blev väldigt nyfiken när jag läste inlägget från Gun, där vallonvecket näms, jag har ett sådant på höger underarm, men har aldrig fått någon förklaring varför det finns där. Berätta gärna mer om det är någon som vet något om detta.

2005-11-08, 11:35
Svar #11

Utloggad Benny Borgstrand

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 989
  • Senast inloggad: 2011-10-26, 10:57
    • Visa profil
Eva,
 
Om du går in på sidan nedan,så kan du hitta x antal inlägg om detta,dock kan jag säga redan nu att det inte verkar finnas något belägg för detta sk vallonveck
 
http://www.vallon.a.se/ind_forum.htm
 
Har vallonätlingar både på min mors sida,Drugge och min fars sida Herou m.m. och jag har då inga veck.
 
Ps: Har du läst dom tidigare trådarna i ämnet (äldre inlägg)
här på sidan?

2006-05-04, 10:29
Svar #12

Dan Johansson

Apropå det här vecket är det rätt konstigt.. Enligt släktforskning ska jag vara vallonättling på min fars sida. Jag sa det om strecket mest på skoj och då började vi jämföra, alla mina syskon, jag och min far har detta strecket ungefär 2 cm ovanför armvecket. Men min systers man, min mor och många jag känner (jag kan givetvis inte gå runt och kolla allas armar) saknar det. Min far har det riktigt tydligt, likaså mina syskon, på mig syntes det sådär.
 
Kan det vara nån annan etnicitet eller liknande som har ett sådant streck? Eller är det bara slumpen? Borde det inte vara ärftligt? Vad tror ni? Jag borde kolla grannen, han påstår sig också vara vallonättling och han är riktigt mörk.

2007-02-11, 00:41
Svar #13

Utloggad Frida Östman

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 85
  • Senast inloggad: 2010-01-13, 08:02
    • Visa profil
Jag har en fråga gällande Vallonsläkte för jag håller på att släktforska och min morfars syster säjer att vi har någon från vallonsida.
Det jag undrar är om många i släkten är brunhårig och brunögd kan det komma ifrån den sidan.
Har någon ett bra tips på hur man kan ta reda på vem som kommer ifrån vallonsläkterna om man inte har något namn på släkterna?
Hur vet man om man kommer ifrån Vallonsläkterna?  
Skriv gärna svar till min mail  
MVH/ Frida

2007-02-11, 08:55
Svar #14

Utloggad Jan Jutefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4731
  • Senast inloggad: 2014-07-06, 10:38
    • Visa profil
Frida,
 
Det går inte att se om någon människa har vallonsläkt, allt sådant är bara sagor. Det finns bara ett sätt att ta reda på det och det är genom att släktforska.
Kolla hos Sällskapet Vallonättlingar och deras hemsida, så hittar du en del vallonnamn där. Det är bra att ha dem i minnet, när du sedan hittar några namn du är osäker på. Deras site är http://www.vallon.se/index.htm
 
Lycka till
Jan

2010-08-11, 18:27
Svar #15

Linda Gidlund

Snacka om att ni i Vallonsläkterna har hängt upp er på utseenden hit och dit, med eller utan örsnibbar. Det är rätt roligt att läsa om detta faktiskt.Lade märke till att någon skrev att bruna ögon är dom starkaste, dvs det alltid är brunt som slår igenom. Jag har hört att det är precis tvärt om, det är blått som är det. Har jag rätt eller fel?
 
Mvh Linda

2010-08-11, 19:04
Svar #16

Utloggad Ove Tegnér

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 245
  • Senast inloggad: 2020-09-30, 05:46
    • Visa profil
    • www.binatech.se/hem
Bruna ögon är dominant har jag lärt mig, men jag har ingen källa jag länkar till nu.  
Vad jag förstår hade vallonerna mörkt hår och bruna ögon när de invandrade till Sverige, i alla fall när det gäller släkten Bonnevier.
De bruna ögonen höll i sig ända till min pappa som blev den siste med bruna ögon. Det hade blivit upplandat med blåögda i åtminstone 200 hundra år.
Min farmor var väldigt mörk. Min pappas morfar berättade om sin mormor, som var den sista som bar vallonnamnet Bonnevier i vår släktgren. Hon var kolsvart. En överdrift kanske :-)
Detta med örsnibbar och sånt vet jag inte riktigt om man kan lita på. Vi verkar ha fått små händer och smala handleder från den sidan i släkten. Ett möjligt arv från valloner?
 
mvh // Ove

2010-08-11, 21:07
Svar #17

Utloggad Eva Dahlberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4039
  • Senast inloggad: 2024-03-12, 18:31
    • Visa profil
jag tar bort min kommentar, då den verkar missuppfattas av Ove.
 
hälsningar,
Eva
 
(Meddelandet ändrat av edah 2010-08-11 22:11)

2010-08-11, 21:30
Svar #18

Utloggad Ove Tegnér

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 245
  • Senast inloggad: 2020-09-30, 05:46
    • Visa profil
    • www.binatech.se/hem
Saknar örsnibbar  
Nähä, men att de var mörka och brunögda är väl inget konstigt? De vallonättlingar du jobbar med i Bryssel är måhända också uppblandade sedan 400 år med andra folkslag?
Man behöver väl inte vara rasist för att hitta egenheter i utseendet? Det är ju spännande. T.ex. samer, som i TV-programmet Vem tror du att du är med Pia Johansson.
En annan folkgrupp som är ganska lika genetiskt är finländarna som verkar ha kommit från en mindre grupp från början. Läst i Illustrerad Vetenskap. Med risk för att göra mig till åtlöje så har jag inte källan tillgänglig där. :-)
 
I alla fall så kan man ju nu ta DNA test och få reda på vilka olika folkgruppstillhörigheter man härstammar från, byggt på vad andra människors frivilliga DNA prov visar. Källa: Disgens skrift 2010-06 Diskulogen s.9 DNA_test-ett nytt hjälpmedel?
 
Pendeln svänger långt åt bägge hållen angående åsikterna i denna tråd tycker jag.
 
mvh // Ove

2010-08-11, 23:04
Svar #19

Utloggad Eva Dahlberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4039
  • Senast inloggad: 2024-03-12, 18:31
    • Visa profil
Folkgruppstillhörigheten i DNA-testerna visar väl dels endast en enda anas tillhörighet (den längst ut på raka mödernet eller på raka fädernet), dels är det väl än längre tillbaka i tiden man hamnar för den gemensamma nämnaren?
 
hälsningar,
Eva
 
PS. Det finns väl i tråden om DNA-genealogi (Anbytarforum » Övriga ämnen » 34 Släktskap och släktrelationer » DNA-genealogi) hänvisning till en längre artikel i Diskulogen om DNA, men den länken fungerar inte längre,  men den finns här.

2010-08-11, 23:25
Svar #20

Utloggad Gunnar Håkansson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 528
  • Senast inloggad: 2016-01-13, 08:55
    • Visa profil
Hej, Linda!
Man har alla arvsanlag i två exemplar, ett från far och ett från mor (undantag de som sitter på de små x- och y-kromosomerna). Har man dubbelt brunt, blir man själv och alla barn brunögda. Har man enkelt brunt, blir man själv och hälften av barnen (om man får tillräckligt många) brunögda. I båda fallen om den man får barnen med är blåögd. En blåögd har alltid dubbelt blått. Om både man själv och den man får barnen med har enkelt brunt (och därmed är brunögda), blir ändå en fjärdedel av barnen blåögda.
För att så komplicera saken något, finns det ju olika nyanser av blåögda, gråögda och grönögda samt personer med ett brunt och ett blått öga. Helt bortsett från sådana som varit i slagsmål.

2011-12-01, 08:43
Svar #21

Utloggad Sara Edin

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 200
  • Senast inloggad: 2024-01-23, 07:25
    • Visa profil
Hejsan!
 
Intressant tråd detta.
 
Jag undrar hur man kan kolla om upp om man är vallon? Ryktet i släkten har alltid gått att vi är vallon/finska men jag finner inget som tyder på detta.  
Min lillebror har ett stort födelsemärke på ryggen, och en doktor som sett detta har även han sagt att han måste vara vallon.  
 
Några tips?
 
MVH/Sara

2011-12-01, 09:28
Svar #22

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Släktforska! Det är nog enda sättet.
 
En doktor som säger att man är vallon pga ett födelsemärke skulle jag vara mycket skeptisk till.

2011-12-01, 09:45
Svar #23

Utloggad Sara Edin

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 200
  • Senast inloggad: 2024-01-23, 07:25
    • Visa profil
Ja, jag vet inte riktigt vilken linje jag ska forska på bara... ingen i släkten har något typiskt vallonnamn, och vi har mest skomakare och pigor på den släktsidan det ryktas på.
Skulle boström kunna tänkas vara ett vallonnamn? haha
 
Har du fler tips?

2011-12-01, 10:20
Svar #24

Utloggad Carina Widell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2195
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 14:33
    • Visa profil
Hej Sara.
 
Det är vanligt i släkter att säga man har vallonpåbrå och sedan visar det sig att man inte har det, så även i min egen släkt som har en massa smeder men inte vad man har kunnat hitta något spår av en endaste vallon.
 
Så släktforskning är det enda alternativet om man vill vara riktigt säker.

2011-12-01, 21:53
Svar #25

Utloggad Gunnar Håkansson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 528
  • Senast inloggad: 2016-01-13, 08:55
    • Visa profil
Hej, Sara!
Du får väl börja med den sidan det ryktas på. Finns det ingenting där, är det bara att fortsätta. Problemet är förstås, att det är ganska länge sedan vallonerna kom till Sverige - du måste tillbaka ända till 1600-talet, och det kan vara svårt, eftersom så mycket gammalt material försvunnit.
Annars håller jag med om att mycket som påstås i släkten vid närmare granskning visar sig sakna belägg eller rent av är alldeles fel. Sålunda påstod min farfars mor med stor bestämdhet, att hennes mor egentligen var adelsdam, fast hon gift sig med en båtsman, men så var definitivt inte fallet, trots att en hel del personer i den socknen faktiskt hade adlig härstamning.

2011-12-02, 09:55
Svar #26

Utloggad Elin Wahlgren

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 293
  • Senast inloggad: 2012-12-26, 23:56
    • Visa profil
Sara: det är bara att sätta igång. Det finns ju väldigt många led innan du är nere på 1600-talet så räkna med att det kommer att ta tid. Jag har vallonanor, min FarFars FarFars MorFars MorFars MorFars Far och Mor: Claes Gilliotte (d. 1701) och Katlen Nonne (D: 1708 (77 år) Söderfors) de invandrade från Belgien. Som du ser är det ganska många att gå igenom innan du är där. Lycka till!

2014-01-28, 19:00
Svar #27

Utloggad Helge Roland Johansson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 278
  • Senast inloggad: 2023-10-19, 17:30
    • Visa profil
Kanske har jag missförstått alltihop, men varför har det blivit så romantiserat att vara vallonättling? Jag har inte någonstans kunnat se att det skrivs lika mycket om romerna. Båda folkslagen kommer ju ursprungligen från geografiska områden och det är väl inget konstigt med det!? Romerna ursprungligen fån norra Indien och vallonerna från Vallonien i södra Belgien. Dessutom så är det ju lite hipp som happ med både ögonfärg och s k vallonveck.

2014-01-28, 19:33
Svar #28

Utloggad Robert Mattson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 12
  • Senast inloggad: 2023-11-23, 17:36
    • Visa profil
Vallonerna var skickliga yrkesmän och blev värvade för arbete i Sverige under främst första hälften av 1600-talet. Man ville förbättra kvaliteten på det järn som framställdes vid bruken. Vallonjärnet blev sedan en viktig exportvara eftersom den var av mycket hög kvalitet och vallonsmederna fick därför hög social status under 1600- och 1700-talet. Det kan vara en anledning till att många släktforskare är stolta över att ha valloner bland anorna.

2014-01-28, 19:38
Svar #29

Utloggad Robert Mattson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 12
  • Senast inloggad: 2023-11-23, 17:36
    • Visa profil
Att vallonpåbrå skulle visa sig som en knöl i nacken eller veck på armen är bara skrönor. Man skulle kunna tänka sig att ett arvsanlag slog igenom från EN vallonsläkt men kan ju naturligtvis inte vara fallet för ett antal olika vallonsläkter. Det är ungefär som att säga att alla dalmasar har gröna ögon.

2014-01-29, 11:51
Svar #30

Utloggad Moderator Särskilda

  • Moderator *****
  • Antal inlägg: 65
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Helge Roland, om du navigerar till Särskilda forskningsområden här på Anbytarforum ser du att det finns över 10 000 inlägg om romer. Det tycker jag inte är lite.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna